Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Aggodalommal várják a telet a légitársaságok

 

Az üzemanyag árának emelkedése, az általános gazdasági kilátások romlása érzékenyen érinti a légitársaságokat. Legutóbb a British Airways jelezte, hogy nem tudja teljesíteni az idei évre várt jövedelmezőségi tervét, megint csőd szélén van az olasz Alitalia, és óvatos becslést tett közzé a téli üzletmenet alakulására vonatkozóan az ír Ryanair olcsó jegyes légitársaság is.

 

Az Alitaliának már csak 100 napra elegendő szabad pénzeszköze van, és ha nem valósul meg a kilátásba helyezett 1,2 milliárd eurós tőkeemelés, akkor a cég pénzügyileg összeomlik. A feltőkésítéshez eredetileg a milánói Intesa Bank és a Deutsche Bank nyújtotta volna a bankgaranciát, de az olasz bank a római Messaggero napilap beszámolója szerint elállt az üzlettől, és emiatt késhet az Alitalia tőkeemelése.

 

A British Airways jövedelmezőségi problémákkal küzd, a társaság e héten kinevezett, új vezérigazgatója, Willie Walsh úgy látja, hogy az üzemanyag drágulása miatt idén nem tudják elérni a korábban tervezett 10 százalékos profitrátát. Ráadásul legalább 100 millió fontot terveznek fordítani arra, hogy magukhoz édesgessék a nagy távolságra utazó ügyfeleiket a gépek komfortjának emelésével. A vállalat az idei év első negyedében 8,5 százalékos profitrátát ért el.

 

A BA átalakításokat tervez azoknál a rövid távú járatoknál, amelyek veszteségesek, és az új vezérigazgató tervei között szerepel az is, hogy a cég pozícióinak erősítésre végett részt vesznek az ágazat konszolidációjában. A spanyol Iberia légitársaságban lévő 8,76 százalékos részesedésük emelése azonban egyelőre nincs napirenden, mondta a vezérigazgató.

 

Az ír Ryanair kissé aggódik a tél miatt, a jelentős árelőny elvesztésétől tart, bár egyelőre nincs panaszkodni valója: szeptemberben az előző havihoz képest stabil volt a gépek kihasználtsága, a mutató 87 százalék volt, az utasok száma 27 százalékkal 3,02 millióra nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A téli időszak üzletmenetét azonban óvatosan ítéli meg a társaság vezérigazgatója. Szerinte a nagy európai légitársaságok által bevezetett üzemanyagpótdíj az ilyen felárat nem alkalmazó Ryanair gépeire terelheti ugyan az utasokat, de a jegyárkülönbség az év hátralevő részében csökkenhet, mert a hagyományos légitársaságok is engedni fognak áraikból, ha versenyben akarnak maradni.


Európában növekedni fog a kisebb repülőgépek iránti kereslet a következő években, mivel a kontinensen belül nő a közvetlen járatok száma – jósolják a Boeing szakértői. A non-stop járatok száma Európában 1990 óta évente 5 százalékkal bővült, miközben a repülőgépek átlagos mérete csökkent. Az amerikai légitársaság arra számít, hogy például a német légitársaságok 2024-ig több mint 1000 új repülőgépet fognak vásárolni mintegy 71 milliárd euró értékben. A megrendelések kétharmada a közepes távolságra repülő gépekre – mint például a Boeing 737-es – jut, 10 százalék lesz a regionális forgalomban használt gép, a fennmaradó a tengerentúlra repülő gép.