Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Bemutatkozás Kapcsolatok Híreink Események
adó, adótörvények Adózás, helyi adók AJKP AJKSZP AJTP Alkalmazás Alkotóház Államigazgatás Állatbarát Állattartás Belföld Beruházás Biztosítás Civil hírek Család Dél-Alföldi Régió Egészség Egészségügy / szociális intézmények Egészségügyi ellátás egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség Egyenlő esélyek Egyházak Elektronikus ügyintézés Életminőség Életmód Építési ügyek Építészet Érdekességek Érzelmek EU EU pályázatok Európa jövője e-ügyintézés Fejlesztés Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Gasztronómia Gazdasági és kereskedelmi potika Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Hazai sport Helyi önkormányzat Helyi szolgáltatások Ifjúság Információ Informatika Innováció Interjú Internet Internet / multimédia Intézmény Jegyzet Jótékonyság Jótékonysági rendezvények képviselő-testület Kiállítások, konferenciák Kitüntetés Koncert Konferencia Konferencia Könyvismertető Környezet Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közösség Közvélemény Kultúra Kulturális programok Megvalósult fejlesztések Miniszterelnök Munkaerőpiac Műsorok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Nyilatkozat Nyugdíjasoknak Oktatás Oktatás és képzés Önkormányzat Pályázat Pályázatok Politika, közélet Portré Programajánló Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalmi kirekesztés Társadalom Távközlés Történelem Tudás Tudósítás Turizmus Ünnepi híradások Vállalkozások, cégek WRC-európai hálózat
A magyarság és a keleti keresztény vallások


A magyar törzsek egy része valószínűleg már évtizedekkel a honfoglalás előtt megismerkedett a bizánci rítusú kereszténységgel. A másik keleti irányzattal, a nesztoriánus keresztényekével is már ebben az időben vagy kicsit még korábban kialakultak az első kapcsolatok.

A magyar törzsek egy része valószínűleg már évtizedekkel a honfoglalás (895) előtt megismerkedett a bizánci rítusú (pravoszláv) kereszténységgel. A másik keleti irányzattal, a nesztoriánus (monofizita) keresztényekével is már ebben az időben vagy kicsit még korábban kialakultak az első kapcsolatok.
Annyi bizonyosnak látszik, hogy Cirill és Metód már térített meg magyar előkelőket a Kr. u. 860-870 közötti időszakban. E térítések jelentős része persze nem jelentett tartós, pláne nem végleges áttérést (legfeljebb egy töredékük esetében). Ebben az időszakban (VIII–X. sz.) a magyar törzsek hitvilágában jelentős átalakulás következett be. A pogány - törzsi eredetű - táltoshit elemei keveredtek a nesztoriánus és bizánci kereszténységgel, valamint az iszlám (volgai bolgár hatás) és a judaizmus (kazár elit hatására terjedő karaita judaizmus) elemeivel. Mégis - a vallási sokféleség mellett is – átmenetileg a X. sz. folyamán a keleti keresztény irányzatok játszották a vezető szerepet.

Bár a X. sz. végén megindult a nyugati rítusú (katolikus) térítés is, a X. sz. nagy részében mégis inkább a keleti irányzatok terjedtek. A középső és felső rétegekben (vezető harcosok, törzsfők) erőteljes volt a bizánci térítés, míg a „pogány” tömegek és az alsó középréteg körében főképp a nesztoriánus irányzat terjedt, keveredve a táltoshit elemeivel. Előbb Bulcsu vezér(horka) keresztelkedett meg keleti rítus szerint, 949 körül Bizáncban (később ő - kazár felesége hatására - áttért a karaita judaizmusra, majd elesett Augsburgnál). Majd az erdélyi Gyula keresztelkedett meg ugyanitt, ő családja egy részével együtt, térítő püspököt is hozván haza. 952-ben Gyulafehérváron létrejött az ország első keresztény püspöksége, Hieroteosz püspök irányításával, mely természetesen bizánci rítusú volt. E püspökség ugyan csak néhány évig (kb. 960 körülig) működhetett (valószínűleg a megromló magyar-bizánci politikai kapcsolatok miatt). A keleti püspökség megszűnése és a fel-fellobbanó magyar-bizánci politikai ellentétek ellenére a X. század hetvenes éveire a keleti keresztény irányzatok a lakosság jelentős részét megtérítették, különösen Erdélyben és az Alföldön értek el nagy sikereket. Ugyanakkor a 970-es évek folyamán - különösen a nyugati határszélen és a Dunántúlon - megindult a nyugati keresztény (katolikus) rítusú térítés.
E kettős rítusú megosztottság azután (a keleti rítusú irányzatok és a nyugati rítus rivalizálása) egészen a reformáció felbukkanásáig fennmaradt, a főleg katolikus oldalról kiinduló homogenizáló törekvések ellenére. Az Árpád-kor nagyobb részében a kétféle rítus - kisebb-nagyobb konfliktusaik ellenére - együtt élt, és a keleti hatásokat még nem szorították háttérbe. Sőt, néhol az ortodox keleti irányzat átmenetileg uralkodóvá vált, például I. András (Endre) király (1046-1060) uralma idején, illetve III. Béla (1172–1196) uralmának első felében. III. Béla - Mánuel császár utódjelöltjeként - sokáig Bizáncban nevelkedett, s onnan plántálta át többek között az uralkodói kancellária intézményét. De I. Géza (1074–1077) és Szent László (1077-1095) uralma alatt is - főleg a liturgia területén - erős volt a bizánci befolyás.

A nagyböjtöt és a húsvéti ünnepkört illetően különösen erőteljes volt a bizánci liturgia hatása: azaz a böjtöt - akár keleten - ekkor még két nappal előbb, vajhagyó hétfőn kezdték, ellentétben a - nyugati rítusú - hamvazószerdai böjtkezdéssel. (László egyik törvénye büntette a „hétfő megsértését”.) Továbbá László király nem írta elő a világi (nem szerzetes) papok számára a cölibátust (pedig a pápaság már követelte ezt papjaitól). I. András (Endre) király pedig - aki házassága révén a Kijevi Russzal is baráti kapcsolatokat ápolt – kifejezetten bizánci orientációjú politikát folytatott. 1054 őszén például megfigyelővel képviseltette magát a - nyugati kiátkozás ellenlépéseként összehívott - keleti zsinaton, mely megszavazta a nyugatiak kiátkozását (András küldötte nem szavazott). 1055-ben pedig újonnan alapított tihanyi monostorába befogadta a dél-csehországi Sázava elűzött keleti szerzeteseit, akik a - nyugati orientációjú - cseh király üldözése elől menekültek. Ezen gesztusok persze nem változtattak a pápasággal ápolt kapcsolatokon, valamint az egyházi szervezet (klérus) nyugati (pápai irányzatú) elkötelezettségén. Ennek ellenére sokszor alakult ki konfliktus a keleti orientációt fontosnak tartó királyi udvar, valamint a nyugati irányzatú püspökök között. A pápai kúria is sérelmezte néha a keleti liturgikus elemeket és a keleti szerzetesek és kolostorok befolyását, de a XI-XII. sz. folyamán mégis kénytelen volt e dolgokat eltűrni lehetséges szövetségese részéről a német császár elleni harcában. E helyzet igazából akkor kezdett megváltozni, amikor a XII. sz. végén - a német-római birodalom és a bizánci császárság egyidejű gyengülésével - megerősödött a pápaság (III. Ince pápa felállította az inkvizíciót). Ettől kezdve egyre erősebbé vált a nyugati (katolikus) irányzat túlsúlya. Bár a magyar királyok egy ideig igyekeztek védeni a keleti kereszténységet (I. Imre király még keleti püspökség alapítását is tervezte, mely azonban korai halála miatt meghiúsult), mégis - főleg Bizánc latin keresztesek általi átmeneti megszállása után (1204) - a keleti irányzatok rohamosan gyengültek Magyarországon. A nesztoriánus irányzat el is tűnt gyakorlatilag, felszívódva a népi kereszténység és az eretnek mozgalmak irányzataiba, míg az ortodox kereszténység kisebbségként az ország keleti vidékeire szorult vissza. A magyar keleti hívők - önálló püspökség híján - a munkácsi ruszin püspökség joghatósága alá kerültek. S nagyjából ekkor válik (a XIII. sz. végére) a kisebbségi ortodox egyház kifejezetten nemzetiségi jellegűvé („oláh” egyház, „rác” egyház), mivel magyar híveinek száma - a tatárjárás és a térítések következtében - megcsappan. Valószínűleg ebben az időben kallódhattak el - a magyar ősgeszta elvesztével párhuzamosan - a korai magyar nyelvű keleti liturgikus szövegfordítások.
Az Anjouk - különösen I. (Nagy) Lajos - uralma idején már üldözöttnek számít a keleti kereszténység, csupán a bizánci császárok - különösen Kantakuzénosz János - tiltakozása vet gátat Lajos térítő buzgalmának. Lajos egy rendeletében minden nemest a katolikus hit „megvallására” akart kötelezni, különben „eretnekként” elveszíti nemesi kiváltságait. Végül ugyan - bizánci tiltakozásra - elállt rendelete végrehajtásától, de uralma így is tovább apasztotta a keleti hívek számát. Később pedig - a XVII. századi ellenreformáció idején - a görög katolikus (unitus) irányzat létrehozása csökkentette tovább a keleti kereszténység
befolyását. Pedig - amint az „óhitű” kifejezés és a „pap” szavunk tőbeli hasonlósága a „pópa” szóval jelzi - a keleti keresztény irányzatok (az ortodoxia és a nesztorianizmus) ismertették meg a magyarsággal eredetileg a keresztény tanításokat. Ennek ellenére a XVIII. sz. végén mégis lényegében az elmagyarosodott görög, délszláv és ruszin népességből kikerült vallásos értelmiségnek kellett újjászerveznie a keleti kereszténység vallási intézményeit Magyarországon.

A szerző történelemkutató és író.

Szerző: Marczinka Csaba
Publikálás dátuma: 2005.10.11 08:22