adó, adótörvények
Adózás, helyi adók
AJKP
AJKSZP
AJTP
Alkalmazás
Alkotóház
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Belföld
Beruházás
Biztosítás
Civil hírek
Család
Dél-Alföldi Régió
Egészség
Egészségügy / szociális intézmények
Egészségügyi ellátás
egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Egyenlő esélyek
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Életminőség
Életmód
Építési ügyek
Építészet
Érdekességek
Érzelmek
EU
EU pályázatok
Európa jövője
e-ügyintézés
Fejlesztés
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Gasztronómia
Gazdasági és kereskedelmi potika
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi szolgáltatások
Ifjúság
Információ
Informatika
Innováció
Interjú
Internet
Internet / multimédia
Intézmény
Jegyzet
Jótékonyság
Jótékonysági rendezvények
képviselő-testület
Kiállítások, konferenciák
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Konferencia
Könyvismertető
Környezet
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közösség
Közvélemény
Kultúra
Kulturális programok
Megvalósult fejlesztések
Miniszterelnök
Munkaerőpiac
Műsorok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nyilatkozat
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Oktatás és képzés
Önkormányzat
Pályázat
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Programajánló
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalmi kirekesztés
Társadalom
Távközlés
Történelem
Tudás
Tudósítás
Turizmus
Ünnepi híradások
Vállalkozások, cégek
WRC-európai hálózat
|
A múlt árnyai
Ahány ház, annyi szokás: tartja a közmondás, s ez igaz a volt szocialista blokk országaira is - mindegyikük külön utat választott a kommunista múlttal való szembenézés tekintetében. Átvilágítottuk a közép-európai átvilágítást. Volt olyan ország, amely viszonylag hamar a teljes nyilvánosság mellett döntött (Csehország); volt olyan, ahol a régmúlt árnyai belbiztonsági kockázatot is magukban hordoznak, de inkább félmegoldás született (balti államok); volt olyan ország, ahol állandó terítéken van az átvilágítás, az akták kérdése, egy-egy nagyobb botrány mégis meg tudja mozgatni a politikusokat és a közvéleményt (Lengyelország). Lengyelország Lengyelországban hosszú vita után 1997-ben, még a jobbközép kormány alatt lépett életbe az átvilágítási törvény. Ennek értelmében az átvilágító bíróság állapítja meg, hogy egy adott személy tudatosan és titkos módon működött együtt a kommunista állambiztonsággal, s ezért pénzbeli juttatásban részesült, de az ítélet ellen lehet fellebbezni. A lengyelek lusztrálják a választott képviselőket, a magas rangú állami hivatalnokokat, ügyészeket, bírókat, ügyvédeket, de például az újságírókat nem. Ezeknek a személyeknek lusztrációs nyilatkozatot kell tenniük, magát az átvilágítást pedig a belbiztonsági szolgálat végzi a fennmaradt dokumentumok alapján. Amennyiben fennáll az ún. „lusztrációs hazugság” lehetősége, a közérdekügyi ombudsman, aki gyakorlatilag a lengyel átvilágítás kulcsfigurája, kivizsgálást rendel el. Az ügyet a lusztrációs bíróság előtt folytatják, a bíróság és az ombudsman betekintést nyerhet akár a titkos titkosszolgálati iratokba is. Ha a hazugság bebizonyosodik, az illetőnek - elméletileg - le kell mondania, és tíz évig el van tiltva minden közéleti funkciótól. De nem ez volt az első lusztráció Lengyelországban: 1992 nyarán a lengyel belügyminiszter 66 nevet tartalmazó, a megmaradt dokumentumok alapján elkészült listát küldött meg a legfőbb állami méltóságoknak, amely azon legfontosabb állami személyek neveit tartalmazta, akik 1945 és 1990 között az állambiztonság „alkalmazásában álltak”. A listán a következő személyek nevei olvashatóak (persze a teljesség igénye nélkül): Lech Walesa (fedőneve „Bolek”) köztársasági elnök (1990-1995); Krzysztof Skubiszewski („Kosk”) külügyminiszter (1989-1993), Wlodzimierz Cimoszewicz („Carex”) miniszterelnök (1996-1997), külügyminiszter (2001-2004). A lista nyilvánosságra hozatalát követően még aznap éjszaka az akkori miniszterelnök, Jan Olszewski drámai hangvételű beszédet mondott a parlament előtt, ahol leszögezte: „Úgy vélem, hogy a kommunista politikai rendőrséggel együttműködő emberek a szabad Lengyelországra nézve veszélyt jelentenek… Szabad nemzetet nem kormányozhatnak gúzsbakötött emberek.” Ezt követően a szétaprózódott parlament azon nyomban bizalmatlansági indítványt fogadott el az Olszewski-kabinettel szemben. Ez volt a „hosszú akták éjszakája”. A volt lengyel állambiztonság dokumentációja (1944–1989) a Nemzeti Emlékezet Intézetében (IPN) került elhelyezésre; ez az intézmény egy 1998-ban elfogadott törvény alapján működik (az Intézet a levéltárin kívül ügyészi és oktatási részleggel is rendelkezik). Minden állampolgár kikérheti anyagait az Intézetből, amelyet lefénymásolhat és közzétehet. Amennyiben a Lengyel Népköztársaság fennállása alatt megfigyelték, megkaphatja az ezt igazoló iratot. Lengyelországban különösen kényes téma a katolikus egyház titkosszolgálati múltjának feltárása. Ezen a területen többéves hátrányt kell pótolni, hiszen ameddig élt a lengyel pápa, addig a papok beszervezése, illetve fel- és/vagy kihasználása a diktatúra javára gyakorlatilag tabunak számított. Jelenleg viszont egyre erősebbek azok a hangok, amelyek azt követelik, hogy a lengyel katolikus egyház, amely a szocializmus ideje alatt a kelet-európai térség legnagyobb, a kommunista hatalomtól független szervezetének számított, tárja fel múltjának sötét oldalait is. Észtország A Baltikum a lusztráció szempontjából különleges helyzetben van a többi új EU-tagállammal szemben - Észtország, Lettország és Litvánia 1944 és 1991 között a Szovjetunió szerves részét képezte, ennek megfelelően az elnyomás formái sokkal keményebbek voltak, mint a szocialista blokk más országaiban. Az Állambiztonsági Bizottság - ismertebb nevén a KGB - behatolt a társadalom minden rétegébe, információkat gyűjtve, ellenőrizve, részben irányítva azt. A függetlenség elnyerése után is megmaradt a Nagy Testvér aktivitása, s ehhez kitűnő eszköz a régmúltból „ittfelejtett” ügynök. Észtországban 1991-ben ún. „lelkiismereti esküt” kellett tenni a közhivatalt vállalóknak, ti. hogy nem működtek együtt a KGB-vel. Ez az előírás egészen 2000-ig volt érvényben, onnantól kezdve lépett életbe a lusztrációs törvény. Fontos eszköz volt az átvilágítás szempontjából a fiatal észt állam kezében az 1994-es idegenrendészeti törvény, amely alapján nem kaphattak állampolgárságot azok a személyek, akik a KGB munkatársai voltak. A tényleges átvilágítás egy 1995-ös törvény alapján működik, amelynek fő célja a volt megszálló hatalmak (németek és szovjetek) titkosszolgálatai munkatársainak számbavétele és nyilvánosságra hozatala. Azoknak, akik együttműködtek, egy éven belül jelentkezniük kellett az állambiztonsági szerveknél, ezt a listát viszont titkosították, s az együttműködés ténye jogi következményeket nem vont maga után. A nem jelentkezők nevei publikálásra kerülnek, erről azonban az illetőt informálják, s az ügyet bíróságra viheti. 1997 és 2004 között 1153 nevet titkosítottak, 250 látott napvilágot, ezek javarészt oroszajkú nyugdíjasok voltak. Ez a szám azonban igen kicsi ahhoz képest, hogy az 1,3 millió lakosú Szovjet-Észtországban a politikai rendőrség állományában ezer tartótiszt alatt 30 ezer munkatárs dolgozhatott. Nem jobb a helyzet a dokumentációt illetően sem – a megmaradt titkosszolgálati iratokat 1992-től állami levéltárban helyezték el, ezek azonban főleg az 1940-es évek második feléből származnak. Ez annak köszönhető, hogy nem sokkal a függetlenség kikiáltása előtt (1991 augusztusa) a KGB-s akták jó részét Oroszországba „menekítették”, ami egyébként a korabeli észt kormányfő, Edgar Savisaar tudtával történt meg. Ő volt a főhőse az észt Watergate-ügynek is: 1995-ben, amikor Savisaar a belügyminiszteri posztot töltötte be, egy volt KGB-sek tulajdonában lévő nyomozócég információkat gyűjtött jobboldali politikusokról. Kiderült, hogy a tulajdonosok ráadásul közeli kapcsolatot ápolnak a miniszterrel – a botrány után Savisaar lemondott, de népszerűsége megmaradt. A megmaradt dokumentumokat egyébként kutathatják a történészek, állami hivatalnokok, ill. magánszemélyek, rájuk a volt KGB-s munkatársak neveinek titkosítása nem vonatkozik. Lettország Lettországban a szovjet örökség tűnik a legnehezebbnek: a szovjet korszak betelepítéseinek következtében az 1989-es népszámlálás szerint a lettek alig voltak többségben saját hazájukban (a főváros, Riga még ma is döntően orosz nyelvű). 1994-ben fogadták el a lett átvilágítási törvényt, amelynek célja a volt titkosszolgálati dokumentumok őrzése és a KGB-vel való együttműködés tényének tisztázása. Ennek értelmében a KGB munkatársai és informátorai nem indulhattak az országgyűlési és önkormányzati választásokon, nem tölthettek be állami funkciókat (ha az illető hazudott, 10 évig nem töltheti be az adott tisztséget). Az akták a belügyminisztérium alá tartozó lett Történeti Hivatalban lettek elhelyezve. Az átvilágítás során az ügyészség a megmaradt dokumentumok alapján megvizsgálja az érintettséget, s az ügyet a bíróság elé terjeszti - itt állapítják meg az együttműködés tényét. A törvény hiányossága, hogy aki bevallja KGB-s múltját, annak az ügye nem kerül a bíróság elé. 2004 májusában a lett törvényhozás meghosszabbította a lusztrációs törvény hatályát, és nyilvánosságra akarta hozni az akták tartalmát. A törvényt azonban megvétózta Vaira Vike-Freiberga elnökasszony, aki évtizedeket töltött emigrációban. Szerinte ez a lépés indokolatlanul sértheti az ex-KGB-sek családtagjait. Ennek következtében a Saeima újabb tíz évre titkosította az aktákat. Akárcsak Észtországban, 1991-ben a lett titkosszolgálati dokumentumok jó részét is kivitték Oroszországba. A KGB-s kartotékok ugyan megmaradtak, a személyi akták viszont nem (így nem lehet kideríteni, áldozattal vagy elkövetővel van dolgunk). A szakértők feltételezik, hogy ily módon a politikai játszma egyik hatásos eszköze lehet az akták nyilvánosságra hozatala. 1951 és 1991 között 25 ezer titkos megbízott és 60 ezer informátor dolgozott Lettországban. A dokumentumokat lehet kutatni, azonban az akták tartalmát nem lehet nyilvánosságra hozni. A lett főügyész 1994 áprilisában öt parlamentben ülő politikus nevét hozta nyilvánosságra (többek között a korabeli külügyminiszter, Georgs Adrejevsét, aki ma mellesleg a liberális „Lett Út” európai parlamenti képviselője). Az országgyűlés az ügy tisztázásáig felfüggesztette mandátumukat, de komolyabb hátrány nem érte őket. Litvánia Litvániából kevesebb iratot szállítottak el Oroszországba, mint a szomszédok esetében, de így sem teljes a dokumentáció. Itt a jobboldali pártok mutattak nagy eltökéltséget arra, hogy lezárják a kommunista múltat. A jobboldal dominálta kormány alatt, 1998-ben fogadta el a parlament azt a törvényt, amely alapján a volt KGB-s tisztek nem kaphattak állami és önkormányzati tisztségeket (pl. ügyészség, rendőrség, diplomáciai testület), nem folytathattak magánügyvédi praxist, a titkos megbízottak és az informátorok azonban nem estek a törvény hatálya alá. Litvániában a fő átvilágítási törvényt a parlament 1999-ben fogadta el. Ennek értelmében a szovjet politikai rendőrség volt tisztjeit és informátorait felszólították, hogy jelentkezzenek az Állambiztonsági Ügyosztálynál, és vallják be együttműködésük formáját. Ha ezt megteszik, nevük nem kerül nyilvánosságra, ellenkező esetben igen. Így a 30 ezresre becsült titkos káderek közül másfél ezren jelentkeztek. Hasonló módon elgondolkodtató az archívumokról szóló törvény is, amelynek értelmében a volt KGB-s vagy belügyi dokumentációhoz az adott ügy lezárását követően 70 év múlva lehetne hozzáférni, a magánéletre is vonatkozó iratokhoz pedig 50 évvel az érintett halála után. A KGB-vel való együttműködés vádja „menetrendszerűen” a parlamenti és elnökválasztások alkalmával kerül elő. Ez a fegyver hatásosnak bizonyult a litván függetlenségi mozgalom vezéralakja, Vytautas Landsbergis esetében. A konzervatív politikust négy volt KGB-s tiszt vádolta meg - a gyanú ugyan nem igazolódott be, de elég volt ahhoz, hogy Landsbergis ne jusson be az elnökválasztás második fordulójába. Az igazi botrány Rolandas Paksas nevéhez fűződik, akit 2004-ben impeachment keretében megfosztottak a köztársasági elnöki mandátumától. Kiderült ugyanis, hogy kampányát az a Jurij Boriszov finanszírozta, aki a KGB ex-tisztje és az orosz titkosszolgálatok embere volt. S ily módon, még a legmértéktartóbb vélekedések szerint is, a litván elnök - szándékosan vagy nem - Moszkva bábjává vált. A balti államokban a múlttal való szembenézést hátráltatta, hogy a fontosabb dokumentumok nem Vilniusban, Rigában vagy Tallinnban, hanem Oroszország területén lelhetők fel, továbbá a komoly politikai akarat is hiányzott a közélet megfelelő módon való átvilágítására (és megtisztítására): úgy tűnik, egy alapos átvilágítás túl sokakat érinthetett volna kellemetlenül. A balti helyzetet jól jellemzi, hogy a legtöbb esetben mind a vádló, mind a vádlott a régi szovjet titkosszolgálat munkatársa. A szerző történész, polonista, a Teleki László Intézet Közép-európai Tanulmányok Központjának tudományos munkatársa. Szerző: Lagzi Gábor |