Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Hírek
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Mobil vizsgálóállomások a baranyai utakon
  Mától, egészen augusztus végéig Baranya útjain bárhol, bármikor előfordulhat, hogy a rendőrök, illetve a Közlekedési Felügyelet közúti ellenőrei által megállított járműveknek a megállítási hely közelében egy komplett műszaki vizsgán kell részt venniük. A felügyelet ugyanis  rendelkezik azokkal a műszaki eszközökkel, berendezésekkel, melyek lehetővé teszik a legkülönfélébb vizsgálatok elvégzését - mindezt a közlekedés biztonsága érdekében.
  
Ma délelőtt Pécsett, az egyik bevásárlóközpont parkolójában mutatták be a sajtó képviselőinek azokat a mobil vizsgáló-berendezéseket, melyek segítségével a Közlekedési Felügyelet szakavatott munkatársai a megye bármely részén képesek elvégezni mindenféle közúti jármű komplett műszaki vizsgálatát. Lehet, hogy ez sokak számára nem túlságosan jó hír, ám a közlekedésben résztvevők többsége számára bizonyosan az. 
   A járművek egy része ugyanis - ezt (szinte) mindenki tudja - olyan állapotban vesz részt naponta a forgalomban, mely nevezhető akár életveszélyesnek is. A mobil mérőállomásoktól főként nekik kell "félniük", ám még mindíg akkor járnak jobban, ha csupán "kiszűrik" őket és kötelezik a feltárt hibák, hiányosságok kiküszöbölésére (bár adott esetben ez is tetemes költségekkel járhat), mint ha a műszaki hiányosságok miatt súlyos, vagy netán halálos balesetet okoznak. Azért ugyanis még "drágábban" kell fizetni...
    Arról, hogy mit is tudnak ezek a vizsgálóberendezések, a Baranya Megyei Közlekedési Felügyelet igazgatója (2.képünkön sárga mellényben) tartott rövid tájékoztatót.
dr. Weidinger Antal elmondta: a Bács-Kiskun megyéből egy hónapra érkezett mobil vizsgálóállomáson(1.kép)- mely a technológia szerint naponta 6-12 jármű vizsgálatára alkalmas - egyszerre két műszaki ellenőr és egy írnok dolgozik, méghozzá nem közvetlenül az utakon. A mérőállomás helyigénye ugyanis nagy, ezért a problémásnak ítélt járműveket a megállítás helyéről a rendőrség munkatársai, illetve a másik közúti ellenőr páros kíséri a mérőhelyre. Ott a járművet közúti ellenőr viszi át a vizsgálópadon, az adatokat és az ellenőrzés tapasztalatait írnok rögzíti számítógépen. S ha már a számítógépnél tartunk: akárcsak más vizsgahelyeken, itt sincs lehetőség különböző "manipulációkra". A vizsgálatok minden fázisát ugyanis számítógép irányítja, a mért eredményeket, értékeket rögzíti és az értékelést is elvégzi (ha a képernyőn a 3.képünkön látható felirat jelenik meg, a jármű bizony "megbukott" a vizsgán).
  A mai bemutató azonban nem csupán elméleti részből állt. A Pécsi Rendőrkapitányság járőrei ugyanis a szóbeli tájékoztató végére már "szállították" is az első, mérésre ítélt járműveket: egy koros Daciát (4.kép) és egy fiatalabb, de igencsak füstölgő IFA-t. És a mérési eredmények igazolták, amit dr. Weidinger Antal előzetesen elmondott: hogy t.i. kollégái szakmai múltja, rutinja, felkészültsége már megfelel egy előzetes "szűrésnek", s ha ők a vizsgálat mellett döntenek, akkor bizony kevés esetben derül ki, hogy a járművel minden rendben van. Jelen esetben a teherautónál a környezetvédelmi igazolólap (közismert nevén zöldkártya) érvényességét kellett korlátozni, emellett a gépkocsivezetőt helyben kötelezték a nem működő féklámpa megjavítására, de kisebb fékhibára a személykocsi esetében is fény derült - tehát a vizsgált két járműből kettő hibásnak bizonyult...
    A szomszéd megyéből érkezett kamion - mely a teherautók vizsgálatát végzi - csak egy hónapig lesz Baranyában, a ma bemutatott másik berendezés viszont folyamatosan ebben a megyében teljesít szolgálatot. Ez pedig egy mobil műszaki ellenőrző pad. Az 1800 kg. önsúlyú, utánfutóként vontatható ellenőrző állomás (5.képünkön) személy- és kisteherautók vizsgálatára alkalmas. Mint láthattuk, a vontatást végző (amúgy a méréshez szükséges műszerekkel, számítógéppel felszerelt) kisteherautóról történt leakasztás után a távvezérelt, hidraulikus önrakodó rendszer segítségével a mérőpad 5-6 perc alatt üzemkész állapotba helyezhető. A mérőpad alkalmas a fékhatás és a futómű felfüggesztés vizsgálatára. A fékhatás-mérést számítógépes vezérlő és mérésadat-gyűjtő ekektronika biztosítja, a felfüggesztések vizsgálatára hidraulikus működtetésű holtjáték-detektor szolgál (a szubjektivitás tehát ebben az esetben is kizárható).
   Mint a felügyelet vezetőjétő megtudtuk, a baranyai utakon egész hónapban zajló ellenőrzés az alábbiakra terjed ki:
  - okmányok megléte, érvényessége
  - vezetési- és pihenőidőre vonatkozó szabályok betartása
  - rakomány elhelyezése, rögzítése
  - környezetvédelmi jellemzők műszeres mérése
  - fékhatás mérés
  - futómű-ellenőrzés mozgatópaddal
  - világítóberendezések
 - egyéb közlekedésbiztonsági tényezők (olajfolyás, karosszéria, gumiabroncsok, alváz, kipufogórendszer, stb.)
  A tehergépkocsik és egyéb nagyméretű járművek (autóbusz, traktor stb) vezetői tehát augusztusban, míg a személy- és kisteherautó-vezetők az év bármely szakában találkozhatnak Baranya útjain a Közlekedési Felügyelet közúti ellenőreivel, akik - ezt kéretik nem elfelejteni - munkájukat valamennyiünk biztonsága érdekében végzik. Hisz a műszaki hibásan közlekedő járművek - tetszik, nem tetszik - potenciális veszélyforrások, nyugodtan mondhatjuk, mintegy "időzített bombaként" járnak-kelnek közöttünk, (képzeljük csak el, ha egy, a 6.  képünkön látható túlsúlyos járműszerelvány hibás fékkel elindul lefelé a Mecsekről), kiszűrésük tehát mindannyiunk közös érdeke...