Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Hírek
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Arcok, szemek

 
                                                              

Ha egy filmrendező meg akarja ismer(tet)ni hőse igazi jellemét, kifürkész(tet)ni gondolatait, legbensőbb érzelmeit, azokat a viharokat, melyek lelke legmélyén dúlnak, felszínre hoz(at)ni múltjának korábban elzárt titkait, akkor kimerevíti a képet, s csak az arcát mutatja, hosszan.  Ha még annál is mélyebbre kíván hatolni, akkor csupán a két szemére fókuszál, s az így a lérehozott szuperplánnal  megállíthatja az időt: a technika segítségével felnagyított képről immár minden leolvasható. Közben a feszültség tovább nő, a  külső-belső konfliktus ereje fokozódik, de lassan  mégis elvezet  a tetőponton át a megoldáshoz,  a felold(ód)áshoz. A vég magába zárja az átélendő katarzist. Ahhoz azonban  a szereplővel együtt a  néző- nek is fejlődnie kell, míg  el nem érkezik saját lelkében  arra a magasabb fokra, melyre talán magától is képes lenne, de ha ezt egy műalkotás generálja benne, akkor az út valamivel  rövidebb, noha ugyanolyan nehéz. De mi más lenne a művészet feladata, mint kiváltani  az önmagunkra döbbenésnek   átkozott-áldott, mégis oly fájdalmasan szép pillanatát?

A 37. filmszemle előestéjén,  a legújabb művészi munka, a Rokonok vetítése előtt  kiderült egyetlen Oscar-díjas filmrendezőnk életének ügynöki szakasza, amelyre ugyan található magyarázat, de a tények makacs dolgok. Nincs felmentés, csak felelősségkényszer. A kamera előtt látható arc és a két meggyötört szem mindent elmond, (ön)felmentésért  könyörög, de hiába.  Kegyetlen pillanatok:: a nyilvánosság előtt keresztre feszített világművész (egy percig se sztár!) kozmikus  magánya.   Amint rádöbben, hogy amit annak idején kényszerből (önvédelemből is) vállalt, az minden heroizmust nélkülöző üres léggömb ma már. Arra viszont alkalmas, hogy a soha nem tisztázott ügyek kezelésére meg nem hozott törvények tiszta szigorúsága helyett egy-egy emberrel kanosszát járasson. Akkor is, ha egy író vagy politikus édesapjáról, akkor is, ha ismert színikritikusról, futballistáról, műfajt teremtő sportriporterről, regnáló miniszterelnökről vagy  korszakos jelentőségű filmrendezőről van szó.  Viszont fogadjuk el Juhász Gyula igazságát: Nem a pacsirta fontos, csak a dal. És tegyük hozzá Fejtő Ferencét: Akinek vér nem tapad a kezéhez, annak meg kell bocsájtani.

Magam ezennel csatlakozom a Szabó István mellett hitet tevő értelmiségiek táborához!