adó, adótörvények
Adózás, helyi adók
AJKP
AJKSZP
AJTP
Alkalmazás
Alkotóház
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Belföld
Beruházás
Biztosítás
Civil hírek
Család
Dél-Alföldi Régió
Egészség
Egészségügy / szociális intézmények
Egészségügyi ellátás
egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Egyenlő esélyek
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Életminőség
Életmód
Építési ügyek
Építészet
Érdekességek
Érzelmek
EU
EU pályázatok
Európa jövője
e-ügyintézés
Fejlesztés
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Gasztronómia
Gazdasági és kereskedelmi potika
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi szolgáltatások
Ifjúság
Információ
Informatika
Innováció
Interjú
Internet
Internet / multimédia
Intézmény
Jegyzet
Jótékonyság
Jótékonysági rendezvények
képviselő-testület
Kiállítások, konferenciák
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Konferencia
Könyvismertető
Környezet
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közösség
Közvélemény
Kultúra
Kulturális programok
Megvalósult fejlesztések
Miniszterelnök
Munkaerőpiac
Műsorok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nyilatkozat
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Oktatás és képzés
Önkormányzat
Pályázat
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Programajánló
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalmi kirekesztés
Társadalom
Távközlés
Történelem
Tudás
Tudósítás
Turizmus
Ünnepi híradások
Vállalkozások, cégek
WRC-európai hálózat
|
Székelyzsombor - több, mint egy falu
Egy budapesti gimnázium tanára évek óta diáktáborokat szervez egy kis székely faluban, Székelyzsomboron. Ez az eredeti kezdeményezés embereket és kultúrákat hoz össze, s a résztvevőknek a világ olyan szeletét mutatja meg, amellyel különben nem szembesülnének. Képzeljék el, hogy egy kicsiny faluban tizenéves diákok csoportjai betont kevernek, fát vágnak, kutat ásnak, néhányan pedig gerendákat pácolnak. A kép az ismeretlen szemlélő számára nem feltétlenül idilli, de aggodalomra semmi ok, gyermekmunkáról szó sincs. A jelenet egy kicsiny, a legutóbbi népszámlálási adatok szerint 485 főt számláló erdélyi faluban, Székelyzsomborban játszódott, és játszódik le immár több mint 10 éve minden nyáron. Miről is van szó? Egy eredeti kezdeményezésről, melynek lényege, hogy embereket és kultúrákat hozzon össze, hogy megmutassa a világ egy olyan szeletét, amellyel nem biztos, hogy szembesül a pesti diák vagy tanár. Interjú Fenyő D. Györggyel - Hogyan jutott eszébe az alapötlet, és tulajdonképpen mi volt az? Az 1989-es romániai forradalom napjaiban megismerkedtem a Brassóban élő Bálint Ferenccel, akitől megtudtam, hogy újra el akarják indítani a város egyetlen magyar nyelvű középiskoláját. Vele együtt találtuk ki, hogy legyen a két iskola, a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium (ahol akkor tanítottam) és a brassói Áprily Lajos Líceum testvériskola. Bálint Ferenccel együtt találtuk ki a táborozást és az építkezést is. Az 1991-es első tábor keretében elkezdtük felújítani Alsórákoson a Bethlen-kastélyt, majd egy év szünet után Székelyzsomboron a várat 1993-ban és 1994-ben. A cél mindkét esetben az volt, hogy valami hasznosat tegyünk, együtt csináljuk, diáktábor legyen, és fontos szempont volt az is, hogy a felújítandó épület értékes legyen. Ezt követően 1995-ben vettük meg a Zólya-portát, egy műemlék értékű parasztházat Székelyzsomborban, és azóta azt újítgatjuk. - Miért pont Erdély? Mért nem Kárpátalja, a Felvidék, vagy a Vajdaság? Ez inkább a véletlen, illetve a történelem alakulásának, az 1989-es eseményeknek köszönhető. Azt gondolom, engem ugyanúgy érdekelne a többi vidék is. - Hogyan alakult ki a kapcsolat a másik két, brassói, illetve pozsonyi iskolával? Megvolt az ismeretség a tábor előtt is? A brassói ismeretséget az imént már többé-kevésbé felvázoltam. Ehhez még annyit érdemes hozzátenni, hogy emellett akartunk (és csináltunk) már kb. 7-8 iskolai cserét, 3-4 osztálykirándulást, két tanárcserét és egy közös színjátszást is, vagyis azt gondolom, hogy a tábor csak része a kapcsolatnak. A pozsonyi iskola pedig úgy került a képbe, hogy a Berzsenyi Gimnáziumnak már volt kapcsolata velük, és én fölvetettem nekik, hogy jöhetnének táborozni is, ennek megörültek, és négy éven keresztül jöttek is. Ugyan az utóbbi időben elmaradtak, de a kapcsolat megvan, a táborba bármikor újra jöhetnének, ha lenne náluk vállalkozó tanár. Ezen kívül két éven át kétszer két turnusban jöttek holland egyetemisták is, a Bauorden Alapítvány szervezésében. - Hogyan sikerült éppen Székelyzsombort kiválasztani, illetve a Zólya-portát? Brassóban ismerősök javasolták, és persze közel is van a városhoz. Nekem az mellesleg nagyon tetszett, hogy eldugott, nem főúton lévő, a magyar határtól távoli, éppen ezért nem felkapott és meglehetősen szegény faluról van szó. Minél messzebb van, annál nagyobb a szükség a segítségre. - Hogyan történt a kivitelezés? Sikerült szponzorokat, támogatókat találni? Minden évben pályázunk, hol több, hol kevesebb sikerrel. Sok különböző alapítvány, illetve egyes minisztériumok és néhány vállalat is támogattak már, de nem elsősorban az építkezést, inkább csak a tábort. Ezen kívül egyszer-egyszer néhány szülő is segít, de ezek egyike sem biztos forrás, és minden évben újra meg kell dolgoznunk a pénzért. - Jelentett problémát az ingatlan megvásárlása, és az ezzel járó papírmunka? Ha esetleg kapcsolatba került a hatóságokkal, származott ebből bármiféle hátrány, netán segítőkészek voltak? A vásárlás egyszerű volt, a helyi hatóságok segítettek, csak a viszonyok voltak még kialakulatlanok. Ezt jól érzékelteti az a példa, hogy amikor az öreg néni eladta nekünk a házat, akkor jött rá, hogy még nem írták át az ő nevére, hanem a kb. 25 éve halott férje nevén van. Addig soha senkinek nem volt szüksége arra, hogy ezt tisztázza. - Mit szóltak a helyiek az ingatlan megvásárlásához és a tábor elindulásához? A tábor indulását érdeklődéssel és inkább rokonszenvvel nézték, sokan segítettek és segítenek máig is. Ugyanakkor mindig voltak ellenzői is, hiszen elég feltűnő a tábor, használunk néhány falubeli intézményt, például a kultúrházat és az iskolát, és sok szempontból rá vagyunk szorulva a közösség jóindulatára, például a telefonálás és a tűzifa végett. Nem nagyon értették és értik a tábort, de sokkal több a szurkolónk, mint az ellendrukkerünk. - Volt akár a kezdetekben, akár a továbbiakban bármilyen sajtóvisszhang? Viszonylag nagy a sajtónk, a Duna TV és a Magyar Televízió is sugárzott adást a táborról, a Bukaresti Televízió magyar adása is tudósított kétszer-háromszor, a Brassói TV magyar adása pedig minden évben készít filmet. Szintén volt rólunk műsor a Petőfi Rádióban és a Brassói Rádió magyar adásában. Cikkek jelentek meg többek közt a Keresztény nevelés és az Erdélyi Krónika újságokban, a brassói lapokban többször, illetve még két-három bukaresti lapban. Ezen kívül az interneten is fellelhető számos honlap, mely részben-egészben foglalkozik Székelyzsomborral és a táborral. - Mik a tervei a jövőben a táborral és az eközben kialakult kapcsolatokkal? Esetleg gondolkodik egyéb hasonló projekteken? Hasonló projekten nem gondolkodom, az, hogy valamit végigcsináljunk, legalább olyan fontos, mint hogy sok projekt legyen. Lásd: hány testvériskolai kapcsolat született az 1990-es évek elején, és melyikből mi lett. - Eszébe jutott valaha a tábor új keretek közé helyezése, más iskolák diákjai számára is nyitottá tétele? Eddig minden évben voltak külsősök is, de intézményesen más magyarországi iskola nem vett részt. Elképzelhető, hogy egy-két éven belül a Radnóti Gimnáziumban is meghirdetjük a tábort, mert most ott tanítok. Intézményesen nem akartuk átalakítani a tábort, de az elképzelhető, hogy az elmenetelem a Berzsenyiből idővel kikényszeríti ezt. - Önnek mi a legfontosabb a táborral kapcsolatban? Mi volt a legkedvesebb emléke, élménye? Mi az, amire nem gondol szívesen vissza? Nem minden tábor sikerült jól, és ezt előre nem is tudtuk kiszámítani. Van sok, amelyre úgy gondolok vissza, hogy öröm tölt el, de vannak olyanok is, amelyekre úgy gondolok, hogy rosszak voltak. Ez pedig baj, hiszen aki egy ilyenben vett részt, az nem – vagy nem annyit, vagy nem úgy – épült belőle, mint kellett volna. A szerző egyetemi hallgató, BDF Társadalomtudományok és Európa-tanulmányok Intézet. Szerző: Boross Zoltán |