Közoktatás – Felsőoktatás – Felnőttképzés – Közművelődés
Tudományos Konferencia és Szakmai Találkozó Karácsony Sándor és Durkó Mátyás emlékére
a Debreceni Egyetem megalakulásának 100. jubileumi évfordulója rendezvénysorozata részeként
Debrecen, MTA DAB Székház, 2012. május 10-11.
A rendezvény szervezője: Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete
A rendezvény társszervezői: Magyar Tudományos Akadémia Debreceni Akadémiai Bizottságának Nevelés-, Művelődéstudományi és Pszichológiai Szakbizottsága Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Center for Higher Education Research and Development Hungary (CHERD-H) KultúrÁsz Közhasznú Egyesület
A rendezvény támogatói: Nemzeti Erőforrás Fejlesztési Minisztérium Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus
A konferencia programja:
2012. május 10., csütörtök
10.30 Találkozó Durkó Mátyás sírjának megkoszorúzásához a Köztemető előtt. A tisztelgők csoportját kalauzolja dr. Juhász Erika, DE BTK, tanszékvezető, főiskolai docens 11.00 Tisztelgés Durkó Mátyás sírjánál Visszaemlékezés, koszorúk elhelyezése 12.00 A résztvevők érkezése és regisztrációja a konferencia helyszínén (DAB Székház) 13.00 Ünnepélyes konferencia megnyitó (Nagyterem) Levezető elnök: Dr. Chrappán Magdolna, DE BTK, intézetigazgató főiskolai docens Egyetemi köszöntő Dr. Koltai Dénes, MTA Andragógia Albizottság, elnök: A Durkó Mátyás Emlékérem átadása Szakmai változások és perspektívák a Közoktatás – Felsőoktatás – Felnőttképzés – Közművelődés területén – Kerekasztal beszélgetés Moderátor: Dr. Juhász Erika, DE BTK, tanszékvezető főiskolai docens Felkért szakemberek a négy témakörhöz kapcsolódóan a témakörök sorrendjében: Őri Józsefné, Dr. Chrappán Magdolna, Dr. Erdei Gábor, Dr. Szabó Irma
15.00 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)
15.30 Poszterszekció bemutatkozása (I. emeleti kerengő) 16.00 Szekcióülések 4 szekcióban
18.00 Kulturális és gasztronómiai est
2012. május 11., péntek
9.00 Plenáris program (Nagyterem) Levezető elnök: Dr. Chrappán Magdolna, DE BTK, intézetigazgató főiskolai docens Egyetemi köszöntő Korszakokon átívelő szakmaiság – Kerekasztal beszélgetés Moderátor: Dr. Erdei Gábor, DE BTK, adjunktus Meghívott szakemberek: Dr. Maróti Andor, Dr. Harangi László, Csoma Gyula
10.30 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)
11.00 Szekcióülések 3 szekcióban 11.00 MTA Nevelésszociológiai Bizottság ülése (Klubterem)
12.30 Állófogadás (I. emeleti kerengő)
13.30 Hallgatói poszterszekció (I. emeleti kerengő) 13.30 HERD Workshop (csak a HURO projekt résztvevőinek) (Emeleti B és C terem) 14.00 Szekcióülés 2 szekcióban (Klubterem, Nagyterem)
15.30 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)
16.00 HERD Workshop (csak a HURO projekt résztvevőinek) (Emeleti C terem) 16.00 Szekcióülések 3 szekcióban (Nagyterem és Klubterem, B terem)
17.30 Zárszó (Nagyterem)
Szekcióbeosztások
Kultúra és oktatás Poszterszekció vezető: Koncz Gábor Szekció időpontja: Cs 15:30-16:00 Szekció helyszíne: I. emeleti kerengő Poszterelőadó neve Poszter címe Angyal László Könyvsorozat projekt Hajdú- Biharban nyugalmazott közművelődési szakemberek aktivizálására Csejoszki Mihály A „visszakapott” Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákságának oktatásszociológiai vizsgálata (1950 – 1964) Dominek Dalma Lilla A környezeti nevelés megjelenése a Magyar- és a Bakonyi Természettudományi Múzeumokban Farkas Fanni Történeti áttekintés a humán tudományok közti tantárgyi integráció köréből Fejér Noémi Szexuális nevelés – család és az iskolai szocializáió Fintor Gábor Televíziós sportműsorok Juhász Erika Felnőtt autonóm tanulók Kenyeres Attila Zoltán A tudományos kutatások és az oktatás megjelenése a magyar, a német és az osztrák televíziós híradókban Kiss Alexandra Erika Karácsony Sándor gyermekdrámái Márkus Edina – Miklósi Márta Az általános képzések vizsgálatát célzó kutatások Máté Krisztina Iskolán kívüli nevelés Szatmár-Bereg vármegyében a szabadművelődés korában Mócz Dóra Az élethosszig tartó tanulás sajátosságai a 40-50 éves korosztály vizsgálatai alapján Mohácsi Márta Felsőoktatás-marketing input és output oldalról Nyilas Orsolya Alacsony képzettség és társadalmi hátrányok, különös tekintettel a munkanélküliségre – munkaerő-piaci aktív programok tapasztalatai Spiczéné Bukovszki Edit Tehetséggondozás az idegen nyelvek oktatásában: egy projekt tapasztalatai Stark Gabriella Magyar nyelvű óvodapedagógus- és tanítóképzés a Partiumban a tantervek tükrében Szabó János Zoltán Fesztivál és turizmus a fesztiválregisztráció tükrében
Felsőoktatás és hallgatók Szekcióvezető: Jászberényi József Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Nagyterem Előadó neve Előadás címe Barabási Tünde Iskolás- és felnőttkori tanulási tapasztalatok a tanulás tanításában Bocsi Veronika Hallgatói értékvilágok és kari struktúrák Horváth László Teljesítményértékelés a felsőoktatásban Kerülő Judit Hogyan tovább? A Nyíregyházi Főiskola hallgatóinak továbbtanulási, képzési tervei a diploma megszerzése után Móré Mariann A felnőttképzésben szerzett munkatapasztalat elismertetése a felsőoktatásban
Felnőttképzés és @minőség Szekcióvezető: Farkas Éva Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Klubterem Előadó neve Előadás címe Buda András Felnőttképzés és IKT Kleisz Teréz Minőségfejlesztési eszköz a felnőtt tanulást ösztönző hálózati együttműködésekben Koltai Dénes Tanári értékelések és a hallgatói önértékelések ellentmondásai a felnőttképzésben Leszkó Hajnalka Álljunk meg egy kompetenciamérésre! – módszertani útmutatás képesség jellegű tudás méréséhez Vigh György Infokommunikációs akadálymentesítés
Kutatás közben Szekcióvezető: Pusztai Gabriella Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: B terem Előadó neve Előadás címe Bacskai Katinka Eredményes tanári munka hátrányos kompozícióban. A tanári együttműködés jelentősége Garami Erika A „tanulás” térszerkezeti sajátosságai Magyarországon – az iskolai eredményességben kistérségi különbségei Kovács Edina A hatalom aspektusainak változása a média tanárképében. A Szomszédok 1987-es és 1999-es évfolyamának összehasonlító elemzése Szolár Éva Status quo, reform és erőpróbák a felsőoktatásban Tátrai Orsolya Az autonóm tanulás funkciója a fiatal felnőttek körében
A kultúraközvetítés gyakorlata Szekcióvezető: Kleisz Teréz
Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: C terem Előadó neve Előadás címe Bába Szilvia Magyar identitás az Amerikai Egyesült Államokban – hazai közművelődési lehetőségek és feladatok Borbáth Erika A közművelődés jövője Koncz Gábor Változás-menedzsment a kulturális intézményekben Korponai Tibor Debrecen kultúraközvetítő intézményeinek andragógiai funkciói az Európai Unió LLL stratégiájának tükrében Maróti Andor A kultúra hiányzó egysége Kereszty Orsolya Kultúrmozgalom a halál újraértelmezéséért (1867-1914)
Tanulásmódszertani kérdések Szekcióvezető: Zachár László Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: Nagyterem Előadó neve Előadás címe Herczegh Judit Tanárszakos hallgatók IKT használatának kari szintű összehasonlító vizsgálata Engler Ágnes Problémaközpontú felnőttoktatás Harangi László – Széchy Éva Transzformatív tanulás a krízis korszakában: egyéni és kollektív kihívások Márkus Edina A felnőttképzési szolgáltatások megjelenése az Európai Unió oktatási dokumentumaiban Németh Balázs Minőségkutatás a felnőtt-tanulási szektorban – A szlovén példa
Megújuló oktatási folyamatok Szekcióvezető: Barabási Tünde Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: B terem Előadó neve Előadás címe Györgyi Zoltán Egy letűnt időszak tanulságai – Az oktatási intézmények önkormányzati fenntartása az ezredforduló utáni évtizedben Németh Nóra Veronika Pedagógusjelöltek olvasási szokásai Madarász Tibor „Csak az jöjjön katonának…!” A Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégiumátalakulási folyamata mögött húzódó történések Revákné Markóczi Ibolya A projektoktatás fehér foltja, az értékelés Sándor Renáta Környezettudatos magatartás formálása, avagy fenntarthatóságra nevelés a XXI. században
Neveléstudományi kutatások Hallgatói szekcióvezető: Máté Mariann – Macsi Nikolett Opponens: Szabó József Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: C terem Előadó neve Előadás címe Gerják Eszter A Debreceni Egyetem Neveléstudományi Intézetének története Kulcsár Nárcisz Élethosszig tartó tanulás a felnőttoktatók továbbképzésének jegyében Morvai Laura Múzeumandragógia és hagyomány Nagy Zoltán South Park – iskola – kultúra Szabó Ágnes Múzeumandragógia a múzeumpedagógia szolgálatában
Az oktatás színterei Hallgatói poszterszekció vezető: Bodnár Eszter – Lajmán Eszter Opponens: Márkus Edina Szekció időpontja: P 13:30-14:00 Szekció helyszíne: I. emeleti kerengő Poszterelőadó neve Poszter címe Tóth Alíz Egy program, ami lendületbe hozta a fiatalokat – Az FLP értékelése Deák Orsolya Eszközök a vakok és gyengénlátók oktatásában Erdei Enikő Munkanélküliek, GYES-en, GYED-en lévők és aktív munkavállalók felnőttkori tanulási jegyeinek különbségei Ferenczi Ágnes Jövedelemviszonyok a közoktatásban Kiss Virág Ágnes Az önkéntes szerepvállalás a hallgatók körében Szabó Barbara Éva A kommunikátor felsőfokú szakképzések vizsgálata Debrecenben Molnár Fruzsina Diszlexiás hallgatók erősségei, gyengeségei a felsőoktatásban Pálfi Nóra A munkaadói kompetenciaelvárások vizsgálata az Észak-Alföldi régióban
Karácsony Sándor gondolatai Szekcióvezető: Szabolcs Éva Szekció időpontja: P 14.00 -15.30 Szekció helyszíne: Nagyterem Előadó neve Előadás címe Deme Tamás Miért nem nevelheti az értelmiség az ifjúságot? (Karácsony Sándor egyik neveléstudományi alapmondatának időszerű kibontása) Drabancz M. Róbert Merre tovább? A kulturális elit kérdése Hankiss János és Karácsony Sándor írásaiban Fenyő Imre Karácsony Sándor demokrácia koncepciója Olasz Lajos Történelem és nemzet Karácsony Sándor gondolkodásában Szabó Irma „…minden új csak a már meglévőre építhető” – Karácsony Sándor és a XXI. század Szóró Ilona Karácsony Sándor szerepvállalása a szabadművelődés korszakában
A kultúra történeti és elméleti kérdései Szekcióvezető: T. Molnár Gizella Szekció időpontja: P 14:00 – 15:30 Szekció helyszíne: Klubterem Előadó neve Előadás címe Bujdosóné Dani Erzsébet A nemzetiidentitás-narratívák interkulturális dimenziói az erdélyi magyar irodalomban a trianoni traumát követően
Ozsváth Judit Márton Áron, a lapszerkesztő Ponyi László Bevezetés a közművelődés és a tőkeelméletek kapcsolatának vizsgálatához Sári Mihály Kisvárosi értelmiség a rendszerváltás előtt és ma Szabó József Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban
Kultúra és oktatás kapcsolódási pontjai Szekcióvezető: Kerülő Judit Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Nagyterem Előadó neve Előadás címe Baracsi Ágnes Pedagógusok önpercepciója és szakmai énképe Berke Zsanett - Démuth Ágnes - Pajor Enikő Könyvtár… amelyben mi vagyunk az élő könyvek Danyi Gyula Az új média nyújtotta lehetőségek és azok szakmódszertani paradigmái a felsőoktatásban Jászberényi József A gerontagógia békásmegyeri modellje, avagy a komplex idősoktatás Nagy Zoltán „ A médianevelés relevanciája tanítójelölteknél az alkalmazott pedagógiában”
Felnőttképzési kutatások Szekcióvezető: Sári Mihály Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: B terem Előadó neve Előadás címe Erdei Gábor Mit mutatnak a statisztikák? Az andragógiai statisztikák korlátai és az ebből fakadó problémák Farkas Erika – Kovács Anett Jolán Az akkreditált felnőttképzési intézmények működési jellemzői Farkas Éva Andragógus identitás Győry Csaba Alexander Kapp és második ókortörténeti műve az „ Arisztotelesz állampedagógiája – mint az állam és az egyének neveléselmélete” Zachár László A felnőttoktatás- és képzés rendszerváltozás utáni fejlődésének fő jellemzői
Az andragógia speciális kérdései és célcsoportjai Szekcióvezető: Szabó Irma
Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Klubterem Előadó neve Előadás címe Csimáné Pozsegovics Beáta - Horváthné Tóth Ildikó Mediáció a pedagógus-továbbképzésben Daru Katalin Migránsokat segítő projektek Európában – ízelítő az Integrációs Tapasztalatcsere során látott jó gyakorlatokból Hangya Dóra „Beszélő kezek” Hallássérültek tanulási lehetőségei a felnőttképzésben Takács-Miklósi Márta A kriminálandragógia történeti gyökerei Sári Szilvia Helyzetkép az andragógia és a kriminál andragógia tudományok közötti viszonyáról
|