Adózás, helyi adók
Befektetés
Bemutatjuk
Beruházás
Cégvilág
Civil hírek
Elektronikus ügyintézés
Életmód
Érdekességek
Értékpapír forgalmazás
Események
EU
EU pályázatok
e-ügyintézés
Fidesz
Gasztronómia
Gazdasági hírek
Gyermeknevelés
Helyi önkormányzat
Helyi rendeletek
Helyi szolgáltatások
Helytörténet
Humán
Informatika és távközlés
Ingatlan
Interjú
Internet / multimédia
Irodalom
Jegyzet
Katasztrófavédelem
Képviselők
Képviselők hírei
Képviselőtestület
Kiállítások, konferenciák
Kistérségek
Környezetvédelem
Közlekedés
Közműépítés és szolgáltatás
Kulturális programok
MDF
MSZP
Munkaerő
Nemzeti Fejlesztési Terv
Oktatás
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Regionális programok
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
SZDSZ
T-Kisebbségek
Törvény, rendelet, szabályozás
Turizmus
Vallás
|
Látogatóban a szolnoki művésztelep legrégibb lakójánál I.
Urlike Franz reutlingeni vendégművész búcsúbuliján találkozunk, összeszedem a bátorságom és interjút kérek a mestertől. Felderül az arca, bármikor szívesen lát a műtermében, mondja, megbeszélünk egy vasárnap délutáni találkozót.
Évente 4-5 kiállításából legalább egy Szolnokon, a többi ország-, és Európaszerte. Legutóbb a múlt héten nyílt tárlata a szolnoki művésztelepi galériában. "A gyűjtemény egy része odaát van, ezért most viszonylag tágas a műterem" - int körbe a zsúfolásig megtelt helyiségben, ahol a főhelyet a készülő Emeletek című létra-ajtókompozíció foglalja el. Térül-fordul, kávéval kínál, majd lelkesen áttessékel a kiállítás szomszédos épületébe, először ott nézzünk szét.
Szemével simogatja a műveket. És szavakkal. Mindegyikhez van valami hozzáfűzni valója. "Ezt itt jóbarátom, Tóth István fotóművésznek készítettem. Neki is van belőle egy, nekem is" - mutatja a fényképészállványba öntött portréplakettet. Hosszasan időzünk a Szárnyaló ifjúság karcsú oszlopánál. "Ezt a Hild térre rendelte még az előző városvezetés, de aztán az újaknak mégsem kellett. Vagy itt van az 56-os emlékműs pávám. Ami nyert is a pályázaton, meg nem is. De nem baj, enyém az erkölcsi siker. Kell ennél több?" - mondja mosolyogova. Ha elmesélné az eddigi összes "erkölcsi sikerét"... - teszi hozzá lakonikusan.
Nini, ezek itt nem is sirató, -a múltkor annak láttam őket - hanem éltető asszonyok! - csodálkozom rá a Memento vivere, azaz Emlékezz az életre című harangtoronyra. A falakon fotók, ami nem fér be a galériába, azokról. Egyik legkedvesebbike az Embervirág, amit fél Németország meg akart vásárolni, most mégis a szolnoki Humán Gimnázium auláját díszíti. De a legbüszkébb nem a műveire, hanem a vendégkönyvre. Az egyik lelkes méltatásra különösen elérzékenyedik. Fennhangon felolvasom, arról szól, hogy az 56-os páva és a Szárnyaló ifjúság mindenképpen szolnoki közterekre való, feltétlenül. Egyetértek.
Visszamegyünk a műterembe, letelepedünk középen két székre, s még mielőtt jegyzeteimből felpillantva feltehetném az első kérdést, már mesél is, kéretlenül. A művésztelep regényes születéséről. 1849-ben a szolnoki csatában egy osztrák festő, bizonyos Pettenkoffen hadirajzolóként vett részt. Aztán később visszajárt Szolnokra, annyira tetszett neki a két folyó torkolata, a tabán, a piac, a halászok, sószállítmányok, és hasonlók, megannyi hálás festménytéma. Nyugaton alkotó magyar festők kint figyeltek fel ezekre a festményekre, így szoktak ők is Szolnokra, s ha már ideszoktak, az akkori városvezetés is marasztalta őket, ebből nőtt ki aztán hosszú évek múltán a művésztelep.
Majd Borbereki Kovács Zoltánról mesél, a Tisza szálló előtti Halas lány, meg a Verseghy szobor alkotójáról, aki ugyanebben a műteremben dolgozott annak idején, majd a világháború után Johannesburgban telepedett le, ott csinált karriert, de hazalátogatott néha.
Aztán végre feltehetem a kérdéseimet.
Folyt. köv.: Látogatóban Simon Ferenc szobrászművésznél II.
|