Adózás, helyi adók
Befektetés
Bemutatjuk
Bér, jövedelem
Beruházás
Cégek, vállalkozások hírei
Cégvilág
Egészségügy / szociális intézmények
Egyházak
Életmód
Érdekességek
Események
EU
EU információk
EU pályázatok
Falusi turizmus desztináció menedzsmenttel
Felhívás
Felmérések
Fiatalok
Fidesz
Foglalkoztatás
Fogyasztóvédelem
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Információ
Informatika
Ingatlan
Innen-onnan
Interjú
Kamarák
Karácsonyi ünnepségek
Katasztrófavédelem
Képviselőtestület
Kistérségek
Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum
Kormányrendeletek
Kosárlabda
Költségvetés
Környezetvédelem
Közérdekű információk
Közgyűlés
Közhivatalok
Közlekedés
Közvélemény
Kulturális programok
Labdarúgás
Magyar foci
Moziműsor
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nemzetközi sport
Oktatás
Olimpia
Pályázatok
Pénzügyek
Politika, közélet
Rendezvény
Sajtó
Sakk
Sport / fittness / szabadidő
Statisztika
Szabadidő
Szociális ügyek
Terrorizmus
T-Kisebbségek
Törvény, rendelet, szabályozás
Tudományos hírek
Turizmus
Utazás
Űrkutatás
Virágkarnevál
|
A mai fiatalok életszemlélete a jövővel kapcsolatban
A mai fiatalok körében a pozitív életszemlélet és az optimizmus az uralkodó – állapította meg a Reader’s Digest kiadó közvélemény-kutatása, amely Kelet-Közép-Európa több országában a mai fiatalok jelenlegi élethelyzetét, kilátásait, jövőképét vizsgálta. Összességében elmondható, hogy a siker zálogát elsősorban a tudásban, a tanulásban látják.
A fiatalok rosszabbnak értékelik országuk helyzetét, mint saját maguk körülményeit. Az elmúlt öt év egyik legelkeseredettebb rétege a szakmunkás réteg. A 17–22 évesek kedvezőbben ítélik meg a helyzetet, azaz a jövőt, mint a 23–27 évesek – utóbbiak jobban belelátnak a társadalmi folyamatokba és átestek már néhány csalódáson. A legkevésbé derűlátók itt is a szakmunkások. A román fiatalok 76, a magyarok 64, a lengyelek 58 és a csehek 53 százaléka optimista hazája jövőjével kapcsolatban. A lengyel fiatalok 72, a magyarok 67 és a csehek 59 százaléka gondolja úgy, hogy országa profitált az EU tagságából.
A Millward Brown nevű cég Európa több országában végzett egy másik szociológiai felmérést, ebben megállapítja, hogy a mókuskerék, a lyukas zseb és a taposómalom, ezek a szimbólumok jellemzik a mai 25 és 35 év közötti városi, gyermekes, illetve gyermek nélküli fiatalokat. Az idén a 21. századi fiatal párok életmódját, céljait, vágyálmait és félelmeit vizsgálta a cég 13 európai államban. A gyermekes és gyermek nélküli párok közös jellemzője, hogy saját lakáshoz önerőből csak kevesen jutnak a kedvezőtlen hitelfeltételek miatt.
Mivel anyagias világban élnek, félelmeik elsősorban materiális jellegűek: félnek a munkahelyük elvesztésétől, anyagi visszaeséstől. A gyerekeket már nagyon korán arra tanítják, hogy legyenek versenyképesek, tanuljanak annak érdekében, hogy jó álláshoz jussanak. A generáció legnagyobb kihívása, hogy anyagilag és érzelmileg stabil családot tudjanak alapítani anélkül, hogy ebben a folyamatban feláldoznák saját magukat – derül ki a piackutató cég felméréséből.
A kutatás eredményei szerint a két csoport közötti különbség nagy, mivel a gyermekes szülők életstílusát maximálisan a gyermek határozza meg. Inkább lemondanak saját igényeikről azért, hogy gyermekük anyagi és érzelmi biztonságát megteremtsék. Törekszenek a családon belüli harmóniára, felosztják egymás között a házimunkát és a gyerekhez kapcsolódó feladatokat. Életük monoton és rutinszerű.
Ezzel szemben a gyermek nélküli párokról azt írják: ők élvezik a szabadságot, bár ezért keményen megdolgoznak. Arra törekednek, hogy először megteremtsék anyagi biztonságukat, lakást vegyenek, amit kényelmüknek megfelelően rendeznek be, utazgatnak, és ha mindezen túl vannak, akkor kezdenek csak a gyermekvállalás gondolatával foglalkozni.
Érdekes, hogy a hagyományos szülői szerepről alkotott felfogás tovább él a fiatalokban. Vagyis szerintük a gyermekvállalás komoly, életre szóló felelősségvállalás. Ugyanígy tovább élnek a női és férfi szerepek is: a nő a család „lelke", míg a férfi a „feje".
|