Adózás, helyi adók
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Balaton
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Biztosítás
Borturisztika, borturizmus
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Civil hírek
Család
Egészségügy / szociális intézmények
Egyesület
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Elemzések, tanulmányok
Életmód
Energiagazdálkodás
Építési ügyek
Érdekességek
Események
EU információk
EU pályázatok
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Gyermek és ifjúsági ügyek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Hőszolgáltatás
Humán
Idegenforgalmi információ
Információ
Informatika
Informatika és távközlés
Innen-onnan
Innováció
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Jótékonyság
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Karrier
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
képviselő-testület
Kézilabda
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kosárlabda
Könyvismertető
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közműépítés
Közműépítés és szolgáltatás
Köztársasági elnök
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Lelkisegély
MSZP
Munkaerő
Munkavédelem
Műszaki Tudományok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Népművészet
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Pályázatok
Parlament
Párthírek
Pedagógia
Polgári védelem
Politika, közélet
Portré
Rally
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalom
Távközlés
Technika
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Történelem
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Tudósítás
Turizmus
TV, rádió
Utazás
Ünnepségek
Vállalkozásfejlesztés
Vallás
Vélemények
Vízszolgáltatás
|
Nem pótol a vonatpótló!
A megszüntetett vasúti szárnyvonalakon naponta többször menetrend szerint közlekedő vonatok (vonatpárok) helyett - az ígéretek szerint - vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. Így van, de mégse! A Komló-Sásd közötti problémákra korábban egy barátunk már felhívta a figyelmemet, most viszont magam is tapasztaltam az anomáliákat. Kimondatott, hogy az érintett vonalakon kevesen utaznak, a MÁV-nak, tehát az azt fenntartó magyar államnak, végső soron nekünk, adófizetőknek nem gazdaságos a működtetése. Igen, de a busz sincs ingyen, amely ráadásul a - a villanyvonatot leszámítva - környezetet is jobban terheli. Továbbá az is megválaszolandó, melyik függ inkább az időjárás viszontagságaitól. Mivel tudom és vallom, hogy "Az állam én vagyok!", (én is), azt a kérdést is meg merném kockáztatni, vajon teljesül-e ezen a téren az esélyegyenlőség mint a demokrácia fontos vívmánya. Ugyanis ha hiszik, ha nem, vidéken is emberek élnek, ill. az is ember, aki ilyen-olyan okból nem rendelkezik autóval, főként nem márkás szolgálati járgánnyal. Na, hogy egyik szavamat a másikba ne öltsem, nyelvészként tudni szerettem volna, mi fán terem a vonatpótlás, mit jelent pontosan ez a szó. Nem volt szerencsém, mivel sem az Értelmező kéziszótár, sem a Magyar szókincstár, sem a Nyelvművelő lexikon, sem az Új magyar lexikon, sem a Magyar nagylexikon nem tartalmazza. Sebaj, nem adom fel egykönnyen! Megnéztem hát a neten. A Google számos ajánlata között csak a különböző menetrendeket vagy azok módosításait találtam. Vissza tehát a villanykapcsolóhoz, vagyis a kiinduláshoz! Mi hát a vonatpótlás (villamospótlás stb.)? A józan paraszti ész szerint olyan másik, ideiglenesen beállított jármű üzembe helyezése, amely a pótlandóval azonos földrajzi pontok között - külön viteldíj felszámítása nélkül - szállítja az utasokat. Az utóbbi kritériumnak, miszerint újabb jegy megváltása nélkül vehető igénybe vonat helyett autóbusz Komló - Sásd viszonylatában, az teljesült. A menetidőt is tartani tudta. Igaz, a Pannon Volán illetékese a kérdésre, hogy vajon hol és mikor lehet megváltani az IC-re a pótjegyet, simán azt válaszolta, hogy nem tudja, nem rájuk tartozik. Egy biztos: ha érvényes menetjegy nélkül szállunk föl, akkor a kalauz felárral állítja ki a kívánt dokumentumot. (Még jó, hogy nem porolja ki a nadrágomat!)) Nézzük most már a puszta tényeket! Komlóról a vasútállomással szemközti megállóból indult a busz. Az utazók ez esetben megszámoltattak, jóllehet a legfontosabbra, hogy Sásd célállomás-e számukra vagy átszállóhely Budapest felé közlekedve, senki sem volt kíváncsi. Minek alapján fogják hát meghozni a további intézkedéseket? Hosszú kanyargás, újabb és újabb településekre való betérés, helyenként némi várakozás után megérkeztünk Sásd központjába. Nem az állomásra? Nem, bár a sofőr szerint "azon vannak, hogy az is megoldódjon." Ott áll tehát az utas csomaggal, netán egy-két álmos, szomjas kisgyerekkel, de kénytelen-kelletlen nekiindul. Rohanna, de csak bukdácsolni tud hóbuckáról hóbuckára, (esőben, sárban - nem kívánt rész törlendő), hogy végre sikeresnek mondhassa azt, amiért reggel elindult. Már csak a pénztárnál kell ügyet intéznie. Senki sem áll előtte, mégis percekig kell várakoznia. A pénztárosnak ugyanis sürgős beszélgetnivalója van, háttal a kisablaknak. Miután megfordul és "regisztrálja a rendelést", újra felveszi a csevegés előbb akaratán kívül elejtett fonalát, már-már kimerítve az utas felesleges és jogtalan izgatásának bűntettét. Végül felszállunk az IC-re, megérkezünk Budapestre. Dolgunk végeztével másnap hasonló módon tettük meg az utat visszafele. Pontosabban újabb kihívások, megpróbáltatások vártak ránk. Egyrészt nem tudtuk, honnan indul Sásdról a szintén nem vonatpótló, hanem egyszerű távolsági járat Mivel sem helyi közlekedési eszköz, sem taxi nincs, a dolog nem egyszerű. Végül idegileg kikészülve valahogy mégis hazakerülünk. Most, míg ezt az irományt pötyögtetem, azon tűnődöm, mit tegyen a közönséges földi halandó, akinek... (l.: mint fent), ha mégis utaznia kell temetésre (egyelőre a máséra), vizsgára, orvosi beavatkozásra, hivatalos ügyei intézésére, rokonlátogatásra, esküvőre, babanézőbe stb., stb. Aki netán tudja a választ, kérem, elérhetőségemen válaszoljon! |