Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Fiatalság, okosság: a fiatalok a mesterképzésre szavaznak
    A bolognai képzéssel kapcsolatban még mindig sok a bizonytalanság. A munkaadók tartanak az új rendszerben végzett pályakezdőktől, mert nem ismerik a képzés nyújtotta tudás mélységét, alkalmazhatóságát. A hallgatók pedig hiába tudnák elmondani, mire képesek, egyénileg nincs esélyük változtatni a velük kapcsolatos előítéleteken. Pedig a diákok sokat tesznek felkészültségük növeléséért és már az alapképzés (BSc/BA) során tervezik a továbbtanulást a mesterképzésben (MSc/MA), hogy ezzel is javítsák munkaerő-piaci esélyeiket.
    A különválasztott képzésekről sokan, sokféleképpen gondolkodnak. A hazai cégek általában túl elméletinek tartják a felsőfokú oktatást, ezért a gyakorlattal rendelkező diplomásokat keresik. A pályakezdőknek tehát elemi érdekük minél hamarabb bejutni a munkaerőpiacra, viszont a munkaadók szkeptikusak a BSc/BA végzettségű friss diplomásokkal szemben. A munkanélküliség elkerülésének egyik legjobb módszere pedig a mesterképzés, mert a gyakorlati tudást gyakornok programok keretében is lehet növelni, míg az elméleti felkészültséghez szükséges a továbbképzés.
    A bolognai képzési struktúrával kapcsolatos ismereteikről és elvárásaikról kérdeztünk meg felsőoktatásban tanuló diákokat. Mint kiderült, a mesterképzés feltételeiről a hallgatók egyelőre leginkább magukra támaszkodva szerezhetnek információkat. A 22 éves András - a Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatója  - elmondta: amióta bekerült az egyetemre, mindent magának intéz, mindennek ő jár utána, így a mesterképzésre történő bejutás feltételeinek is. „Ez önálló munka. De szerintem, ha valaki komolyan gondolja a továbbtanulást, ez a természetes!”
    Ha a hallgató a mesterképzést tűzi ki célul maga elé,  már az alapképzés során tennie kell érte: „Ahhoz, hogy bejuss a mesterképzésre, rengeteget kell tanulnod, versengened a társaiddal, maximalistának lenned, mert kellenek a jó jegyek, ha komolyan gondolod. Ilyen szempontból jó dolog a képzés felosztása.”  - osztja meg tapasztalatait a 23 éves, bölcsész szakos Péter, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem hallgatója.
    A 18 éves Gabriella - a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója - gyakorlatiasan közelít a kérdéshez: „A BSc egy alapműveltség, olyan alapképzettséget ad nekem, ami elengedhetetlen a munkavégzés során. Ezekre a tanulmányokra alapozva tudok fejlődni, illetve a karrierem kiépítésében szükségszerű. A későbbiekben gazdasági és pénzügyi területen szeretnék elhelyezkedni. Ehhez bizonyos állásoknál elég az alapképzés is, de egy szint felett - ahol én is szeretnék majdan elhelyezkedni -  ahhoz a későbbiekben elengedhetetlen a mesterképzés.”
     A 20 éves Zsuzsanna (BME) szerint az alapképzés a munkaadók szemszögéből nem sokat ér: „Úgy gondolom, a munkaerőpiac telítettsége miatt állandóan fejleszteni kell a megszerezett tudást, sőt, több lábon kell állni. Ezért terveim között szerepel, hogy jelentkezzem mesterképzésre is.”
     A 23 éves Zsófi a karrier lehetőségét látja a mesterképzésben: „Számomra az a legvonzóbb a mesterképzésben, hogy sok új embert ismerhetek meg, akik között nagy számban vannak idősebb, már kialakult kapcsolatrendszerrel bíró hallgatók is. Az a lehetőség, hogy velük járhatok egy csoportba, növeli az elhelyezkedésem esélyeit is.”
     Az elhangzottakból levonhatjuk a következtetést: a hallgatók már fiatalon olyan célkitűzésekkel indulnak neki a felsőoktatásnak, hogy megszerezzék a szükséges szakmai kompetenciákat, illetve olyan kapcsolati tőkére tegyenek szert, amely növeli a mielőbbi elhelyezkedés esélyeit. Ez pedig megegyezik a mesterképzés céljaival. Az Educatio Kht. munkatársai által kidolgozott Diplomás Pályakövető Rendszer (www.felvi.hu/dpr) a felsőoktatás szereplői és a munkaadók közötti információáramlás erősítésével nyomon követhetővé tenné, hogy melyek az aktuális munkaerő-piaci igények, milyen gyakorlati tudásra és kompetenciára van igazán kereslet. Ezáltal a DPR objektív útmutatást nyújtana a diploma értékeiről a diákoknak és szüleiknek egyaránt.