Közoktatás - Felsőoktatás -Felnőttképzés - Közművelődés

Közoktatás – Felsőoktatás – Felnőttképzés – Közművelődés

Tudományos Konferencia és Szakmai Találkozó
Karácsony Sándor és Durkó Mátyás emlékére

a Debreceni Egyetem megalakulásának 100. jubileumi évfordulója rendezvénysorozata részeként

Debrecen, MTA DAB Székház, 2012. május 10-11.

A rendezvény szervezője:
Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete

A rendezvény társszervezői:
Magyar Tudományos Akadémia Debreceni Akadémiai Bizottságának Nevelés-, Művelődéstudományi és Pszichológiai Szakbizottsága
Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program
Center for Higher Education Research and Development Hungary (CHERD-H)
KultúrÁsz Közhasznú Egyesület

A rendezvény támogatói:
Nemzeti Erőforrás Fejlesztési Minisztérium
Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus

 
A konferencia programja:

2012. május 10., csütörtök

10.30  Találkozó Durkó Mátyás sírjának megkoszorúzásához a Köztemető előtt.
A tisztelgők csoportját kalauzolja dr. Juhász Erika, DE BTK, tanszékvezető, főiskolai docens
11.00 Tisztelgés Durkó Mátyás sírjánál
 Visszaemlékezés, koszorúk elhelyezése
12.00 A résztvevők érkezése és regisztrációja a konferencia helyszínén (DAB Székház)
13.00 Ünnepélyes konferencia megnyitó (Nagyterem)
Levezető elnök: Dr. Chrappán Magdolna, DE BTK, intézetigazgató főiskolai docens
Egyetemi köszöntő
Dr. Koltai Dénes, MTA Andragógia Albizottság, elnök: A Durkó Mátyás Emlékérem átadása
Szakmai változások és perspektívák a Közoktatás – Felsőoktatás – Felnőttképzés – Közművelődés területén – Kerekasztal beszélgetés
Moderátor: Dr. Juhász Erika, DE BTK, tanszékvezető főiskolai docens
Felkért szakemberek a négy témakörhöz kapcsolódóan a témakörök sorrendjében:
Őri Józsefné, Dr. Chrappán Magdolna, Dr. Erdei Gábor, Dr. Szabó Irma

15.00 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)

15.30 Poszterszekció bemutatkozása (I. emeleti kerengő)
16.00 Szekcióülések 4 szekcióban

18.00 Kulturális és gasztronómiai est

2012. május 11., péntek

9.00 Plenáris program (Nagyterem)
 Levezető elnök: Dr. Chrappán Magdolna, DE BTK, intézetigazgató főiskolai docens
Egyetemi köszöntő
 Korszakokon átívelő szakmaiság – Kerekasztal beszélgetés
 Moderátor: Dr. Erdei Gábor, DE BTK, adjunktus
 Meghívott szakemberek: Dr. Maróti Andor, Dr. Harangi László, Csoma Gyula

10.30 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)

11.00 Szekcióülések 3 szekcióban
11.00 MTA Nevelésszociológiai Bizottság ülése (Klubterem)

12.30 Állófogadás (I. emeleti kerengő)

13.30 Hallgatói poszterszekció (I. emeleti kerengő)
13.30 HERD Workshop (csak a HURO projekt résztvevőinek) (Emeleti B és C terem)
14.00 Szekcióülés 2 szekcióban (Klubterem, Nagyterem)

15.30 Kávészünet (Fsz. Klubterem előtt)

16.00 HERD Workshop (csak a HURO projekt résztvevőinek) (Emeleti C terem)
16.00 Szekcióülések 3 szekcióban (Nagyterem és Klubterem, B terem)

17.30 Zárszó (Nagyterem)

 
Szekcióbeosztások

Kultúra és oktatás
Poszterszekció vezető: Koncz Gábor
Szekció időpontja: Cs 15:30-16:00 Szekció helyszíne: I. emeleti kerengő
Poszterelőadó neve Poszter címe
Angyal László Könyvsorozat projekt Hajdú- Biharban nyugalmazott közművelődési szakemberek aktivizálására
Csejoszki Mihály
 A „visszakapott” Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákságának oktatásszociológiai vizsgálata (1950 – 1964)
Dominek Dalma Lilla A környezeti nevelés megjelenése a Magyar- és a Bakonyi Természettudományi Múzeumokban
Farkas Fanni Történeti áttekintés a humán tudományok közti tantárgyi integráció köréből
Fejér Noémi Szexuális nevelés – család és az iskolai szocializáió
Fintor Gábor Televíziós sportműsorok
Juhász Erika Felnőtt autonóm tanulók
Kenyeres Attila Zoltán A tudományos kutatások és az oktatás megjelenése a magyar, a német és az osztrák televíziós híradókban
Kiss Alexandra Erika Karácsony Sándor gyermekdrámái
Márkus Edina – Miklósi Márta Az általános képzések vizsgálatát célzó kutatások
Máté Krisztina Iskolán kívüli nevelés Szatmár-Bereg vármegyében a szabadművelődés korában
Mócz Dóra Az élethosszig tartó tanulás sajátosságai a 40-50 éves korosztály vizsgálatai alapján
Mohácsi Márta Felsőoktatás-marketing input és output oldalról
Nyilas Orsolya Alacsony képzettség és társadalmi hátrányok, különös tekintettel a munkanélküliségre – munkaerő-piaci aktív programok tapasztalatai
Spiczéné Bukovszki Edit Tehetséggondozás az idegen nyelvek oktatásában: egy projekt tapasztalatai
Stark Gabriella Magyar nyelvű óvodapedagógus- és tanítóképzés a Partiumban a tantervek tükrében
Szabó János Zoltán Fesztivál és turizmus a fesztiválregisztráció tükrében

Felsőoktatás és hallgatók
Szekcióvezető: Jászberényi József
Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Nagyterem
Előadó neve Előadás címe
Barabási Tünde Iskolás- és felnőttkori tanulási tapasztalatok a tanulás tanításában
Bocsi Veronika Hallgatói értékvilágok és kari struktúrák
Horváth László Teljesítményértékelés a felsőoktatásban
Kerülő Judit Hogyan tovább? A Nyíregyházi Főiskola hallgatóinak továbbtanulási, képzési tervei a diploma megszerzése után
Móré Mariann A felnőttképzésben szerzett munkatapasztalat elismertetése a felsőoktatásban

Felnőttképzés és @minőség
Szekcióvezető: Farkas Éva
Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Klubterem
Előadó neve Előadás címe
Buda András Felnőttképzés és IKT
Kleisz Teréz Minőségfejlesztési eszköz a felnőtt  tanulást ösztönző  hálózati együttműködésekben
Koltai Dénes Tanári értékelések és a hallgatói önértékelések ellentmondásai a felnőttképzésben
Leszkó Hajnalka Álljunk meg egy kompetenciamérésre! – módszertani útmutatás képesség jellegű tudás méréséhez
Vigh György Infokommunikációs akadálymentesítés

Kutatás közben
Szekcióvezető: Pusztai Gabriella
Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: B terem
Előadó neve Előadás címe
Bacskai Katinka Eredményes tanári munka hátrányos kompozícióban. A tanári együttműködés jelentősége
Garami Erika A „tanulás” térszerkezeti sajátosságai Magyarországon – az iskolai eredményességben kistérségi különbségei
Kovács Edina A hatalom aspektusainak változása a média tanárképében. A Szomszédok 1987-es és 1999-es évfolyamának összehasonlító elemzése
Szolár Éva Status quo, reform és erőpróbák a felsőoktatásban
Tátrai Orsolya Az autonóm tanulás funkciója a fiatal felnőttek körében

A kultúraközvetítés gyakorlata
Szekcióvezető: Kleisz Teréz

Szekció időpontja: Cs 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: C terem
Előadó neve Előadás címe
Bába Szilvia Magyar identitás az Amerikai Egyesült Államokban – hazai közművelődési lehetőségek és feladatok
Borbáth Erika A közművelődés jövője
Koncz Gábor Változás-menedzsment a kulturális intézményekben
Korponai Tibor Debrecen kultúraközvetítő intézményeinek andragógiai funkciói az Európai Unió LLL stratégiájának tükrében
Maróti Andor A kultúra hiányzó egysége
Kereszty Orsolya
Kultúrmozgalom a halál újraértelmezéséért (1867-1914)

Tanulásmódszertani kérdések
Szekcióvezető: Zachár László
Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: Nagyterem
Előadó neve Előadás címe
Herczegh Judit Tanárszakos hallgatók IKT használatának kari szintű összehasonlító vizsgálata
Engler Ágnes Problémaközpontú felnőttoktatás
Harangi László – Széchy Éva  Transzformatív tanulás a krízis korszakában: egyéni és kollektív kihívások
Márkus Edina A felnőttképzési szolgáltatások megjelenése az Európai Unió oktatási dokumentumaiban
Németh Balázs Minőségkutatás a felnőtt-tanulási szektorban – A szlovén példa


Megújuló oktatási folyamatok
Szekcióvezető: Barabási Tünde
Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: B terem
Előadó neve Előadás címe
Györgyi Zoltán Egy letűnt időszak tanulságai – Az oktatási intézmények önkormányzati fenntartása az ezredforduló utáni évtizedben
Németh Nóra Veronika Pedagógusjelöltek olvasási szokásai
Madarász Tibor „Csak az jöjjön katonának…!”
A Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégiumátalakulási folyamata mögött húzódó történések
Revákné Markóczi Ibolya A projektoktatás fehér foltja, az értékelés
Sándor Renáta Környezettudatos magatartás formálása, avagy fenntarthatóságra nevelés a XXI. században

Neveléstudományi kutatások
Hallgatói szekcióvezető: Máté Mariann – Macsi Nikolett
Opponens: Szabó József
Szekció időpontja: P 11:00 – 12:30 Szekció helyszíne: C terem
Előadó neve Előadás címe
Gerják Eszter A Debreceni Egyetem Neveléstudományi Intézetének története
Kulcsár Nárcisz Élethosszig tartó tanulás a felnőttoktatók továbbképzésének jegyében
Morvai Laura Múzeumandragógia és hagyomány
Nagy Zoltán South Park – iskola – kultúra
Szabó Ágnes Múzeumandragógia a múzeumpedagógia szolgálatában

Az oktatás színterei
Hallgatói poszterszekció vezető: Bodnár Eszter – Lajmán Eszter
Opponens: Márkus Edina
Szekció időpontja: P 13:30-14:00 Szekció helyszíne: I. emeleti kerengő
Poszterelőadó neve Poszter címe
Tóth Alíz Egy program, ami lendületbe hozta a fiatalokat – Az FLP értékelése
Deák Orsolya Eszközök a vakok és gyengénlátók oktatásában
Erdei Enikő Munkanélküliek, GYES-en, GYED-en lévők és aktív munkavállalók felnőttkori tanulási jegyeinek különbségei
Ferenczi Ágnes Jövedelemviszonyok a közoktatásban
Kiss Virág Ágnes Az önkéntes szerepvállalás a hallgatók körében
Szabó Barbara Éva A kommunikátor felsőfokú szakképzések vizsgálata Debrecenben
Molnár Fruzsina Diszlexiás hallgatók erősségei, gyengeségei a felsőoktatásban
Pálfi Nóra A munkaadói kompetenciaelvárások vizsgálata az Észak-Alföldi régióban

Karácsony Sándor gondolatai
Szekcióvezető: Szabolcs Éva
Szekció időpontja: P 14.00 -15.30 Szekció helyszíne: Nagyterem
Előadó neve Előadás címe
Deme Tamás Miért nem nevelheti az értelmiség az ifjúságot?
(Karácsony Sándor egyik neveléstudományi alapmondatának időszerű kibontása)
Drabancz M. Róbert
Merre tovább? A kulturális elit kérdése Hankiss János és Karácsony Sándor írásaiban
Fenyő Imre Karácsony Sándor demokrácia koncepciója
Olasz Lajos Történelem és nemzet Karácsony Sándor gondolkodásában
Szabó Irma „…minden új csak a már meglévőre építhető” – Karácsony Sándor és a XXI. század
Szóró Ilona Karácsony Sándor szerepvállalása a szabadművelődés korszakában

A kultúra történeti és elméleti kérdései
Szekcióvezető: T. Molnár Gizella
Szekció időpontja: P 14:00 – 15:30 Szekció helyszíne: Klubterem
Előadó neve Előadás címe
Bujdosóné Dani Erzsébet A nemzetiidentitás-narratívák interkulturális dimenziói az erdélyi magyar irodalomban a trianoni traumát követően

Ozsváth Judit Márton Áron, a lapszerkesztő
Ponyi László Bevezetés a közművelődés és a tőkeelméletek kapcsolatának vizsgálatához
Sári Mihály Kisvárosi értelmiség a rendszerváltás előtt és ma
Szabó József Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban

Kultúra és oktatás kapcsolódási pontjai
Szekcióvezető: Kerülő Judit
Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Nagyterem
Előadó neve Előadás címe
Baracsi Ágnes Pedagógusok önpercepciója és szakmai énképe
Berke Zsanett - Démuth Ágnes - Pajor Enikő
Könyvtár… amelyben mi vagyunk az élő könyvek
Danyi Gyula Az új média nyújtotta lehetőségek és azok szakmódszertani paradigmái a felsőoktatásban
Jászberényi József A gerontagógia békásmegyeri modellje, avagy a komplex idősoktatás
Nagy Zoltán „ A médianevelés relevanciája tanítójelölteknél az alkalmazott pedagógiában”


Felnőttképzési kutatások
Szekcióvezető: Sári Mihály
Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: B terem
Előadó neve Előadás címe
Erdei Gábor Mit mutatnak a statisztikák?
Az andragógiai statisztikák korlátai és az ebből fakadó problémák
Farkas Erika –
Kovács Anett Jolán
Az akkreditált felnőttképzési intézmények működési jellemzői
Farkas Éva Andragógus identitás
Győry Csaba Alexander Kapp és második ókortörténeti műve az
„ Arisztotelesz állampedagógiája – mint az állam és az egyének neveléselmélete”
Zachár László A felnőttoktatás- és képzés rendszerváltozás utáni fejlődésének fő jellemzői

Az andragógia speciális kérdései és célcsoportjai
Szekcióvezető: Szabó Irma

Szekció időpontja: P 16:00 – 17:30 Szekció helyszíne: Klubterem
Előadó neve Előadás címe
Csimáné Pozsegovics Beáta - Horváthné Tóth Ildikó
Mediáció a pedagógus-továbbképzésben
Daru Katalin Migránsokat segítő projektek Európában – ízelítő az Integrációs Tapasztalatcsere során látott jó gyakorlatokból
Hangya Dóra „Beszélő kezek” Hallássérültek tanulási lehetőségei a felnőttképzésben
Takács-Miklósi Márta A kriminálandragógia történeti gyökerei
Sári Szilvia Helyzetkép az andragógia és a kriminál andragógia tudományok közötti viszonyáról