Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Hírek
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Egy délelőtt a kőbányában

                                                  

Amikor valaki a bányászat szót hallja, többnyire - így magam is - a szénbányászatra gondol. Pedig ez tévedés, hamis tudás, hiszen azon kívül jelentős az érc-, az olaj- és a kőbányászat is. Erre hívta föl a figyelmemet Pozsár Sándor többdiplomás bányamérnök, felajánlva, hogy megmutatja, hogyan és mit csinálnak. A vele való beszélgetés és a bányalátogatás élményéből született az alábbi beszámoló.

 

A Komlói monográfia 2. kötetében ez olvasható: "A komlói kőbányászatra vonatkozó legrégebbi rendelkezésünkre álló irat a Hegyháti járás főszolgabírája által írt 3747/1929. sz. véghatározat (B. M. Levéltár) Ebből megtudjuk, hogy Komló község közbirtokosságának tulajdonát képező bérelt földterületen ... 3200 négyszögöl területen a kőfejtést délről északnak 100 méter széles, 30 méter magas és 300 méter hosszban iparszerűleg gyakorolhassa." A terület   akkor is, most is a Hosszúheténybe vezető országút közelében van, közel a nem véletlenül ott kialakított autóbusz megállóhelytől.


Az odavezető bekötőutat a porártalom ellensúlyozására rendszeresen locsolják. S bármilyen meglepő, az üzem területén, ahol minden munkafázist elektronikus vezérlésű okos (és drága) gépek végeznek alig néhány jól képzett és anyagilag megbecsült szakember felügyeletével,  mindenütt rendet  és tisztaságot tapasztalni, a központi előírásoknak és a helyileg kialakított szabályoknak megfelelően.

 

Az egyik legimponálóbb dolog, hogy itt még nem szenvedett senki halálos balesetet! A másik a környezetvédelmi   tudatosság megjelenítése a gyakorlatban, valamint a kb. 150 évre való előrelátás és az annak megfelelő tervezés.


 

Az osztrák tulajdonban lévő STRABAG cégcsoporthoz tartozó (mai nevén) KŐKA Kő- és Kavicsbányászati Kft. bányaüzem és egyszemélyben felelős műszaki vezetőjének az irodájában találkozunk. Először bemutatja a céget, amely az erdősmecskei gránit-, a bükkösdi mészkő- a pécsváradi földpátos homok- (ez az egyetlen hazai lelőhelye az öblösüveg-gyártás alapanyagának) és a komlói kőbányát mondhatja magáénak. Együttesen 140 főt foglakoztatnak állandóan, időszakosan, eseti és célfeladatok elvégzéséhez  (szerződéssel) különböző alvállalkozások további 50 dolgozóját.  Igen jó a fizikai-műszaki és az adminisztratív állományban lévők aránya. Vezetőként különösen büszke  kollegái szakmai fölkészültségére, speciális ismereteinek és az azzal párhuzamos, a különböző végzettséget igazoló okmányaik meglétére, valamint a szinte általánosnak mondható idegen nyelv birtoklására. Ez nagymértékben megkönnyíti a közvetlen kommunikációt, a tapasztalatcserét, a használati utasítások és  szakanyagok megértését. Pozitívum az is, hogy jó a kapcsolat az egyes bányaüzemek  és természetesen a partnercégek között. Pozsár úr szerint a műszaki életben valamennyiüknek együtt kell működniük, a kereskedelemben ugyanakkor  a saját érdekeiket érvényesíteni akaró kemény ellenfelek. Ebben a nagyon régi szakmában mindez természetes. A bányászok világában ma is erősen élnek a hagyományok, csaknem változatlanok a szokások, a viselkedésformák, a szóhasználat, az érintkezési és szakmai stílus, s ezek valamennyi mozzanatban meghatározó elem a közös érték. Minden utasítás parancsszerű, amelyet pontosan, a legjobb tudás szerint  végre kell hajtani. A döntést azonban mindig megelőzi a helyzet áttekintése, a vélemények, tapasztalatok alapján kirajzolódó megoldások összevetése, közülük a legjobb kiválasztása. Ezután azonban nincs többé helye sem hezitálásnak, sem a felelősség másra hárításának.  A fegyelemnek, a jó szervezésnek, a kitűnő csapatmunkának köszönhetően a komlói kőbánya tavalyi termelési értéke 2,6 milliárd forint volt. Ez úgy lehetséges, hogy csúcsidőben minden percben kigördül  a kapun egy-egy megrakott, hatalmas kamion!

A szakmáról, a feladatokról és a távolabbi tervekről felelősségtől fűtött szenvedéllyel beszélő Pozsár urat arról kérdezem, hogyan lesz a kőből, esetünkben a vulkanikus eredetű andezitből, autópálya vagy másmilyen út.  Előbb  - mint mondja - meg kell találni a követ. Ha van elég ember, pénz és komoly a szándék, akkor erdőirtás és egyéb szükséges munkálatok elvégzése után -  a megfelelő engedélyek és biztosítékok birtokában - bányát nyitni, feldolgozó üzemet hozzárendelni. A követ első fázisban lerobbantjuk, járművel elszállítjuk a törőbe, ahol a durva törés és a meddőtől való szétválasztás történik. Ebből a durva, 0/120-as kőből több utántöréssel egyre finomabb, apróbb szemcséjű zúzalék lesz, melyet a megrendelő igénye szerint osztályozva szállítunk el a felhasználás helyére. Más méretűt és minőségűt a vasúthoz, a közúthoz. Az autópályához az igen nagy szilárdságú "kz", azaz különleges zúzalék szükséges A végtermék ebben az esetben az aszfalt  (kz + bitumen mint ragasztóanyag), amilyet az M0-ás és több más pálya építéséhez használtak és használnak. Belátható tehát, hogy ez a munka mindenkor rengeteg tapasztalatot és a változó igényekhez való szüntelen alkalmazkodást, innovációt igényel.

 

A bányalátogatás és a beszélgetés lassan befejeződik. Az ott szerzett  információknak sajnos csupán a töredékét képes a tudósító leírni. Az irodaház előtt elköszönünk, visszaadva a kölcsönkapott, ilyen balesetveszélyes munkahelyen kötelező fejvédő kobakokat. Az övé kopottabb a többinél. "Ez az édesapámé volt, aki szintén itt dolgozott" - utal  magyarázatként arra, hogy ebben az üzemben  generációk veszik át egymástól a stafétabotot.