Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
A számok makacs dolgok
Most, hogy már hivatalosan is megkezdődött a választási kampány, érdemes tényekkel előrukkolni. Az alábbi táblázatokat szakértő készítette, adótanácsadó-könyvelő. Még ő se hagyatkozott csupán az emlékezetére, munkájához a CD jogtárat használta.
a nettó kereset alakulása
Év Bruttó bér Szja Nettó bér Diff. %
1998. 720 000 200 800 519 200 1999. 176 000 544 000 24800 4,85 2000. 176 000 544 000 24800 4,85 2001. 168 000 552 000 32800 6,31 2002. 156 000 564 000 44800 8,62 2003. 151 000 569 000 49800 9,59 2004. 129 600 590 400 71200 13,71 2005. 129 600 590 400 71200 13,71 2006. 129 600 590 400 71200 13,71
Az I. sz. táblázat azt taglalja, hogy évi 720 000 forintos bruttó (havi 60 000 forint) fizetést alapul véve 1998 és 2006 között az adott évben érvényes szja levonása után mennyi maradt a dolgozónál az Orbán és mennyi a Gyurcsány kormány idején. Összegszerűen és százalékosan is összevethető a különbség. A mérleg egyértelműen az MSZP-SZDSZ koalíció javára billen, s a tények ellenében üresen cseng a demagóia szülte összes frázis. Nem látszik ugyanis sem a totális csőd, sem a keresetek értékvesztése. Sőt ha felidézzük az infláció jelentős csökkenését, akkor újabb szerencsés trendet látunk: a bérek vásárlóértéke szintén nő. Mindezzel korántsem lehetünk elégedettek (l. a következő évek prognózisát, ha úgy tetszik hamarosan nyilvánosságra kerülő kormányprogramot). Két nagyon fontos megjegyzést azonban szükséges még megtenni, mert az is az igazsághoz tartozik. Egyrészt a jelenleg érvényben lévő 18%-os adókulcs a minimál bérből élőkre igen nagy terhet jelent. Egy átlagos méretű lakás fenntartásának költsége a rezsivel együtt kb. 30 000 forint, mely a havi nettó 49 200 Ft keresetnek 60, 97%. A maradékból nem lehet megélni!! (Ugyanazzal az adókulccsal számolva a felső határ szerint adózók havi nettó keresete 105 925Ft. A változatlan rezsiköltség ebben az esetben 28,32%, a maradvány 75 925 Ft már - jól beosztva - fedezheti a szerény igényeket!) Másrészt a két véglet azt is bizonyítja, mennyire igazságtalan, elfogadhatatlan lenne a sokat emlegetett egykulcsos szja, amely csak az egyébként is nagyobb jövedelműeknek kedvezne. Hiába, a számok makacs dolgok!
1998-tól 2006-ig 1 550 000 Ft/év jövedelemig a nettó kereset alakulása (2006: 18% kulcs)
Év Bruttó bér Szja Nettó bér Diff. %
1998 1 550 000 583 000 967 000 1999 480 000 1070 000 103 000 10,65 2000 480 000 1070 000 103 000 10,65 2001 467 000 1083 000 116 000 11,99 2002 440 000 1110 000 143 000 14,78 2003 420 000 1130 000 163 000 16,85 2004 345 000 1205 000 283 000 26,61 2005 289 000 1261 000 294 000 30,40 2006 279 000 1271 000 304 000 31,43
Most már csak azt kell mindenkinek mérlegelnie (és hamarosan szavazatával is eldöntenie), bizonytalan kimenetelű változáshoz vagy a felelősségteljes folytatáshoz ad-e felhatalmazást - mindannyiunk érdekében.
|