Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Vendégtanár Kolozsvárról
Az elmúlt tanév egyik utolsó napján kedves vendég érkezett a komlói Kodály iskolába. Az 5-6. osztályosok csak annyit tudtak róla, hogy Kolozsváron él és dolgozik, s most egy játékos nyelvtanórát fog nekik tartani. Kedvéért névjegykártyájukat jól láthatóan helyezték el a padokon, hogy a megszólítás ne okozzon gondot. Nem is okozott sem ez, sem más! A sokat publikáló dr. Málnási Ferenc a MOZAIK Kiadó anyanyelvi tankönyveihez játékos feladatokat szerkesztett. Azok alapján a nebulók szórakozva gyakorolhatják, mélyíthetik el az év során elsajátított grammatikai ismereteket. A közös tevékenység abból állt, hogy minden tanuló kézbe kapott egy négy mezőre osztott, előre kitöltött feladatlapot, amely különbözött a többekétől. A tanár úr folyamatosan kérdéseket tett föl. Aki megtalálta rájuk saját lapján a választ, az jelentkezés és némi magyarázat után egymáshoz tudta illeszteni a feladványt és a megfejtést. Miután néhány perc elteltével mindenki tisztában volt a tennivalókkal, egyre emelkedett az aktivitás. Csupán azt nehezményezték a szerepelni vágyók, hogy akkor sem vehetik el a válaszadás jogát attól, akit illet, ha hamarabb kapcsolva könnyedén rájöttek a helyes válaszra. De láthatólag így is élvezte mindenki a dolgot, amelynek a szigorú csengőszó véget vetett. Ezúttal az éves anyag terjedelme miatt kevésnek bizonyult a 45 perc. Ha azonban kevesebbet markolva egy-egy anyagrész lezárásakor alkalmazzuk a módszert, akkor az órába belefér az értékelés, a tapasztalatok megbeszélése és az előremutató újabb házi feladatok kijelölése. Most azonban a fő cél a módszer bemutatása és idegen környezetben való működtetése volt. (Hogy lesz-e belőle újabb taneszköz, arról még nincs döntés. Pedig a nyelvtani kínálat mellett ott sorakoznak a kollega tarsolyában az irodalmi olvasmányok, a János vitéz, a Toldi, A Pál utcai fiúk és a többi remekmű feldolgozása is.)
Komlón nemcsak egy érdekes, a megszokott logikától eltérő nyelvtanóra résztvevői lehettünk, hanem megismerhettünk egy ízig-vérig gyermekszerető pedagógust is. Ezt az bizonyította mindenekelőtt, hogy sikerült megénekeltetnie mindkét osztályt. Ő maga először egy román népdalt mutatott be magyarul, melynek szövegét egy másikkal és egy kolozsvári képeslappal együtt ajándékba kapta mind a negyvenöt alkalmi munkatárs. Az énektagozatosok hamar bekapcsolódtak a dúdolásba, mikor felismerték a dallam azonosságát egy magyar népdaléval. Ezután Málnási tanár úr – az első hallásra idegennek ható – finn szöveget eredeti intonálással olvasott föl. Amikor azonban ezt is énekelni kezdte, akkor előjött az ahá-élmény, mert a gyerekek egymás után örömmel fedezték föl, hogy a dallam nem más, mint az Az a szép, az a szép, akinek a szeme kék … kezdetű magyar népdalé. Ekkor már nem lehetett kihagyni a nyelvi és zenei rokonság kérdését, amitől valami melegség járta át az egyébként is forró nyári napon a lelkeket…
|