Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Bemutatkozás Kapcsolatok Híreink Események
adó, adótörvények Adózás, helyi adók AJKP AJKSZP AJTP Alkalmazás Alkotóház Államigazgatás Állatbarát Állattartás Belföld Beruházás Biztosítás Civil hírek Család Dél-Alföldi Régió Egészség Egészségügy / szociális intézmények Egészségügyi ellátás egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség Egyenlő esélyek Egyházak Elektronikus ügyintézés Életminőség Életmód Építési ügyek Építészet Érdekességek Érzelmek EU EU pályázatok Európa jövője e-ügyintézés Fejlesztés Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Gasztronómia Gazdasági és kereskedelmi potika Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Hazai sport Helyi önkormányzat Helyi szolgáltatások Ifjúság Információ Informatika Innováció Interjú Internet Internet / multimédia Intézmény Jegyzet Jótékonyság Jótékonysági rendezvények képviselő-testület Kiállítások, konferenciák Kitüntetés Koncert Konferencia Konferencia Könyvismertető Környezet Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közösség Közvélemény Kultúra Kulturális programok Megvalósult fejlesztések Miniszterelnök Munkaerőpiac Műsorok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Nyilatkozat Nyugdíjasoknak Oktatás Oktatás és képzés Önkormányzat Pályázat Pályázatok Politika, közélet Portré Programajánló Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalmi kirekesztés Társadalom Távközlés Történelem Tudás Tudósítás Turizmus Ünnepi híradások Vállalkozások, cégek WRC-európai hálózat
A múlt árnyai

Ahány ház, annyi szokás: tartja a közmondás, s ez igaz a volt szocialista blokk országaira is - mindegyikük külön utat választott a kommunista múlttal való szembenézés tekintetében. Átvilágítottuk a közép-európai átvilágítást.

Volt olyan ország, amely viszonylag hamar a teljes nyilvánosság mellett döntött (Csehország); volt olyan, ahol a régmúlt árnyai belbiztonsági kockázatot is magukban hordoznak, de inkább félmegoldás született (balti államok); volt olyan ország, ahol állandó terítéken van az átvilágítás, az akták kérdése, egy-egy nagyobb botrány mégis meg tudja mozgatni a politikusokat és a közvéleményt (Lengyelország).

Lengyelország

Lengyelországban hosszú vita után 1997-ben, még a jobbközép kormány alatt lépett életbe az átvilágítási törvény. Ennek értelmében az átvilágító bíróság állapítja meg, hogy egy adott személy tudatosan és titkos módon működött együtt a kommunista állambiztonsággal, s ezért pénzbeli juttatásban részesült, de az ítélet ellen lehet fellebbezni. A lengyelek lusztrálják a választott képviselőket, a magas rangú állami hivatalnokokat, ügyészeket, bírókat, ügyvédeket, de például az újságírókat nem. Ezeknek a személyeknek lusztrációs nyilatkozatot kell tenniük, magát az átvilágítást pedig a belbiztonsági szolgálat végzi a fennmaradt dokumentumok alapján.

Amennyiben fennáll az ún. „lusztrációs hazugság” lehetősége, a közérdekügyi ombudsman, aki gyakorlatilag a lengyel átvilágítás kulcsfigurája, kivizsgálást rendel el. Az ügyet a lusztrációs bíróság előtt folytatják, a bíróság és az ombudsman betekintést nyerhet akár a titkos titkosszolgálati iratokba is. Ha a hazugság bebizonyosodik, az illetőnek - elméletileg - le kell mondania, és tíz évig el van tiltva minden közéleti funkciótól.

De nem ez volt az első lusztráció Lengyelországban: 1992 nyarán a lengyel belügyminiszter 66 nevet tartalmazó, a megmaradt dokumentumok alapján elkészült listát küldött meg a legfőbb állami méltóságoknak, amely azon legfontosabb állami személyek neveit tartalmazta, akik 1945 és 1990 között az állambiztonság „alkalmazásában álltak”. A listán a következő személyek nevei olvashatóak (persze a teljesség igénye nélkül): Lech Walesa (fedőneve „Bolek”) köztársasági elnök (1990-1995); Krzysztof Skubiszewski („Kosk”) külügyminiszter (1989-1993), Wlodzimierz Cimoszewicz („Carex”) miniszterelnök (1996-1997), külügyminiszter (2001-2004). A lista nyilvánosságra hozatalát követően még aznap éjszaka az akkori miniszterelnök, Jan Olszewski drámai hangvételű beszédet mondott a parlament előtt, ahol leszögezte: „Úgy vélem, hogy a kommunista politikai rendőrséggel együttműködő emberek a szabad Lengyelországra nézve veszélyt jelentenek… Szabad nemzetet nem kormányozhatnak gúzsbakötött emberek.” Ezt követően a szétaprózódott parlament azon nyomban bizalmatlansági indítványt fogadott el az Olszewski-kabinettel szemben. Ez volt a „hosszú akták éjszakája”.

A volt lengyel állambiztonság dokumentációja (1944–1989) a Nemzeti Emlékezet Intézetében (IPN) került elhelyezésre; ez az intézmény egy 1998-ban elfogadott törvény alapján működik (az Intézet a levéltárin kívül ügyészi és oktatási részleggel is rendelkezik). Minden állampolgár kikérheti anyagait az Intézetből, amelyet lefénymásolhat és közzétehet. Amennyiben a Lengyel Népköztársaság fennállása alatt megfigyelték, megkaphatja az ezt igazoló iratot.

Lengyelországban különösen kényes téma a katolikus egyház titkosszolgálati múltjának feltárása. Ezen a területen többéves hátrányt kell pótolni, hiszen ameddig élt a lengyel pápa, addig a papok beszervezése, illetve fel- és/vagy kihasználása a diktatúra javára gyakorlatilag tabunak számított. Jelenleg viszont egyre erősebbek azok a hangok, amelyek azt követelik, hogy a lengyel katolikus egyház, amely a szocializmus ideje alatt a kelet-európai térség legnagyobb, a kommunista hatalomtól független szervezetének számított, tárja fel múltjának sötét oldalait is.

Észtország

A Baltikum a lusztráció szempontjából különleges helyzetben van a többi új EU-tagállammal szemben - Észtország, Lettország és Litvánia 1944 és 1991 között a Szovjetunió szerves részét képezte, ennek megfelelően az elnyomás formái sokkal keményebbek voltak, mint a szocialista blokk más országaiban. Az Állambiztonsági Bizottság - ismertebb nevén a KGB - behatolt a társadalom minden rétegébe, információkat gyűjtve, ellenőrizve, részben irányítva azt. A függetlenség elnyerése után is megmaradt a Nagy Testvér aktivitása, s ehhez kitűnő eszköz a régmúltból „ittfelejtett” ügynök.

Észtországban 1991-ben ún. „lelkiismereti esküt” kellett tenni a közhivatalt vállalóknak, ti. hogy nem működtek együtt a KGB-vel. Ez az előírás egészen 2000-ig volt érvényben, onnantól kezdve lépett életbe a lusztrációs törvény. Fontos eszköz volt az átvilágítás szempontjából a fiatal észt állam kezében az 1994-es idegenrendészeti törvény, amely alapján nem kaphattak állampolgárságot azok a személyek, akik a KGB munkatársai voltak.

A tényleges átvilágítás egy 1995-ös törvény alapján működik, amelynek fő célja a volt megszálló hatalmak (németek és szovjetek) titkosszolgálatai munkatársainak számbavétele és nyilvánosságra hozatala. Azoknak, akik együttműködtek, egy éven belül jelentkezniük kellett az állambiztonsági szerveknél, ezt a listát viszont titkosították, s az együttműködés ténye jogi következményeket nem vont maga után. A nem jelentkezők nevei publikálásra kerülnek, erről azonban az illetőt informálják, s az ügyet bíróságra viheti.

1997 és 2004 között 1153 nevet titkosítottak, 250 látott napvilágot, ezek javarészt oroszajkú nyugdíjasok voltak. Ez a szám azonban igen kicsi ahhoz képest, hogy az 1,3 millió lakosú Szovjet-Észtországban a politikai rendőrség állományában ezer tartótiszt alatt 30 ezer munkatárs dolgozhatott.

Nem jobb a helyzet a dokumentációt illetően sem – a megmaradt titkosszolgálati iratokat 1992-től állami levéltárban helyezték el, ezek azonban főleg az 1940-es évek második feléből származnak. Ez annak köszönhető, hogy nem sokkal a függetlenség kikiáltása előtt (1991 augusztusa) a KGB-s akták jó részét Oroszországba „menekítették”, ami egyébként a korabeli észt kormányfő, Edgar Savisaar tudtával történt meg. Ő volt a főhőse az észt Watergate-ügynek is: 1995-ben, amikor Savisaar a belügyminiszteri posztot töltötte be, egy volt KGB-sek tulajdonában lévő nyomozócég információkat gyűjtött jobboldali politikusokról. Kiderült, hogy a tulajdonosok ráadásul közeli kapcsolatot ápolnak a miniszterrel – a botrány után Savisaar lemondott, de népszerűsége megmaradt. A megmaradt dokumentumokat egyébként kutathatják a történészek, állami hivatalnokok, ill. magánszemélyek, rájuk a volt KGB-s munkatársak neveinek titkosítása nem vonatkozik.

Lettország

Lettországban a szovjet örökség tűnik a legnehezebbnek: a szovjet korszak betelepítéseinek következtében az 1989-es népszámlálás szerint a lettek alig voltak többségben saját hazájukban (a főváros, Riga még ma is döntően orosz nyelvű).

1994-ben fogadták el a lett átvilágítási törvényt, amelynek célja a volt titkosszolgálati dokumentumok őrzése és a KGB-vel való együttműködés tényének tisztázása. Ennek értelmében a KGB munkatársai és informátorai nem indulhattak az országgyűlési és önkormányzati választásokon, nem tölthettek be állami funkciókat (ha az illető hazudott, 10 évig nem töltheti be az adott tisztséget). Az akták a belügyminisztérium alá tartozó lett Történeti Hivatalban lettek elhelyezve. Az átvilágítás során az ügyészség a megmaradt dokumentumok alapján megvizsgálja az érintettséget, s az ügyet a bíróság elé terjeszti - itt állapítják meg az együttműködés tényét. A törvény hiányossága, hogy aki bevallja KGB-s múltját, annak az ügye nem kerül a bíróság elé.

2004 májusában a lett törvényhozás meghosszabbította a lusztrációs törvény hatályát, és nyilvánosságra akarta hozni az akták tartalmát. A törvényt azonban megvétózta Vaira Vike-Freiberga elnökasszony, aki évtizedeket töltött emigrációban. Szerinte ez a lépés indokolatlanul sértheti az ex-KGB-sek családtagjait. Ennek következtében a Saeima újabb tíz évre titkosította az aktákat.

Akárcsak Észtországban, 1991-ben a lett titkosszolgálati dokumentumok jó részét is kivitték Oroszországba. A KGB-s kartotékok ugyan megmaradtak, a személyi akták viszont nem (így nem lehet kideríteni, áldozattal vagy elkövetővel van dolgunk). A szakértők feltételezik, hogy ily módon a politikai játszma egyik hatásos eszköze lehet az akták nyilvánosságra hozatala. 1951 és 1991 között 25 ezer titkos megbízott és 60 ezer informátor dolgozott Lettországban. A dokumentumokat lehet kutatni, azonban az akták tartalmát nem lehet nyilvánosságra hozni.

A lett főügyész 1994 áprilisában öt parlamentben ülő politikus nevét hozta nyilvánosságra (többek között a korabeli külügyminiszter, Georgs Adrejevsét, aki ma mellesleg a liberális „Lett Út” európai parlamenti képviselője). Az országgyűlés az ügy tisztázásáig felfüggesztette mandátumukat, de komolyabb hátrány nem érte őket.

Litvánia

Litvániából kevesebb iratot szállítottak el Oroszországba, mint a szomszédok esetében, de így sem teljes a dokumentáció. Itt a jobboldali pártok mutattak nagy eltökéltséget arra, hogy lezárják a kommunista múltat. A jobboldal dominálta kormány alatt, 1998-ben fogadta el a parlament azt a törvényt, amely alapján a volt KGB-s tisztek nem kaphattak állami és önkormányzati tisztségeket (pl. ügyészség, rendőrség, diplomáciai testület), nem folytathattak magánügyvédi praxist, a titkos megbízottak és az informátorok azonban nem estek a törvény hatálya alá.

Litvániában a fő átvilágítási törvényt a parlament 1999-ben fogadta el. Ennek értelmében a szovjet politikai rendőrség volt tisztjeit és informátorait felszólították, hogy jelentkezzenek az Állambiztonsági Ügyosztálynál, és vallják be együttműködésük formáját. Ha ezt megteszik, nevük nem kerül nyilvánosságra, ellenkező esetben igen. Így a 30 ezresre becsült titkos káderek közül másfél ezren jelentkeztek.

Hasonló módon elgondolkodtató az archívumokról szóló törvény is, amelynek értelmében a volt KGB-s vagy belügyi dokumentációhoz az adott ügy lezárását követően 70 év múlva lehetne hozzáférni, a magánéletre is vonatkozó iratokhoz pedig 50 évvel az érintett halála után.

A KGB-vel való együttműködés vádja „menetrendszerűen” a parlamenti és elnökválasztások alkalmával kerül elő. Ez a fegyver hatásosnak bizonyult a litván függetlenségi mozgalom vezéralakja, Vytautas Landsbergis esetében. A konzervatív politikust négy volt KGB-s tiszt vádolta meg - a gyanú ugyan nem igazolódott be, de elég volt ahhoz, hogy Landsbergis ne jusson be az elnökválasztás második fordulójába. Az igazi botrány Rolandas Paksas nevéhez fűződik, akit 2004-ben impeachment keretében megfosztottak a köztársasági elnöki mandátumától. Kiderült ugyanis, hogy kampányát az a Jurij Boriszov finanszírozta, aki a KGB ex-tisztje és az orosz titkosszolgálatok embere volt. S ily módon, még a legmértéktartóbb vélekedések szerint is, a litván elnök - szándékosan vagy nem - Moszkva bábjává vált.

A balti államokban a múlttal való szembenézést hátráltatta, hogy a fontosabb dokumentumok nem Vilniusban, Rigában vagy Tallinnban, hanem Oroszország területén lelhetők fel, továbbá a komoly politikai akarat is hiányzott a közélet megfelelő módon való átvilágítására (és megtisztítására): úgy tűnik, egy alapos átvilágítás túl sokakat érinthetett volna kellemetlenül. A balti helyzetet jól jellemzi, hogy a legtöbb esetben mind a vádló, mind a vádlott a régi szovjet titkosszolgálat munkatársa.

A szerző történész, polonista, a Teleki László Intézet Közép-európai Tanulmányok Központjának tudományos munkatársa.

Szerző: Lagzi Gábor
Publikálás dátuma: 2006.03.20 12:29