Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Egy délelőtt a kőbányában
Amikor valaki a bányászat szót hallja, többnyire - így magam is - a szénbányászatra gondol. Pedig ez tévedés, hamis tudás, hiszen azon kívül jelentős az érc-, az olaj- és a kőbányászat is. Erre hívta föl a figyelmemet Pozsár Sándor többdiplomás bányamérnök, felajánlva, hogy megmutatja, hogyan és mit csinálnak. A vele való beszélgetés és a bányalátogatás élményéből született az alábbi beszámoló.
A Komlói monográfia 2. kötetében ez olvasható: "A komlói kőbányászatra vonatkozó legrégebbi rendelkezésünkre álló irat a Hegyháti járás főszolgabírája által írt 3747/1929. sz. véghatározat (B. M. Levéltár) Ebből megtudjuk, hogy Komló község közbirtokosságának tulajdonát képező bérelt földterületen ... 3200 négyszögöl területen a kőfejtést délről északnak 100 méter széles, 30 méter magas és 300 méter hosszban iparszerűleg gyakorolhassa." A terület akkor is, most is a Hosszúheténybe vezető országút közelében van, közel a nem véletlenül ott kialakított autóbusz megállóhelytől.
Az egyik legimponálóbb dolog, hogy itt még nem szenvedett senki halálos balesetet! A másik a környezetvédelmi tudatosság megjelenítése a gyakorlatban, valamint a kb. 150 évre való előrelátás és az annak megfelelő tervezés.
Az osztrák tulajdonban lévő STRABAG cégcsoporthoz tartozó (mai nevén) KŐKA Kő- és Kavicsbányászati Kft. bányaüzem és egyszemélyben felelős műszaki vezetőjének az irodájában találkozunk. Először bemutatja a céget, amely az erdősmecskei gránit-, a bükkösdi mészkő- a pécsváradi földpátos homok- (ez az egyetlen hazai lelőhelye az öblösüveg-gyártás alapanyagának) és a komlói kőbányát mondhatja magáénak. Együttesen 140 főt foglakoztatnak állandóan, időszakosan, eseti és célfeladatok elvégzéséhez (szerződéssel) különböző alvállalkozások további 50 dolgozóját. Igen jó a fizikai-műszaki és az adminisztratív állományban lévők aránya. Vezetőként különösen büszke kollegái szakmai fölkészültségére, speciális ismereteinek és az azzal párhuzamos, a különböző végzettséget igazoló okmányaik meglétére, valamint a szinte általánosnak mondható idegen nyelv birtoklására. Ez nagymértékben megkönnyíti a közvetlen kommunikációt, a tapasztalatcserét, a használati utasítások és szakanyagok megértését. Pozitívum az is, hogy jó a kapcsolat az egyes bányaüzemek és természetesen a partnercégek között. Pozsár úr szerint a műszaki életben valamennyiüknek együtt kell működniük, a kereskedelemben ugyanakkor a saját érdekeiket érvényesíteni akaró kemény ellenfelek. Ebben a nagyon régi szakmában mindez természetes. A bányászok világában ma is erősen élnek a hagyományok, csaknem változatlanok a szokások, a viselkedésformák, a szóhasználat, az érintkezési és szakmai stílus, s ezek valamennyi mozzanatban meghatározó elem a közös érték. Minden utasítás parancsszerű, amelyet pontosan, a legjobb tudás szerint végre kell hajtani. A döntést azonban mindig megelőzi a helyzet áttekintése, a vélemények, tapasztalatok alapján kirajzolódó megoldások összevetése, közülük a legjobb kiválasztása. Ezután azonban nincs többé helye sem hezitálásnak, sem a felelősség másra hárításának. A fegyelemnek, a jó szervezésnek, a kitűnő csapatmunkának köszönhetően a komlói kőbánya tavalyi termelési értéke 2,6 milliárd forint volt. Ez úgy lehetséges, hogy csúcsidőben minden percben kigördül a kapun egy-egy megrakott, hatalmas kamion! A szakmáról, a feladatokról és a távolabbi tervekről felelősségtől fűtött szenvedéllyel beszélő Pozsár urat arról kérdezem, hogyan lesz a kőből, esetünkben a vulkanikus eredetű andezitből, autópálya vagy másmilyen út. Előbb - mint mondja - meg kell találni a követ. Ha van elég ember, pénz és komoly a szándék, akkor erdőirtás és egyéb szükséges munkálatok elvégzése után - a megfelelő engedélyek és biztosítékok birtokában - bányát nyitni, feldolgozó üzemet hozzárendelni. A követ első fázisban lerobbantjuk, járművel elszállítjuk a törőbe, ahol a durva törés és a meddőtől való szétválasztás történik. Ebből a durva, 0/120-as kőből több utántöréssel egyre finomabb, apróbb szemcséjű zúzalék lesz, melyet a megrendelő igénye szerint osztályozva szállítunk el a felhasználás helyére. Más méretűt és minőségűt a vasúthoz, a közúthoz. Az autópályához az igen nagy szilárdságú "kz", azaz különleges zúzalék szükséges A végtermék ebben az esetben az aszfalt (kz + bitumen mint ragasztóanyag), amilyet az M0-ás és több más pálya építéséhez használtak és használnak. Belátható tehát, hogy ez a munka mindenkor rengeteg tapasztalatot és a változó igényekhez való szüntelen alkalmazkodást, innovációt igényel.
A bányalátogatás és a beszélgetés lassan befejeződik. Az ott szerzett információknak sajnos csupán a töredékét képes a tudósító leírni. Az irodaház előtt elköszönünk, visszaadva a kölcsönkapott, ilyen balesetveszélyes munkahelyen kötelező fejvédő kobakokat. Az övé kopottabb a többinél. "Ez az édesapámé volt, aki szintén itt dolgozott" - utal magyarázatként arra, hogy ebben az üzemben generációk veszik át egymástól a stafétabotot.
|