Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Hírek
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Tehet-e valamit a közös képviselő a fűtésszámlánk csökkentéséért?

  Komlón a mintegy 28 ezer városlakó nagyobbik hányada társasházban él, s ezek közt nagy számban akadnak távfűtéses épületek is. Az ott lakók többsége azonban – vélhetően nem csak ebben a városban – azt gondolja a közös képviselőről, hogy szerepe nem más, mint a tulajdonosok döntéseinek végrehajtása. Azaz: feladata alapján egyfajta gondnok, aki segít megoldani ügyes-bajos dolgaikat és az épület üzemeltetésével kapcsolatos teendőket - általában szerény díjazás ellenében – elvégzi a lakók helyett. A közös képviselő feladata azonban ennél lényegesen összetettebb: valójában olyan menedzser, aki - ha jól végzi a dolgát – a döntések előkészítésétől a végrehajtáson át az ellenőrizhető beszámolásig szervezi, irányítja a tulajdonképpen vállalkozásként működő épület ügyeit. Rátermettségén múlik, hogy milyen eredménnyel, hatékonysággal üzemelteti az épületet és ez bizony elsősorban gazdasági kérdés, mert a tulajdonosok lakhatással kapcsolatos anyagi terheit nagymértékben befolyásolja a közös képviselő tevékenysége. 
    A témával kapcsolatban ezúttal Vakaró József, a Komlói Fűtőerőmű Zrt. vezérigazgató-helyettese (2.kép) fejtette ki álláspontját.
   - Úgy gondolnánk, hogy - a feladatok sokszínűségéből származóan - a közös képviselőnek rengeteg mindenhez kellene értenie: jogi, műszaki, gazdasági ismeretekkel kellene rendelkeznie ahhoz, hogy az elvárásoknak maximálisan meg tudjon felelni. Ez azonban túlzott és többnyire teljesíthetetlen elvárás. A közös képviselőnek a lakóközösség ügyeinek intézéséhez elsősorban jó menedzsernek kell lennie, aki nyitott az újdonságokra, képes felismerni a tulajdonosok számára előnyt jelentő és a hátrányos folyamatok
at, valamint ezek kihasználására és tompításra kellő rugalmassággal rendelkezik. A közös képviselői tevékenység összetettségét egy, a feladatok sorából kiragadott példán érdemes bemutatni, ez pedig célszerűen a fűtés és melegvíz-ellátás kérdése. A távfűtött épültekben, ez az "ügy" ugyanis aktualitása mellett anyagi szempontból sem másodlagos.
   - A távhőszolgáltatásról szóló törvény előírása szerint 2003-ig a távfűtött épületekben meg kellett kezdeni a mérés szerinti elszámolást - avat be a részletekbe a szakember, aki így folytatja: - A törvény azt is előírja, hogy a mérés szerinti távhőszolgáltatást szerződéses jogviszony keretében kell végeznie a szolgáltatónak. Itt mindjárt el is jutunk az első, igen fontos kérdéshez: a törvény ugyanis a díjakért való egyetemleges felelősség korlátozása mellett kimondja, hogy a szerződést a fogyasztóval, vagyis az egész épület tulajdonosi közösségével kell megkötnie a szolgáltatónak. Nem példa nélküli az eset, hiszen hasonlóan a kazános gázfűtéshez, vagy víz- és csatornaszolgáltatáshoz a szolgáltató a mérőnél teljesít, tehát a szerződést sem lakásokra, hanem épületekre, épületrészekre kötik meg. A különbség a távfűtés esetében mindössze annyi, hogy a törvény lehetőséget ad arra, hogy a szolgáltató a számláit a lakás tulajdonosainak és ne az épület egészének állítsa ki. Ehhez azonban szükség van a tulajdonosok azonosításra, ami alapvetően a közös képviselő érdeke is. A Főtáv tapasztalati szerint ezt számos közös képviselő kifogásolta, míg mások - akár a földhivatalban is -  igyekeztek ellenőrizni: ki az adott inga
tlan, lakás tulajdonosa. Nyilvánvaló, hogy ők jártak el helyesen. Az épület-üzemeltetés egyéb ügyeiben is fontos, hogy ki a tulajdonos, ki a bérlő - például egy közgyűlés szabályos lebonyolításánál -, de a távfűtés esetében, ahol a számlázás is többnyire e szerint történik, szintén nagyon lényeges.

    Mint arról Vakaró úr tájékoztatott, a szolgáltató által kiküldött általános közüzemi szerződés tulajdonképpen az önkormányzat jegyzője által jóváhagyott szöveggel kerül a közös képviselőhöz. Ez a "formaszöveg" természetesen nem illeszkedik maradéktalanul a helyi sajátosságokhoz és megváltoztatásához a szolgáltatónak nincs joga - éppen a tulajdonosok érdekeinek védelmében. Ugyanakkor a közös képviselő gyakran bizalmatlan, ezért célszerű felkeresnie a szolgáltató ügyfélszolgálatait, ahol egyrészt konzultálhat az ügyintézővel a szerződés egyes pontjairól, másrészt megtekintheti a kapcsolódó jogszabályokat – távhőszolgáltatásról szóló törvény és a végrehajtásához készült kormányrendelet, az önkormányzati rendelet, a szolgáltató működési engedélye, üzletszabályzata stb. -, ha kételyei vannak a szerződéssel kapcsolatban.
     A vezérigazgató-helyettestől azt is megtudhattuk: például Budapesten az általános közüzemi szerződés rendelkezik a tulajdonosok közötti díjfelosztási arányokról is, vagyis arról, hogy a szolgáltató milyen elvek alapján ossza fel a díjfizetők között a hőközpontban mért hőmennyiséget. A korábban átalánydíjat fizető közösségek számára ez újdonság, ezért célszerű a szolgáltató segítségével próbaszámításokat végezni a lehe
tséges felosztási módokról. Mivel a mérés szerinti távhőszolgáltatás díjtétele kéttarifás - alapdíjból és hődíjból áll - az energiaköltségek nem befolyásolják a szolgáltató hasznát. A jó vagy rossz felosztási arány kizárólag a tulajdonosoknak hoz hasznot, vagy okoz kárt.
    Szólnunk kell még az általános közüzemi szerződés mellékletét képező üzemviteli megállapodásról. Ebben olyan kérdések kerülnek rögzítésre, mint a fűtés megkezdésnek, illetve leállításának a külső hőmérsékleti értékhez való hozzárendelése, vagy a napi fűtési menetrend meghatározása, amelyek fontos energia- és költségtakarékossági eszközök és a tulajdonosok lakhatáshoz kapcsolódó költségeit határozzák meg. Mindezek és a folyamat során felmerülő egyéb, speciális kérdések tisztázása után következhet a legnehezebb feladat: a tulajdonosok tájékoztatása, a közgyűlés összehívása és az ott született határozatok alapján a szerződések véglegesítése. Nyilvánvaló, hogy a közös képviselő csak a tulajdonosi közgyűlés felhatalmazása alapján írhatja alá a szolgáltatóval a szerződéseket. Megoldás csak a tények részletes megismertetése lehet, érvelni pedig azzal célszerű, hogy a törvényi kötelezettség miatt a szolgáltató mindenképpen megkezdi a mérés szerinti elszámolást, azonban a tulajdonosoknak nem mindegy hogyan. Ha például nem születik
megállapodás a költségek díjfizetők közötti felosztásáról az hátrányos lehet a tulajdonosoknak, vagy azok egy csoportjának. Ugyanígy az általános közüzemi szerződés meg nem kötése is okozhat anyagi hátrányt részben a díjfelosztás rendezetlensége miatt, részben azért, mert a szerződés hiánya szabálytalan vételezésnek minősül. Ilyenkor a szolgáltató élhet a törvény adta jogával és kétszeres alapdíjat is számlázhat a fogyasztóknak.
     A szolgáltatási szerződés megkötésekor - vagy azt követően -  mérlegelendő kérdés a fogyasztói tulajdonban lévő központi fűtési rendszer korszerűsítése is. Nyilván egy ilyen vállalásról is a közgyűlésnek kell  döntenie, de a közös képviselő javaslata alapján, s a felújításhoz kapcsolódó feladatok - az előkészítés, a várható megtérülés, a finanszírozás, a támogatási pályázatok elkészítése - szintén a közös képviselő menedzseri tevékenységét kívánják. Ezért aztán valóban nem mindegy, hogy a társasház közös képviselője afféle gondnok, vagy  pedig menedzser...