Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Hírek
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Szükséges a téli gumi, vagy nem?
     Túl vagyunk a december közepén, s hazánk nagy részén még nem láttak havat ezen a télen. Ahol viszint "bemutatkozott" Tél tábornok, ott nyilván másképpen látják a helyzetet azok, akik a kritikus órákban, napokban éppen úton voltak. Hogy hogyan kerülhetjük el a tipikus téli baleseteke, tragédiákat, arról akár egy kötetet is lehetne írni, de erre itt és most nincs mód. Viszont a legalapvetőbb dolgokat mégis érdemes összefoglani...
      Elsőként a gumist faggattuk arról, miért is fontos a téli gumi használata.

  - A telet hó, jég latyak, de ezek elmaradása esetén is többnyire alacsony hőmérséklet jellemzi.  A jó téli gumi egy speciális keverékből készül, ezért hideg időben is lágy és rugalmas marad, s megőrzi tapadó képességét. Ugyanez nem mondható el  még a legjobb nyári gumiról sem, mert az már +7C°-nál keményedni kezd, emiatt pedig a rá jellemző műszaki és megbízhatósági paraméterek a hőmérséklet csökkenésével erősen romlanak. Ezért is ajánlott már az ősz végén gondoskodni a cseréről, no meg azért is, mert olyankor nem kell napokig várni egy időpontra a gumiszervizekben, mint amikor leesik az első hó. Ekkor ugyanis mindenki egyszerre rohamozza meg a műhelyeket, melyek kapacitása véges.

  - Vásárláskor mire figyeljünk, s honnan tudhatjuk, valóban téli gumi-e az, amit vásárolunk?

  - Senkinek nem ajánlom, hogy hipermarketekben, vagy vásárban szerezze be a téli gumiját - mert ott olcsóbb. Ezt a dolgot mindenképpen érdemes szakemberre bízni - már csak a garancia miatt is - ebben az esetben ugyanis sem a mérettel, sem a minőséggel, sem a szereléssel kapcsolatban nem érheti meglepetés az autóst. Szintén ajánlott, hogy - saját és mások biztonsága érdekében - ne használjon senki 4 mm-nél kissebb profilmélységű téli gumit! Ellenkező esetben úgy jár, mintha nyári gumikkal közlekedne - vagyis bármikor  megcsúszhat. Végezetül még valami: azon semmiképp sem érdemes "spórolni", hogy csak két téli gumit veszünk, mondván: elég, ha a hajtott kerekeken  ilyen  van. Ettől csak instabil, kiszámíthatatlan lesz az autó és még nehezebb lesz vele balesetmentesen közlekedni. Ha tőlem kérdezik, mindig azt mondom: sokkal olcsóbb négy téli gumi, mint a karosszéria-javítás. festés, autómentő együtt - hogy ennél rosszabb dolgokat ne is említsek.

  A téli útviszonyok közepette is sokan kénytelenek naponta autózni, ők már bizonyára megfelelő rutinra is szert tettek az évek során. De mit tanácsolhatunk azoknak, akik az első tél előtt állnak friss jogosítvánnyal, vagy csak ritkán autóznak havas-jeges úton? A kérdésre egy autósiskola vezetője válaszolt:

  - Először is azt javaslom: akinek abszolút nincs gyakorlata a téli útviszonyokkal, az semmiképp ne keljen útra kritikus időjárási viszonyok között egyedül. Ha ez mégis elkerülhetetlen, mindenképp igazítsa sebességét a járművezetői gyakorlatához. A havas, jeges úton egyébként is ajánlott a csökkentett tempó, ugyanis nagyon nehéz megállni. Még a gyakorlott vezetők közt is sokan vannak, akik nem tudják:  havas úton egy 50 km/h sebességgel haladó, téli gumival felszerelt és ABS-szel ellátott gépkocsi 25-30 m-es fékút megtétele után megáll, míg nyárigumi esetén 45-50 méteres fékút szükséges a teljes megálláshoz. Ugyanez a különbség jeges úton további 15-20 méterrel nő! Akár életet is menthet, ha hóesésben, csúszós úton kis sebesség mellett csinálunk egy "fékpróbát". Ezt mindenképpen olyan helyen (üres parkolóban, széles, nem túl magas szegéllyel rendelkező úton) tegyük, ahol az esetleges kifarolással, keresztbe fordulással nem veszélyeztetünk senkit, semmit. Egy ilyen fékpróba jelezheti, ha a jármű fékjei nem egyformán fognak, s ha ezzel tisztában vagyunk, fel tudunk készülni az esetleges vészhelyzetek kivédésére, de a legbiztosabb megoldás, ha ilyenkor azonnal műhelybe visszük az autót. Vezetéstechnikai szempontból a  legjobb persze az lenne, ha mindenki, aki téli útviszonyok között közlekedik, részt venne egy speciális felkészítő tréningen (ma már több ilyen is van az országban), de amíg ez anyagi és egyéb okokból nem így van, addig a legfontosabb: télen fokozottan figyeljünk a biztonságra, havas, jeges, csúszós úton vegyük vissza a tempót! Gondoljunk arra:, hogy jobb későn megérkezni valahova, mint soha!