Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Balogh János rézgrafikái I.
 

  Fotó/szerk.: Szórólap/Lerch                                

A két éve elhunyt Balogh János különleges rézgrafikáiból rendeztek tegnap kiállítást a komlói Közösségek Házában. Némi rövidítéssel idézzük az ott elhangzott megnyitó beszédet, melyben először egy rendhagyó játékra invitálták a megjelenteket azt feltételezvén, hogy egy járókelő  lába alatt hirtelen elővillan egy apró rézdarab. Kérdés: mi történik?

Ha felnőtt az illető, izgalom járja át a sárgán csillogó holmi láttán, mikor  azt hiszi, kincset talált. Aztán maga előtt is szégyenkezve szétnéz, vajon észrevette-e tétovázását valaki, majd odébbáll. Pedig viselkedése a kudarc ellenére is érthető! Hiszen tudjuk, mennyien  keresték már őelőtte a gazdagsággal felérő aranyat. Elegendő igazi érc híján   alkimisták  kutatták mágikus vegykonyháikban  előállításának titkát. A remény máig él. Prágában például nemcsak a Hradzsin és a híres óratorony  látványa, nemcsak a Moldván átívelő  Károly híd mozgalmassága vonzza a kirándulókat, felidézve Smetana szimfóniájának dallamát, hanem a középkori Aranycsinálók utcácskája is. Oda igyekeznek, hogy saját szemükkel láthassák  műhelyeiket, hogy megérthessék a régiek lázas szenvedélyét.

Ha kisgyerek pillantja meg azt a bizonyos rézdarabot, azon gondolkodik, vajon mire tudná használni?  A gömbölyűvel golyózik, az ügyesen kiegyenesített drótot gyűrűként az ujja köré tekeri, és fűnek-fának mutogatja, mi jó dolga van neki. Mikor viszont konstatálja, hogy a kezét befeketítette ez az anyag, haragjában eldobja, és másik játék után néz. 

Fotó: LercHa pedig - folytatva a játékot - a grafikus Balogh János jár arra,   ugyanaz  a hév ragadta (volna) el, mint a matematikus Bólyait, aki a „semmiből egy új világot teremtett”, mikor  a nem euklideszi geometria tudományát felfedezte...

Fotó:LerchBalogh  a mások által használt ceruza, toll, tus, szén,  pasztellkréta helyett – saját találmányaként - egyetlen dinamikus mozdulattal rézdrótot hajtogatott. Vagyis kikísérletezte teljesen új technikáját. Keze nyomán az egyes alakzatokból, szimbólumokból gondosan síkba rendezett portré, virág, állat vagy más egyéb lett. A holt anyag  egy csapásra tartalmat kapott, funkciót nyert, üzenettel telítődött.  Végül a fényvonalakból  született  rézgrafikákhoz  változatos színű és anyagú háttér, illetve keret társult. Ezek szerepe nem puszta díszítés, hanem az, hogy  hozzáadjanak valamilyen többletet a műhöz: teljesebbé tegyék a jelentését, árnyalják a hangulatát, erősítsék a karakterességét, fokozzák a jellemzőerejét, kiemeljék a humorát,  játékosságát, felerősítsék esztétikai hatását, befejezetté tegyék, lezárják a teremtő folyamatot, s ezáltal végérvényesen átengedjék  a közönségnek.  Mivel a két- vagy három dimenzió élményét nyújtó rézgrafikák  az alkotó gondolatainak, érzéseinek, ember- és világlátásának lenyomatai, a néző könnyedén „veszi alapot”. Rájön, hogy nem is olyan bonyolult a valóság, megtapasztalja, hogy a kezdetben gubancosnak látszó dolgok kisimíthatók, a konfliktusok megoldhatók, az égig érő fák megmászhatók, a  kaotikusnak tűnt viszonyok elrendezhetők. Ettől a lelkét átjáró rádöbbenéstől egy csapásra nyugalom járja át. Nem fél, nem szorong többé, nem érzi idegennek,  érthetetlennek, fenyegetőnek azt, ami, illetve aki körülveszi. Ellenkezőleg: saját léptékű  lesz számára a világ;  baráttá válik minden ember. És ez jó, nagyon jó, hiszen egyszerre találkozik az örömteli játék, az értékteremtő munka, az önkiteljesítő művészi alkotás, a tradíció és a formai megújulás egymást erősítő vonásaival.