Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Bizonytalan állami, biztos intézményi segítség az újdonsült hallgatók támogatására
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által az esélyegyenlőség jegyében, 2005-ben elindított Katapult-mentorprogram elsődleges célja, hogy a fogadó intézmény a felsőoktatásba bekerült, szociálisan hátrányos helyzetű hallgatók intézményi beilleszkedését támogassa, lemorzsolódásuk elkerülése érdekében, személyes segítségnyújtással, mentorálással. Vagyis a program keretében önkéntes, felsőbb éves hallgatók egy éven keresztül, tanulmányi, információs és adminisztrációs segítséget nyújtanak a halmozottan hátrányos helyzetű "gólyáknak".
Az Országos Felsőoktatási Információs Központ hivatalos adatai szerint 2008-ban 1246 felvételt nyert hátrányos helyzetű hallgató került be az Oktatási és Kulturális Minisztérium Katapult Mentorprogramjába - ez a 2007-es adat háromszorosa. A Katapult Mentorprogram sikerét némileg beárnyékolja az a bizonytalanság, hogy jelenleg a mentorprogramra kattintva az Oktatási Minisztérium honlapján az áll, hogy a programot működtető HÖOK Alapítványának 2009 januárjától nincs érvényes szerződése az OKM-mel, így a mentorprogram működtetésére nem jogosult. Vannak azonban hazánkban olyan felsőoktatási intézmények, amelyek - nyugati mintára - saját maguk által kidolgozott, belső mentor-rendszerekkel segítik az újdonsült hallgatók érkezését. A főiskola, vagy egyetem - intézményi keretből - különböző plusz-támogatást, ösztöndíj-kiegészítést ad azoknak a felsőbb éves hallgatóknak, akik patronáló szerepet vállalnak és segítik a "gólyák " tájékozódását és beilleszkedését. Az ELTE 2006-ban - hallgatói kezdeményezésre - indította el mentorprogramját és dolgozta ki saját és társaik képzését. A képzés lényege, hogy egy mentortábor keretén belül készítik fel a felsőbb éves hallgatókat a arra, hogy tanulmányi és szociális ügyekben, ösztöndíj-lehetőségek ismertetésével és az intézmény életével kapcsolatos információkkal segítség az újonnan érkező hallgatókat. A Dunaújvárosi Főiskolán hasonló „gólyamentor programot” indítottak a 2008-2009-es tanévben. A diákok motiválásában a HÖK és a Főiskola is részt vállal: az ösztöndíj-támogatás mellett például a legjobban teljesítő tíz gólyamentor egy ibizai utazást kap. A DF egyébként 2008 szeptemberében - szintén intézményi támogatással - elindította tanulást segítő Tutori Programját is, melynek lényege, hogy a jól felkészült hallgatók (tutorok) kiscsoportos foglalkozásokon, 5-15 fő korrepetálását végzik a nehézségeket jelentő tantárgyakból. A vizsgákra történő felkészülés segítése intézetek közti együttműködéssel valósult meg, hiszen a tutorok a tanszékvezetőkkel egyeztetve hirdették meg eredményjavító programjukat. Az első félév tapasztalatai alapján Paulik Anna, a DF HÖK alelnöke sikeresnek minősítette a programot, hiszen a hallgatók mintegy 20%-ának segítettek a vizsgák sikeres abszolválásában. |