adó, adótörvények
Adózás, helyi adók
AJKP
AJKSZP
AJTP
Alkalmazás
Alkotóház
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Belföld
Beruházás
Biztosítás
Civil hírek
Család
Dél-Alföldi Régió
Egészség
Egészségügy / szociális intézmények
Egészségügyi ellátás
egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Egyenlő esélyek
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Életminőség
Életmód
Építési ügyek
Építészet
Érdekességek
Érzelmek
EU
EU pályázatok
Európa jövője
e-ügyintézés
Fejlesztés
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Gasztronómia
Gazdasági és kereskedelmi potika
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi szolgáltatások
Ifjúság
Információ
Informatika
Innováció
Interjú
Internet
Internet / multimédia
Intézmény
Jegyzet
Jótékonyság
Jótékonysági rendezvények
képviselő-testület
Kiállítások, konferenciák
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Konferencia
Könyvismertető
Környezet
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közösség
Közvélemény
Kultúra
Kulturális programok
Megvalósult fejlesztések
Miniszterelnök
Munkaerőpiac
Műsorok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nyilatkozat
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Oktatás és képzés
Önkormányzat
Pályázat
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Programajánló
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalmi kirekesztés
Társadalom
Távközlés
Történelem
Tudás
Tudósítás
Turizmus
Ünnepi híradások
Vállalkozások, cégek
WRC-európai hálózat
|
A magyarság és a keleti keresztény vallások
A magyar törzsek egy része valószínűleg már évtizedekkel a honfoglalás (895) előtt megismerkedett a bizánci rítusú (pravoszláv) kereszténységgel. A másik keleti irányzattal, a nesztoriánus (monofizita) keresztényekével is már ebben az időben vagy kicsit még korábban kialakultak az első kapcsolatok. Bár a X. sz. végén megindult a nyugati rítusú (katolikus) térítés is, a X. sz. nagy részében mégis inkább a keleti irányzatok terjedtek. A középső és felső rétegekben (vezető harcosok, törzsfők) erőteljes volt a bizánci térítés, míg a „pogány” tömegek és az alsó középréteg körében főképp a nesztoriánus irányzat terjedt, keveredve a táltoshit elemeivel. Előbb Bulcsu vezér(horka) keresztelkedett meg keleti rítus szerint, 949 körül Bizáncban (később ő - kazár felesége hatására - áttért a karaita judaizmusra, majd elesett Augsburgnál). Majd az erdélyi Gyula keresztelkedett meg ugyanitt, ő családja egy részével együtt, térítő püspököt is hozván haza. 952-ben Gyulafehérváron létrejött az ország első keresztény püspöksége, Hieroteosz püspök irányításával, mely természetesen bizánci rítusú volt. E püspökség ugyan csak néhány évig (kb. 960 körülig) működhetett (valószínűleg a megromló magyar-bizánci politikai kapcsolatok miatt). A keleti püspökség megszűnése és a fel-fellobbanó magyar-bizánci politikai ellentétek ellenére a X. század hetvenes éveire a keleti keresztény irányzatok a lakosság jelentős részét megtérítették, különösen Erdélyben és az Alföldön értek el nagy sikereket. Ugyanakkor a 970-es évek folyamán - különösen a nyugati határszélen és a Dunántúlon - megindult a nyugati keresztény (katolikus) rítusú térítés. A nagyböjtöt és a húsvéti ünnepkört illetően különösen erőteljes volt a bizánci liturgia hatása: azaz a böjtöt - akár keleten - ekkor még két nappal előbb, vajhagyó hétfőn kezdték, ellentétben a - nyugati rítusú - hamvazószerdai böjtkezdéssel. (László egyik törvénye büntette a „hétfő megsértését”.) Továbbá László király nem írta elő a világi (nem szerzetes) papok számára a cölibátust (pedig a pápaság már követelte ezt papjaitól). I. András (Endre) király pedig - aki házassága révén a Kijevi Russzal is baráti kapcsolatokat ápolt – kifejezetten bizánci orientációjú politikát folytatott. 1054 őszén például megfigyelővel képviseltette magát a - nyugati kiátkozás ellenlépéseként összehívott - keleti zsinaton, mely megszavazta a nyugatiak kiátkozását (András küldötte nem szavazott). 1055-ben pedig újonnan alapított tihanyi monostorába befogadta a dél-csehországi Sázava elűzött keleti szerzeteseit, akik a - nyugati orientációjú - cseh király üldözése elől menekültek. Ezen gesztusok persze nem változtattak a pápasággal ápolt kapcsolatokon, valamint az egyházi szervezet (klérus) nyugati (pápai irányzatú) elkötelezettségén. Ennek ellenére sokszor alakult ki konfliktus a keleti orientációt fontosnak tartó királyi udvar, valamint a nyugati irányzatú püspökök között. A pápai kúria is sérelmezte néha a keleti liturgikus elemeket és a keleti szerzetesek és kolostorok befolyását, de a XI-XII. sz. folyamán mégis kénytelen volt e dolgokat eltűrni lehetséges szövetségese részéről a német császár elleni harcában. E helyzet igazából akkor kezdett megváltozni, amikor a XII. sz. végén - a német-római birodalom és a bizánci császárság egyidejű gyengülésével - megerősödött a pápaság (III. Ince pápa felállította az inkvizíciót). Ettől kezdve egyre erősebbé vált a nyugati (katolikus) irányzat túlsúlya. Bár a magyar királyok egy ideig igyekeztek védeni a keleti kereszténységet (I. Imre király még keleti püspökség alapítását is tervezte, mely azonban korai halála miatt meghiúsult), mégis - főleg Bizánc latin keresztesek általi átmeneti megszállása után (1204) - a keleti irányzatok rohamosan gyengültek Magyarországon. A nesztoriánus irányzat el is tűnt gyakorlatilag, felszívódva a népi kereszténység és az eretnek mozgalmak irányzataiba, míg az ortodox kereszténység kisebbségként az ország keleti vidékeire szorult vissza. A magyar keleti hívők - önálló püspökség híján - a munkácsi ruszin püspökség joghatósága alá kerültek. S nagyjából ekkor válik (a XIII. sz. végére) a kisebbségi ortodox egyház kifejezetten nemzetiségi jellegűvé („oláh” egyház, „rác” egyház), mivel magyar híveinek száma - a tatárjárás és a térítések következtében - megcsappan. Valószínűleg ebben az időben kallódhattak el - a magyar ősgeszta elvesztével párhuzamosan - a korai magyar nyelvű keleti liturgikus szövegfordítások. A szerző történelemkutató és író. Szerző: Marczinka Csaba |