Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Fél év mérlege: négy halott Komló és környéke közútjain

      Csalóka dolog a statisztika - különösen a közlekedési balesetek tekintetében. A Komlói Rendőrkapitányság működési területén ugyanis az idei év első hat hónapjában 15 %-kal kevesebb személyi sérüléses közlekedési baleset történt, mint 2005 hasonló időszakában. A nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedettek száma 26 %-kal, a súlyos sérülteké 6 %-kal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A tavalyi egy halálos balesettel szemben azonban 2006-ban már négy karambol végződött tragédiával (ezek egyikéről készült 1.sz. képünk)

      Tavaly egész évben a komlóiak álltak a megyei baleset statisztika élén - pedig az itteni rendőrök akkor sem dolgoztak sem többet, sem jobban, mint most. És ahogyan 2005-ben, úgy az idén sem tudja közülük senki sem megmondani, pontosan mi az oka, hogy ekkora azn eltérés az első féléves eredmények között. Takács Gábor r. főhadnagy,(2. kép) a Komlói Rendőrkapitányság közlekedésrenészeti osztályának megbízott vezetője azt mondja: hiába a széleskörű balesetmegelőző propagandamunka, a gyakori közlekedésbiztonsági razziák, ahol és amikor nincs rendőr az utakon (márpedig mindíg, mindenütt nem lehetnek ott), a járművezetők egy része mint ha soha nem tanult volna KRESZ-t. Nem csak a sebességkorlátozásra hánynak fittyet, de nem tisztelik a záróvonalat, az elsőbbségadási kötelezettséget és az előzés során sem járnak el megfelelő körültekintéssel.

     Mindezek eredményeként haltak meg eddig az idén négyen a kapitányság működési területéhez tartozó utakon, s 15 volt a súlyos, 32 pedig a könnyű sérültek  száma az 51 balesetben. Azt pedig szinte már össze sem lehet számolni (persze a statisztika ezt is pontosan rögzíti), hogy hány olyan közlekedési "esemény" történt, amikor személyi sérülés ugyan nem volt, de jelentős anyagi kár keletkezett. Mivel a járművek többsége ma már korszerű, biztonságos autó, baj esetén megvédi a benne ülőket (feltéve, ha használják pl. a biztonsági övet), tehát a sérülés be sem következik, vagy kevésbé súlyos, mint ha egy öregecske Wartburg, vagy Skoda karambolozna ugyanekkora sebességgel, viszont az anyagi kár lényegesen több - az idén már jóval meghaladja a 150 millió(!) forintot.

    Azt már Gál Jenő r. alezredestől, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési főelőadójától tudom, ( aki a 4. képen látható), hogy megyei szinten  20 %-kal kevesebb sérüléses  baleset történt eddig, mint a tavalyi év azonos időszakában. Szerencsére a megoszlás jobb, mint Komló esetében. Baranyában összességében ugyanannyi halálos baleset volt, mint 2005 első hat hónapjában (21/21), ugyanakkor 9 %-kal csökkent a súlyos (128/119) és 11 %-kal a könnyű (207/196) sérüléses esetek száma. Az alezredes azt is elmondta, hogy az okok közt továbbra is a gyorshajtás áll az élen (a megyében történt 336 karambolból 104 vezethető vissza ilyen okra), majd az elsőbbségadás szabályainak megsértése (60 esettel) és a figyelmetlenség következik (36).

   Régóta a személygépkocsivezetők vezetik az okozók "toplistáját" ( érthető, hisz ők vannak a legtöbben és ők hajtanak a leggyorsabban), de egyre emelkedik a gyalogosok, a tehergépkocsivezetők, a motorosok  és a kerékpárosok által előidézett balesetek száma és aránya is. Mint megtudtam, az idén már több alkalommal tartottak a társszervekkel összehangolt fokozott közúti ellenőrzéseket (legutóbb épp ezen a héten volt egy ilyen, három napos akció, 5. képünk ekkor készült), s ezek ugyan nem hoznak látványos eredményeket (bár a leleplezett szabálysértések száma nem mondható elenyészőnek), viszont a szakemberek úgy vélik, kellő visszatartó erőt jelenthet, ha a közlekedésben részt vevőkben tudatosul: ellenőrzésre bárhol, bármikor számíthatnak! A legjobb persze az lenne, ha nem ezért tartanák be a szabályokat, hanem azért, mert a volán mögé ülőkben lenne annyi felelősségérzet, hogy tudnák: mindenki, aki útra kelt, szeretne haza is érni! Ehhez pedig tisztelni kell egymást és a szabályokat - az utakon is! Akkor is, ha éppen nincs ott egy rendőr...