Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
"Kemény" büntetés a "kemény" fiúnak - de hol a határ?
Minden szabály annyit ér, amennyit betartanak belőle. Mindenki ismeri ezt az állítást, miként azt is: kutyából nem lesz szalonna! Nos, egy miskolci fiatalemberre mindkét bölcsesség egyformán vonatkozik. Őt ugyanis már többször büntették ittas járművezetés miatt, ilyenkor - természetesen - el is tiltották egy időre a jármúvezetéstől, ám őkelme - ezzel mit sem törődve - újra és újra vezetőként vett részt a forgalomban. Nem is "eredménytelenül"...
A járművezetők döntő többségének - mindannyiunk szerencséjére - egy élet is kevés ahhoz, hogy olyan bűnlajstromot produkáljon a közutakon, mint amilyennel e cikk főszereplője "dicsekedhet". A miskolci rendőrök régi ismerősét ugyanis - bár mindössze húsz esztendős, de többszörösen büntetett, visszaeső - már halálos közúti baleset gondatlan okozásáért, továbbá maradandó fogyatékosságot és súlyos egészségromlást okozó közúti baleset gondatlan okozásáért is elítélték. Ilyenkor - tekintve, hogy az okozó a balesetek idején alkoholos befolyásoltság alatt állt - a bíróság rendelkezik a jármúvezetéstől történő eltiltásról is. De emberünket ezek az ítéletek eddig nem igazán hatották meg. Amikor ugyanis neki autózhatnékja támad, akkor ő bizony autóba ül és vezet. A gond csak az, hogy ez a késztetés többnyire akkor tör rá - miként "hasonszőrű" társaira is - amikor éppen ittas állapotban leledzik. És náluk ez az állapot - a statisztikák szerint is - bizony gyakran előfordul. Ha pedig ilyenkor kéznél az autó és a slusszkulcs, máris kezdődik a "produkció"... A mindennapok "kemény" fiúi beülnek és elindulnak...Hogy hová? azt sokszor ők maguk sem tudják. Egy dologban azonban mindenki bizos lehet: az uticélok közt ott van egy újabb presszó, kocsma, italmérés, stb. Mert ők minél többet isznak, annál szomjasabbak! És persze annál bátrabbak! És annál jobban tudnak vezetni! Akkor már nem számít a KRESZ, nem számít a kanyar - nem számít semmi... Nincs is ezzel semmi baj, amíg a "kemény fiúk" saját bőrüket viszik a vásárra. De a közutakon mások is közlekednek. Ráadásul ők abban bíznak, hogy a szabályok mindenkire egyformán érvényesek, s azokat mindenki be is tartja. Aztán egyszer csak szembejön valaki... S a frontális ütközések többsége még ma is súlyos, vagy halálos kimenetelű - hiába a légzsák, hiába a biztonsági öv... De a szombat hajnalonként az ország útjain "menetrend-szerűen" bekövetkező pályaelhagyásos balesetekben is havonta tucatszám halnak meg fiatalok... Utólag itt is sokszor kiderül, hogy a járművezető ittasan, vagy drog hatása alatt ült a volán mögé. S ha "szerencsés" estről van szó, legfeljebb a felelőtlen sofőr és a magatartásukkal (vagyis azzal, hogy beszállnak egy általuk nyilván jól ismert és láthatóan, tudhatóan járművezetésre alkalmatlan ember autójába) saját sorsukat megpecsételő utasok vesznek oda.. De mi van, ha éppen szemből érkezik valaki? Vagy ha éppen rosszkor, rossz helyen gyalogol arrafelé (netán éppen munkából haza, vagy otthonról munkába - ahogyan ezekre is példák sorozatát idézhetnénk)? Az eredmény szintén ismert: ártatlan emberek válnak hétről hétre a felelőtlen részeg sofőrök áldozatává. Aztán jön a felelőssőgre vonás! A bírói gyakorlatot ismerve "súlyos" (pár tízezer forintos) pénzbírság, néhány hónapos (felfüggesztett) szabadságvesztés és némi járművezetéstől eltiltás. Az első kettő sem rendelkezik - véleményem és sokak tapasztalata szerint - igazán nagy visszatartó erővel, az utőbbi viszont egész biztosan nem! Szerencsére a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei rendőrök már felismerték, hogy a korábbi gyakorlattől eltérően - élve a törvény adta lehetőségekkel - a visszesőket szabálysértési őrizetbe kell venni, majd (gyorsított eljárással) bíróság elé állítani. (Tavaly 58, az idén pedig már 26 ilyen eset volt Borsodban.) A bíróságok pedig minden 3-4 elkövetőt szabadságvesztésre ítélik. A 20-től 60 napig tartó elzárás a tapasztalatok szerint már "keményebb" szankciónak számít, mert akik már átestek ezen a procedúrán, azok közt alig fordul elő a bűnismétlés. Természetesen nem vagyok jómagam sem olyan naív, hogy azt higgyem: ez az egyedüli és üdvözítő megoldás. De azt azért mégiscsak gondolom, hogy ez a gyakorlat más megyékben is hatékony lehetne. Azt pedig már csak csendben kérdezem meg: vajon más módszer nem létezik a notórius ittas "halál-osztók" távoltarására a közutaktól? Ha már annyi mindent átveszünk a fejlettebb országoktól, nem lehetne a közlekedés terén is tapsztalatokat gyűjteni a külhoni rendőröktől? |