Adózás, helyi adók
Befektetés
Bemutatjuk
Beruházás
Cégvilág
Civil hírek
Elektronikus ügyintézés
Életmód
Érdekességek
Értékpapír forgalmazás
Események
EU
EU pályázatok
e-ügyintézés
Fidesz
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Humán
Informatika és távközlés
Ingatlan
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Környezetvédelem
Közlekedés
Közműépítés és szolgáltatás
Kulturális programok
MDF
MSZP
Munkaerő
Nemzeti Fejlesztési Terv
Oktatás
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
SZDSZ
T-Kisebbségek
Törvény, rendelet, szabályozás
Turizmus
Vallás
|
Kétpó dosszié: A homok titkai
Mint ismeretes, a kétpói hulladéklerakó mindaddig nem üzemelhet, amíg nem tisztázódik a vízelvezető réteg kivitelezésével kapcsolatos dilemma. A kavicsot részben homokkal helyettesítő sóderágy megfelel-e az elvárásoknak? A terveknek, a szerződésnek, vagy ugyan minek megfelelően épült? Ennek indultam nyomába.
A Kivitelező portugál Mota Engil S.A. szolnoki alvállakozója, egyben leánycége, a Metroépszolg Rt. Ennek ügyvezetője, Németh Mihály szerint hamarosan önálló sajtónyilatkozattal állnak majd elő, jelenleg folynak az egyeztetések, az ünnepek miatt azonban ez már csak jövőre várható. A hírekben nemes egyszerűséggel "mérnök"-nek titulált Kis Csontos Béla, a Keviterv Akva ügyvezetője, a projekt műszaki ellenőre még ennyire sem beszédes. Mint mondja, a szerződés szerint egy szót sem nyilatkozhat. Sajnos - konstatálom, de mégis kapok tőle egy kis municiót, ugyanis nógatásomra objektív hírforrásnak a fegyverneki polgármestert ajánlja. Huber Ferenc, Fegyvernek első embere készségesen tájékoztat:
"A sajtóban eddig leírtak egy jelentős része nélkülözi a tényeket, ezért természetesen téves, túlzó következtetéseket tartalmaznak ez érthető, hiszen ez a beruházás hat évvel ezelőtt indult.
Az építési, műszaki ellenőri, rekultivációs stb. tenderek a kivitelezés és a finanszírozás miatt több közbeszerzési eljárást és több mint ötven szerződést kellett a gesztor önkormányzatnak megkötni, úgy hogy közben volt egy önkormányzati vezetőváltás és a hivatalban is volt egy sajnálatos személyi változás. Aki ismeri az egész beruházás folyamatát az tudja, hogy milyen nagy terhet jelentett ez Szolnok Megye jogú város mindenkori vezetésének, önkormányzatának. Ha végignézzük a beruházást és azt, ami ebből eddig megvalósult, ha viták is kisérték ezt a bonyolult feladatot sikeresen megoldotta a gesztor és a konzorcium. Véleményem szerint (melyet a Fegyverneki Önkormányzat mindig is képviselt), ha kezdettől áldoztunk volna egy projektmenedzser foglalkoztatására, aki minden mozzanatát ismeri ennek a bonyolult beruházásnak, akkor már szállíthatnánk Kétpóra a háztartási hulladékot és talán egy jó menedzser tevékenysége olcsóbbá tette volna a beruházást.
A jelenlegi legtöbb nyilvánosságot kapott problémát sem tartom záros határidőn belül megoldhatatlannak. Az nyilvánvalóvá vált mindannyiunk számára, hogy eltérés van a kivitelezővel kötött szerződés, az engedélyes terv és a kiviteli terv alapján készült megvalósulás között. Azt nem tudom, hogy a kivitelező ezt miért nem jelezte a konzorciumnak, mint azt többször a beruházás alatt megtette. Ezek a módosítások hatósági engedélyeztetése folyamatban van. Az is tény és erről a projektmanagement is megerősített bennünket, hogy az eu-s pénzek nem forognak veszélyben, mivel az Unió felé olyan kötelezettséget kellett vállalni, hogy a vízáteresztő képessége a „sóderágynak”, egy határértéket elérjen.
Ezt a megvalósult műszaki kivitelezés biztosítani tudja. Többen viszont úgy vélik, hogy a húsz éves üzemidő alatt a vízáteresztő képesség lecsökkenhet. Ezért újabb szakértői vizsgálatot kérnek, mely vizsgálat ez utóbbi kérdésre is választ kell, hogy adjon.
Nekem az a véleményem, inkább arra kellene koncentrálni, hogy a kivitelező adjon megfelelő anyagi garanciát arra, ha húsz év alatt jelentkezik a vízáteresztés problémája, ott legyen a biztos anyagi fedezet a hibák kijavítására. Természetesen vizsgálni kell, hogy ki követett még el hibát és azért milyen felelősség terheli. Természetesen minden polgármester a saját lakosának képviselőtestületének köteles elszámolni, ezért ha a testületek úgy látják, hogy újabb szakértői véleményhez ragaszkodnak ehhez joguk van , ezt tiszteletben kell tartani.
Többen - köztük a Fegyverneki Önkormányzat is - viszont elvárjuk, hogy ezt úgy tegyék, hogy minél előbb induljon meg a Kétpói Hulladékgyűjtő Telep annak érdekében hogy csökkenjen 24 településen a környezetszennyezés."
-----------------------------------------------------------------------------
Eddig az idézett polgármesteri nyilatkozat, s magamtól, tudósítóként nem tudok másra gondolni, mint arra, talán valakinek elkerülte a figyelmét, hogy egy elavult szabványra való hivatkozás véletelnül benne maradt a kivitelezési szerződés szövegében, vagy valami hasonló bagatel gikszer történhetett. Minden bizonnyal okosabbak leszünk, ha a kivitelező és egyéb hallgatási fogadalmat tevő érintettek is megszólalnak majd.
Kétpó-dosszié:
helyilapok.hu >> Kétpói hulladéklerakó: szakértők paradicsoma
helyilapok.hu >> Parkolópályán a kétpói szemétdepó
helyilapok.hu >> Kukaosztás Szolnokon
|