Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Adózás, helyi adók Államigazgatás Állatbarát Állattartás Balaton Befektetés Bemutatjuk Bér, jövedelem Beruházás Biztosítás Borturisztika, borturizmus Cégek, vállalkozások hírei Cégvilág Civil hírek Család Egészségügy / szociális intézmények Egyesület Egyházak Elektronikus ügyintézés Elemzések, tanulmányok Életmód Energiagazdálkodás Építési ügyek Érdekességek Események EU információk EU pályázatok Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Fogyasztóvédelem Gasztronómia Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Gyermek és ifjúsági ügyek Gyermeknevelés Helyi önkormányzat Helyi rendeletek Helyi szolgáltatások Helytörténet Hőszolgáltatás Humán Idegenforgalmi információ Információ Informatika Informatika és távközlés Innen-onnan Innováció Interjú Internet / multimédia Irodalom Jegyzet Jótékonyság Kamarák Karácsonyi ünnepségek Karrier Katasztrófavédelem Képviselők Képviselők hírei Képviselőtestület képviselő-testület Kézilabda Kiállítások, konferenciák Kistérségek Kitüntetés Koncert Konferencia Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum Kosárlabda Könyvismertető Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közműépítés Közműépítés és szolgáltatás Köztársasági elnök Közvélemény Kulturális programok Labdarúgás Lelkisegély MSZP Munkaerő Munkavédelem Műszaki Tudományok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Népművészet Nyugdíjasoknak Oktatás Pályázatok Parlament Párthírek Pedagógia Polgári védelem Politika, közélet Portré Rally Regionális programok Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Statisztika Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalom Távközlés Technika Terrorizmus T-Kisebbségek Történelem Törvény, rendelet, szabályozás Tudományos hírek Tudósítás Turizmus TV, rádió Utazás Ünnepségek Vállalkozásfejlesztés Vallás Vélemények Vízszolgáltatás
Vendégtanár Kolozsvárról
 

                                                 

 

Fotó/szerk.: Lerch










Az elmúlt tanév egyik utolsó napján kedves vendég érkezett a komlói Kodály iskolába.  Az 5-6. osztályosok csak annyit tudtak róla, hogy Kolozsváron él és dolgozik, s most egy játékos nyelvtanórát fog nekik tartani. Kedvéért  névjegykártyájukat jól láthatóan helyezték el a padokon, hogy a megszólítás ne okozzon gondot. Nem is okozott sem ez, sem más! Fotó: Lerch










A sokat publikáló dr. Málnási Ferenc a MOZAIK Kiadó anyanyelvi tankönyveihez játékos feladatokat szerkesztett. Azok alapján a nebulók szórakozva gyakorolhatják, mélyíthetik el az év során elsajátított grammatikai ismereteket. A közös tevékenység abból állt, hogy minden tanuló kézbe kapott egy négy mezőre osztott, előre kitöltött feladatlapot, amely különbözött a többekétől. A tanár úr folyamatosan kérdéseket tett föl. Aki megtalálta rájuk saját lapján a választ, az jelentkezés és némi magyarázat után egymáshoz tudta illeszteni a feladványt és a megfejtést. Miután néhány perc elteltével mindenki tisztában volt a tennivalókkal, egyre emelkedett az aktivitás. Csupán azt nehezményezték a szerepelni vágyók, hogy akkor sem vehetik el a válaszadás jogát attól, akit illet, ha hamarabb kapcsolva könnyedén rájöttek a helyes válaszra. De láthatólag így is élvezte mindenki a dolgot, amelynek a szigorú csengőszó véget vetett. Fotó: Lerch

Ezúttal az éves anyag terjedelme miatt kevésnek bizonyult a 45 perc. Ha azonban kevesebbet markolva   egy-egy anyagrész lezárásakor alkalmazzuk a módszert, akkor az órába belefér az értékelés, a tapasztalatok megbeszélése és az előremutató újabb házi feladatok kijelölése. Most azonban a fő cél a módszer bemutatása és idegen környezetben való működtetése volt. (Hogy lesz-e belőle újabb taneszköz, arról még nincs döntés. Pedig  a nyelvtani kínálat mellett ott sorakoznak a kollega tarsolyában az irodalmi olvasmányok, a János vitéz, a Toldi, A Pál utcai fiúk és a többi remekmű feldolgozása is.)

 

Komlón nemcsak egy érdekes, a megszokott logikától eltérő nyelvtanóra résztvevői lehettünk, hanem megismerhettünk egy ízig-vérig gyermekszerető pedagógust is. Ezt az bizonyította mindenekelőtt, hogy sikerült megénekeltetnie mindkét osztályt. Ő maga először egy román népdalt mutatott be magyarul, melynek szövegét egy másikkal és egy kolozsvári képeslappal együtt ajándékba kapta mind a negyvenöt alkalmi munkatárs. Az énektagozatosok hamar bekapcsolódtak a dúdolásba, mikor felismerték a dallam azonosságát egy magyar népdaléval. Ezután Málnási tanár úr – az  első hallásra idegennek ható – finn szöveget eredeti intonálással olvasott föl. Amikor azonban ezt is énekelni kezdte, akkor előjött az ahá-élmény, mert a gyerekek egymás után örömmel fedezték föl, hogy a dallam nem más, mint az Az a szép, az a szép, akinek a szeme kék … kezdetű magyar népdalé. Ekkor már nem lehetett kihagyni a nyelvi és zenei rokonság kérdését, amitől valami melegség járta át az egyébként is forró nyári napon a lelkeket…