Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Mobil vizsgálóállomások a baranyai utakon
Mától, egészen augusztus végéig Baranya útjain bárhol, bármikor előfordulhat, hogy a rendőrök, illetve a Közlekedési Felügyelet közúti ellenőrei által megállított járműveknek a megállítási hely közelében egy komplett műszaki vizsgán kell részt venniük. A felügyelet ugyanis rendelkezik azokkal a műszaki eszközökkel, berendezésekkel, melyek lehetővé teszik a legkülönfélébb vizsgálatok elvégzését - mindezt a közlekedés biztonsága érdekében.
Ma délelőtt Pécsett, az egyik bevásárlóközpont parkolójában mutatták be a sajtó képviselőinek azokat a mobil vizsgáló-berendezéseket, melyek segítségével a Közlekedési Felügyelet szakavatott munkatársai a megye bármely részén képesek elvégezni mindenféle közúti jármű komplett műszaki vizsgálatát. Lehet, hogy ez sokak számára nem túlságosan jó hír, ám a közlekedésben résztvevők többsége számára bizonyosan az. A járművek egy része ugyanis - ezt (szinte) mindenki tudja - olyan állapotban vesz részt naponta a forgalomban, mely nevezhető akár életveszélyesnek is. A mobil mérőállomásoktól főként nekik kell "félniük", ám még mindíg akkor járnak jobban, ha csupán "kiszűrik" őket és kötelezik a feltárt hibák, hiányosságok kiküszöbölésére (bár adott esetben ez is tetemes költségekkel járhat), mint ha a műszaki hiányosságok miatt súlyos, vagy netán halálos balesetet okoznak. Azért ugyanis még "drágábban" kell fizetni... Arról, hogy mit is tudnak ezek a vizsgálóberendezések, a Baranya Megyei Közlekedési Felügyelet igazgatója (2.képünkön sárga mellényben) tartott rövid tájékoztatót. dr. Weidinger Antal elmondta: a Bács-Kiskun megyéből egy hónapra érkezett mobil vizsgálóállomáson(1.kép)- mely a technológia szerint naponta 6-12 jármű vizsgálatára alkalmas - egyszerre két műszaki ellenőr és egy írnok dolgozik, méghozzá nem közvetlenül az utakon. A mérőállomás helyigénye ugyanis nagy, ezért a problémásnak ítélt járműveket a megállítás helyéről a rendőrség munkatársai, illetve a másik közúti ellenőr páros kíséri a mérőhelyre. Ott a járművet közúti ellenőr viszi át a vizsgálópadon, az adatokat és az ellenőrzés tapasztalatait írnok rögzíti számítógépen. S ha már a számítógépnél tartunk: akárcsak más vizsgahelyeken, itt sincs lehetőség különböző "manipulációkra". A vizsgálatok minden fázisát ugyanis számítógép irányítja, a mért eredményeket, értékeket rögzíti és az értékelést is elvégzi (ha a képernyőn a 3.képünkön látható felirat jelenik meg, a jármű bizony "megbukott" a vizsgán). A mai bemutató azonban nem csupán elméleti részből állt. A Pécsi Rendőrkapitányság járőrei ugyanis a szóbeli tájékoztató végére már "szállították" is az első, mérésre ítélt járműveket: egy koros Daciát (4.kép) és egy fiatalabb, de igencsak füstölgő IFA-t. És a mérési eredmények igazolták, amit dr. Weidinger Antal előzetesen elmondott: hogy t.i. kollégái szakmai múltja, rutinja, felkészültsége már megfelel egy előzetes "szűrésnek", s ha ők a vizsgálat mellett döntenek, akkor bizony kevés esetben derül ki, hogy a járművel minden rendben van. Jelen esetben a teherautónál a környezetvédelmi igazolólap (közismert nevén zöldkártya) érvényességét kellett korlátozni, emellett a gépkocsivezetőt helyben kötelezték a nem működő féklámpa megjavítására, de kisebb fékhibára a személykocsi esetében is fény derült - tehát a vizsgált két járműből kettő hibásnak bizonyult... A szomszéd megyéből érkezett kamion - mely a teherautók vizsgálatát végzi - csak egy hónapig lesz Baranyában, a ma bemutatott másik berendezés viszont folyamatosan ebben a megyében teljesít szolgálatot. Ez pedig egy mobil műszaki ellenőrző pad. Az 1800 kg. önsúlyú, utánfutóként vontatható ellenőrző állomás (5.képünkön) személy- és kisteherautók vizsgálatára alkalmas. Mint láthattuk, a vontatást végző (amúgy a méréshez szükséges műszerekkel, számítógéppel felszerelt) kisteherautóról történt leakasztás után a távvezérelt, hidraulikus önrakodó rendszer segítségével a mérőpad 5-6 perc alatt üzemkész állapotba helyezhető. A mérőpad alkalmas a fékhatás és a futómű felfüggesztés vizsgálatára. A fékhatás-mérést számítógépes vezérlő és mérésadat-gyűjtő ekektronika biztosítja, a felfüggesztések vizsgálatára hidraulikus működtetésű holtjáték-detektor szolgál (a szubjektivitás tehát ebben az esetben is kizárható). Mint a felügyelet vezetőjétő megtudtuk, a baranyai utakon egész hónapban zajló ellenőrzés az alábbiakra terjed ki: - okmányok megléte, érvényessége - vezetési- és pihenőidőre vonatkozó szabályok betartása - rakomány elhelyezése, rögzítése - környezetvédelmi jellemzők műszeres mérése - fékhatás mérés - futómű-ellenőrzés mozgatópaddal - világítóberendezések - egyéb közlekedésbiztonsági tényezők (olajfolyás, karosszéria, gumiabroncsok, alváz, kipufogórendszer, stb.) A tehergépkocsik és egyéb nagyméretű járművek (autóbusz, traktor stb) vezetői tehát augusztusban, míg a személy- és kisteherautó-vezetők az év bármely szakában találkozhatnak Baranya útjain a Közlekedési Felügyelet közúti ellenőreivel, akik - ezt kéretik nem elfelejteni - munkájukat valamennyiünk biztonsága érdekében végzik. Hisz a műszaki hibásan közlekedő járművek - tetszik, nem tetszik - potenciális veszélyforrások, nyugodtan mondhatjuk, mintegy "időzített bombaként" járnak-kelnek közöttünk, (képzeljük csak el, ha egy, a 6. képünkön látható túlsúlyos járműszerelvány hibás fékkel elindul lefelé a Mecsekről), kiszűrésük tehát mindannyiunk közös érdeke... |