Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Híreink Kapcsolatok Impresszum
Átépítések a belvárosban

 Az önkormányzat közelmúltban meghozott döntése értelmében Zalaegerszegen az átépítések után a Kossuth utcán majd csak a buszok és a taxik közlekedhetnek. A sétállóutca gondolatát már korábban elvetették, de mindenképp szerettek volna megoldást találni egy hangulatosabb, sétálásra korzózásra, biciglizésre alkalmas belváros kialakítására. Erre a legkézenfekvőbb megoldásnak forgalom csökkentése tűnik.


    Az önkormányzat megbízásából a győri Jel-Köz Mérnöki Iroda több variációt dolgozott ki az utca átépítésére, melyek közül kettőt tartottak továbbgondolásra érdemesnek a képviselők. Mindkét elképzelés a két forgalmi sáv egy sávra szűkítéséről szól a Széchenyi téren, valamint a Kossuth utca Berzsenyi utcai és Kisfaludy utcai csomópontja között. A megmaradó egyetlen forgalmi sáv nem nyílegyenesen, hanem kacskaringózva haladna, hogy ezzel is rábírják a járművezetőket a tervek szerint 20 kilométer/órára korlátozandó sebességhatár betartására. A Kossuth Lajos utca forgalma az átépítés után a Mártírok útjára és a Bíró Márton utcára terelődne. Éppen ezért megnövelnék a balra kanyarodó sáv hosszát a Mártírok útja-Kazinczy tér csomópontban, átépítenék a Mártírok útja-Göcseji út csomópontot úgy, hogy az előbbiről ki lehessen kanyarodni balra nagy ívben az utóbbira, valamint egyirányúsítanák a Vörösmarty és a Botfy utcát. Míg azonban az „A“ változat szerint bármelyik autós behajthatna a Kossuth utcára, aki hajlandó hússzal végiggördülni a belvároson, a „B“ változat kizárólag az autóbuszok, a taxik és a behajtási engedéllyel rendelkező személygépkocsik közlekedését tenné lehetővé. Ez csúcsidőben óránként 150-170 egységjárművet jelent a mostani több mint nyolcszázzal szemben, míg az „A“ verzió a jelenlegi forgalom felének kiszorítását tenné lehetővé. A Dísz tér körüli forgalmi rend az „A“ változat szerint úgy alakulna át, hogy lezárnák az Európa tér felőli kis utcát a Kossuth torkolatánál, és egy járdával rendelkező egyirányú utcát alakítanának ki a Tudomány és Technika Háza előtt. Egyirányúsítanák a tér déli oldalán lévő utcát is, és megfordulna az egyirányú forgalom a Tüttőssy utcában. Az „A“ verzióban a Petőfi utca Bíró Márton és Kossuth utca közötti szakaszán ugyancsak egyfelé, a Kossuth irányába haladhatna a forgalom. Ezzel a tervezők szerint alkalmassá válna a Petőfi utca a Kossuthról kiszoruló autóbuszok fogadására, ám a képviselők többsége éppen emiatt utasította el az „A“ változatot, elképzelhetetlennek tartva a buszközlekedést a Petőfi utcán. Azt mindenki helyeselte, hogy egyeztessenek a Zala Volánnal annak érdekében, hogy az átépítést követően minél kevesebb autóbusz közlekedjen a Kossuth utcán. A jelentősebb forgalomcsökkentést kilátásba helyező „B“ változat nem tartalmazza a Petőfi utca egyirányúsítását, így az ottani buszközlekedést sem, ezért szimpatikusabb volt a képviselők számára. A Dísz tér közüli forgalmi rend eszerint csak az északi és keleti oldalon módosulna az „A“ változatban ismertetettekkel egyezően. A „B“ verzió mellett szól az is, hogy nem nehezíti a Páterdomb megközelítését. Azonban mindkét variáció hátránya, hogy nagyon megnöveli majd a forgalmat a Bíró Márton, a Kosztolányi, az Ady, s főleg a Mártítok útján. Miközben a vita a „B“ verzió elfogadását vetítette előre, A szavazás első fordulójában az "A"  javaslatot támogatták a legtöbben, a második fordulóban azonban - mivel sokan félreértették a többfordulós voksolás szabályait - a „B“-re esett a választás.

 

A belváros átalakítása várhatóan a Széchenyi térnél kezdődik jövőre a Kohéziós Alapból támogatott közműrekonstrukciókkal, majd a tér felújításával. A Kossuth utca átépítése 2008-ig tart majd, költségei pedig meghaladják a 380 millió forintot.Az átépítés várhatóan 2008-ig tart, és több mint 380 millió forintba kerül