Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Megjött az ősz (hamarosan a tél is itt lesz) - készítsük fel gépjárműveinket!
A rendőrök sok éves tapasztalat alapján tudják: az október a közlekedési balesetk szempontjából a legveszélyesebb hónapok egyike. Ilyentájt - ahogy a múlt hét végén, e hét elején történt - villámgyorsan megváltozhat az időjárás jellege. Nemcsak a hőmérséklet csökken drasztikusan, de korábban sötétedik, később világosodik, gyakoribb a köd, a csapadék, emiatt síkosabbak az utak - mindzek pedig rengeteg balesethez vezetnek - pedig ezek nagy része megelőzhető lenne. A Komló Városi Balestmegelőzési Bizottság ezért most a sajtó nyilvánosságát felhasználva fordul felhívással a járművezetőkhöz. - A gépjárműveket - főleg hosszabb út előtt - ajánlatos ilyenkor ősz elején alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot - mondja Horváth Attila rendőr főhadnagy. A Komlói Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezető-helyettese, a VBB titkára a részletekre is kitér: - Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi-téli közlekedés kapcsán ezek mellett fontos a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol. Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni. Az őszi -téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak: korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, a nyáron megszokotthoz képest lassabban kell vezetni! Így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak. A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút nedves, főként jeges úton lényegesen hosszabb, mint optimális útviszonyok közepette. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Síkos úton a rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag enyhébb fékezéskor is elérjük a gumiabroncsok tapadási határát. Ha síkos úton erőteljes fékezésre kényszerülünk, ne hagyjuk abba a fékerő növelését, amikor a szabályozási folyamat megindul. Szakemberek azt javasolják, hogy aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol, vagy kicsúszik az útról. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi - összetétele miatt már +7 Celsius fok alatt másként viselkedik, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák. Ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumit. Ez ugyan nem helyettesíti a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs. Remélhetően a napokban tapasztalt hirtelen lehűlés még nem a tél kezdete, a meteorológusok a jövő hétre már javulást, az évszaknak megfelelő hőmérsékleteket ígérnek. Ezért arról, hogy a fent leírtakon túl mit kell tenni a járművezetőknek, amikor igazán téliesre fordul az idő, arról majd egy következő cikkben szólunk (reményeink szerint majd november végén, decemberben).
|