Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Szükséges a téli gumi, vagy nem?
Túl vagyunk a december közepén, s hazánk nagy részén még nem láttak havat ezen a télen. Ahol viszint "bemutatkozott" Tél tábornok, ott nyilván másképpen látják a helyzetet azok, akik a kritikus órákban, napokban éppen úton voltak. Hogy hogyan kerülhetjük el a tipikus téli baleseteke, tragédiákat, arról akár egy kötetet is lehetne írni, de erre itt és most nincs mód. Viszont a legalapvetőbb dolgokat mégis érdemes összefoglani...
Elsőként a gumist faggattuk arról, miért is fontos a téli gumi használata. - A telet
hó, jég latyak, de ezek elmaradása esetén is többnyire alacsony hőmérséklet
jellemzi. A jó téli gumi egy speciális
keverékből készül, ezért hideg időben is lágy és rugalmas marad, s megőrzi tapadó
képességét. Ugyanez nem mondható el még
a legjobb nyári gumiról sem, mert az már +7C°-nál keményedni kezd, emiatt pedig a rá
jellemző műszaki és megbízhatósági paraméterek a hőmérséklet csökkenésével
erősen romlanak. Ezért is ajánlott már az ősz végén gondoskodni a cseréről, no
meg azért is, mert olyankor nem kell napokig várni egy idő -
Vásárláskor mire figyeljünk, s honnan tudhatjuk, valóban téli gumi-e az, amit
vásárolunk? - Senkinek
nem ajánlom, hogy hipermarketekben, vagy vásárban szerezze be a téli gumiját -
mert ott olcsóbb. Ezt a dolgot mindenképpen érdemes szakemberre bízni - már
csak a garancia miatt is - ebben az esetben ugyanis sem a mérettel, sem a
minőséggel, sem a szereléssel kapcsolatban nem érheti meglepetés az autóst.
Szintén ajánlott, hogy - saját és mások biztonsága érdekében - ne használjon
senki 4 mm-nél kissebb profilmélységű téli gumit! Ellenkező esetben úgy jár,
mintha nyári gumikkal közlekedne - vagyis bármikor megcsúszhat. Végezetül még valami: azon
semmiképp sem érdemes "spórolni", hogy csak két téli gumit veszünk,
mondván: elég, ha a hajtott kerekeken ilyen van. Ettől csak instabil,
kiszámíthatatlan lesz az autó és még nehezebb lesz vele balesetmentesen
közlekedni. Ha tőlem kérdezik, mindig azt mondom: sokkal olcsóbb négy téli
gumi, mint a karosszéria-javítás. festés, autómentő együtt - hogy ennél
rosszabb dolgokat ne is említsek. A téli
útviszonyok közepette is sokan kénytelenek naponta autózni, ők már bizonyára
megfelelő rutinra is szert tettek az évek során. De mit tanácsolhatunk azoknak,
akik az első tél előtt állnak friss jogosítvánnyal, vagy csak ritkán autóznak
havas-jeges úton? A kérdésre egy autósiskola vezetője válaszolt: - Először is
azt javaslom: akinek abszolút nincs gyakorlata a téli útviszonyokkal, az
semmiképp ne keljen útra kritikus időjárási viszonyok között egyedül. Ha ez
mégis elkerülhetetlen, mindenképp igazítsa sebességét a járművezetői
gyakorlatához. A havas, jeges úton egyébként is ajánlott a csökkentett tempó,
ugyanis nagyon nehéz megállni. Még a gyakorlott vezetők közt is sokan vannak,
akik nem tudják: havas úton egy 50 km/h
sebességgel haladó, téli gumival felszerelt és ABS-szel ellátott gépkocsi 25-30
m-es fékút megtétele után megáll, míg nyárigumi esetén 45-50 méteres fékút
szükséges a teljes megálláshoz. Ugyanez a különbség jeges úton további 15-20
méterrel nő! Akár életet is menthet, ha hóesésben, csúszó |