Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Fiatalság, okosság: a fiatalok a mesterképzésre szavaznak
A bolognai képzéssel kapcsolatban még mindig sok a bizonytalanság. A munkaadók tartanak az új rendszerben végzett pályakezdőktől, mert nem ismerik a képzés nyújtotta tudás mélységét, alkalmazhatóságát. A hallgatók pedig hiába tudnák elmondani, mire képesek, egyénileg nincs esélyük változtatni a velük kapcsolatos előítéleteken. Pedig a diákok sokat tesznek felkészültségük növeléséért és már az alapképzés (BSc/BA) során tervezik a továbbtanulást a mesterképzésben (MSc/MA), hogy ezzel is javítsák munkaerő-piaci esélyeiket. A különválasztott képzésekről sokan, sokféleképpen gondolkodnak. A hazai cégek általában túl elméletinek tartják a felsőfokú oktatást, ezért a gyakorlattal rendelkező diplomásokat keresik. A pályakezdőknek tehát elemi érdekük minél hamarabb bejutni a munkaerőpiacra, viszont a munkaadók szkeptikusak a BSc/BA végzettségű friss diplomásokkal szemben. A munkanélküliség elkerülésének egyik legjobb módszere pedig a mesterképzés, mert a gyakorlati tudást gyakornok programok keretében is lehet növelni, míg az elméleti felkészültséghez szükséges a továbbképzés. A bolognai képzési struktúrával kapcsolatos ismereteikről és elvárásaikról kérdeztünk meg felsőoktatásban tanuló diákokat. Mint kiderült, a mesterképzés feltételeiről a hallgatók egyelőre leginkább magukra támaszkodva szerezhetnek információkat. A 22 éves András - a Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatója - elmondta: amióta bekerült az egyetemre, mindent magának intéz, mindennek ő jár utána, így a mesterképzésre történő bejutás feltételeinek is. „Ez önálló munka. De szerintem, ha valaki komolyan gondolja a továbbtanulást, ez a természetes!” Ha a hallgató a mesterképzést tűzi ki célul maga elé, már az alapképzés során tennie kell érte: „Ahhoz, hogy bejuss a mesterképzésre, rengeteget kell tanulnod, versengened a társaiddal, maximalistának lenned, mert kellenek a jó jegyek, ha komolyan gondolod. Ilyen szempontból jó dolog a képzés felosztása.” - osztja meg tapasztalatait a 23 éves, bölcsész szakos Péter, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem hallgatója. A 18 éves Gabriella - a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója - gyakorlatiasan közelít a kérdéshez: „A BSc egy alapműveltség, olyan alapképzettséget ad nekem, ami elengedhetetlen a munkavégzés során. Ezekre a tanulmányokra alapozva tudok fejlődni, illetve a karrierem kiépítésében szükségszerű. A későbbiekben gazdasági és pénzügyi területen szeretnék elhelyezkedni. Ehhez bizonyos állásoknál elég az alapképzés is, de egy szint felett - ahol én is szeretnék majdan elhelyezkedni - ahhoz a későbbiekben elengedhetetlen a mesterképzés.” A 20 éves Zsuzsanna (BME) szerint az alapképzés a munkaadók szemszögéből nem sokat ér: „Úgy gondolom, a munkaerőpiac telítettsége miatt állandóan fejleszteni kell a megszerezett tudást, sőt, több lábon kell állni. Ezért terveim között szerepel, hogy jelentkezzem mesterképzésre is.” A 23 éves Zsófi a karrier lehetőségét látja a mesterképzésben: „Számomra az a legvonzóbb a mesterképzésben, hogy sok új embert ismerhetek meg, akik között nagy számban vannak idősebb, már kialakult kapcsolatrendszerrel bíró hallgatók is. Az a lehetőség, hogy velük járhatok egy csoportba, növeli az elhelyezkedésem esélyeit is.” Az elhangzottakból levonhatjuk a következtetést: a hallgatók már fiatalon olyan célkitűzésekkel indulnak neki a felsőoktatásnak, hogy megszerezzék a szükséges szakmai kompetenciákat, illetve olyan kapcsolati tőkére tegyenek szert, amely növeli a mielőbbi elhelyezkedés esélyeit. Ez pedig megegyezik a mesterképzés céljaival. Az Educatio Kht. munkatársai által kidolgozott Diplomás Pályakövető Rendszer (www.felvi.hu/dpr) a felsőoktatás szereplői és a munkaadók közötti információáramlás erősítésével nyomon követhetővé tenné, hogy melyek az aktuális munkaerő-piaci igények, milyen gyakorlati tudásra és kompetenciára van igazán kereslet. Ezáltal a DPR objektív útmutatást nyújtana a diploma értékeiről a diákoknak és szüleiknek egyaránt. |