adó, adótörvények
Adózás, helyi adók
AJKP
AJKSZP
AJTP
Alkalmazás
Alkotóház
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Belföld
Beruházás
Biztosítás
Civil hírek
Család
Dél-Alföldi Régió
Egészség
Egészségügy / szociális intézmények
Egészségügyi ellátás
egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Egyenlő esélyek
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Életminőség
Életmód
Építési ügyek
Építészet
Érdekességek
Érzelmek
EU
EU pályázatok
Európa jövője
e-ügyintézés
Fejlesztés
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Gasztronómia
Gazdasági és kereskedelmi potika
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi szolgáltatások
Ifjúság
Információ
Informatika
Innováció
Interjú
Internet
Internet / multimédia
Intézmény
Jegyzet
Jótékonyság
Jótékonysági rendezvények
képviselő-testület
Kiállítások, konferenciák
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Konferencia
Könyvismertető
Környezet
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közösség
Közvélemény
Kultúra
Kulturális programok
Megvalósult fejlesztések
Miniszterelnök
Munkaerőpiac
Műsorok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nyilatkozat
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Oktatás és képzés
Önkormányzat
Pályázat
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Programajánló
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalmi kirekesztés
Társadalom
Távközlés
Történelem
Tudás
Tudósítás
Turizmus
Ünnepi híradások
Vállalkozások, cégek
WRC-európai hálózat
|
Jobboldali Ön vagy baloldali?
Ez nem csak azért nehéz kérdés, mert a választópolgárok többsége nem kizárólagosan konzervatív, szociáldemokrata vagy liberális az összes őt érintő kérdésben, hanem mert maguk a parlamenti pártok sem sorolhatóak álláspontjaik alapján egyértelműen egyik vagy másik irányzat mögé. Ez nem sajátosan a magyar társadalom jellemzője, más európai országok állampolgárai is vegyes attitűdökkel rendelkeznek lényeges gazdasági és társadalmi kérdésekről. A képletet még inkább bonyolítja a „bal” és a „jobb” időben és országonként változó definíciója. Míg a 20. század nagy részében a fő politikai törésvonal a gazdasági kérdések alapján történő bal-jobb polarizáció mentén húzódott, ahol a hagyományos munkásosztály a baloldalt, a középosztály a jobboldalt támogatta, addig a 60-as évektől kezdődően a posztmaterialisták új kérdésfelvetésekkel színesítették a politikai palettát. Ezek az új kérdésfelvetések az abortusztól a kulturális és etnikai sokszínűségig terjedtek, a környezetvédelemtől a különböző kisebbségek védelméig és képviseletéig. A nyugati jóléti társadalmakban a posztmaterialisták újfajta politikai (és nem politikai) képviseletet vívtak ki maguknak, és a legtöbb társadalmi, gazdasági kérdésben a konvencionális baloldali álláspontot képviselik (R. Inglehart, 1997). De ez már egy másfajta „baloldal”, mint a mindenkori államhatalom autoritását szentesítő baloldal. A pszichológiai és egyéb önismereti tesztek mintájára mind a magyar, mind az angol nyelvű internetes portálokon jelentek meg olyan politikai attitűdmérő tesztek, amelyek segítségével az érdeklődő választópolgárok elhelyezhetik önmagukat a gazdasági, társadalmi és kulturális értékek koordinátarendszerében (Political Compass, Politográf). Ezek a tesztek adták az ötletet egy kissé empirikusabb elemzés elvégzésére. A World Value Survey 1999-2001 hullámában felvett adatok alapján ebben az írásban azt mutatom be, hogy:
A rendelkezésünkre álló WVS adatok 1999-2001-ből származnak, így ezek nem tekinthetők a legfrissebbeknek. A WVS kutatásban mért magyar adatok mellett rendelkezünk 2003-as magyar adatokkal is, ugyanis az MTA Politikatudományi Intézete irányításával zajló Értékmonitor kutatás több közös kérdést is tartalmazott a WVS felvételekkel. A WVS kutatás ismétlődő kérdéssora arra kéri a válaszadókat, hogy helyezzék el véleményüket egy egytől tízig terjedő skálán. A kijelentéspárok a következőek voltak:
A soron következő ábrákon bemutatjuk, hova helyezhető el egy-egy ország az állampolgári vélemények alapján. Az oszlopok azt jelzik, hogy az 1-10 fokú skála középértékétől (5,5) melyik irányba és milyen mértékben térnek el az országátlagok. A különböző színekkel az országok földrajzi elhelyezkedését érzékeltetjük. Az első ábrán (Jövedelemkülönbségek csökkentése vs. növelése) a piros választóvonal az 1-10 skála középértékének, az 5,5-nek a helyét jelzi; az e választóvonal fölé nyúló országok állampolgárai inkább azzal értenek egyet, hogy a jövedelemkülönbségeket csökkenteni kellene, míg e választóvonal alatti országok állampolgárai azzal, hogy inkább növelni kellene. Mivel a World Value Survey 1999-2001 hullámában Magyarországon nem kérdezték meg ezt a kérdéspárt, az itt bemutatott magyar adatok a 2003-ban lekérdezett magyarországi Értékmonitor vizsgálatból származnak. A skálatranszformáció után (a 11 fokú skálát 10 fokú skálává módosítva) Magyarországon az átlag értéke 7,10, vagyis inkább "(10) A jövedelemkülönbségeket csökkenteni kellene" attitűdhöz vannak közelebb az állampolgári vélemények. A régió országai közül hasonlóan vélekednek a szlovén, a horvát, valamint a román állampolgárok is. A második ábrán (Állami tulajdon vs. magántulajdon) az állampolgárok gazdasági attitűdjét mérő kijelentéspárt mutatjuk be. A vizsgált országok között egyetlen olyat találunk, amelynek állampolgárai láthatóan az állami tulajdon részarányának növelése mellett foglalnak állást, Moldáviát. Az európai országok többsége a magántulajdon részarányának növelése mellett érvel. A 2003-as magyar adatok szintén az Értékmonitor vizsgálatból származnak. A 11 fokú skála átalakítása után 10 fokúvá az átlag 5,51, éppen a skála középpontja mellett van. A magyar állampolgárok körülbelül fele-fele arányban foglalnak az egyik vagy a másik álláspont mellett állást. A régió országai közül a csehek, a románok, és a horvátok foglalnak állást a magántulajdon részarányának növelése mellett. A harmadik ábrán (Állami kontroll vs. szabadság) egy, az országok közötti eltérő véleményeket jól mutató kijelentéspárt látunk. Luxemburg kivételével a nyugat-európai jóléti országok állampolgárai inkább azzal értenek egyet, hogy az állam adjon több szabadságot a vállalatoknak, míg a volt posztszocialista országokban (ahol még sok esetben folyamatban van a privatizáció), inkább ellentétes véleményt képviselnek a megkérdezettek, és a vállalatok feletti hatékonyabb állami kontrollt követelik. Szlovénia és Horvátország kivételével a régió országaira is igaz, hogy hatékonyabb állami kontrollt szeretnének az állampolgárok, Magyarországon is, ahol az átlag a WVS 1999-es felvétele szerint 6,66. A negyedik ábrán bemutatott (Állami vs. egyéni felelősség) kérdés, akárcsak az előbbi, szép megoszlásokat és különbségeket jelez az európai országok állampolgárai között. A skála középértéke feletti országok állampolgárai ebben a kérdésben a tekintélyelvű (authoritarian), míg a skála középértéke alatti országok állampolgárai a liberális (libertarian) vagy posztmaterialisa álláspontot képviselik (ld. Political Compass). Spanyolország, Olaszország és Görögország kivételével a nyugat-európai országok állampolgárai a skála „Az egyéneknek nagyobb mértékben kell felelősséget vállalniuk a saját magukról való gondoskodásban” álláspontot képviselik. A volt szocialista országok többségében pedig még mindig elvárják az állampolgárok az államtól, hogy gondoskodjon róluk. Magyarországon az átlag a WVS 1999-es felvétele szerint 6,13, míg a 2003-as Értékmonitor vizsgálat szerint 6,00, vagyis mindkét időpontban közelebb áll az állami gondoskodást elváró attitűdhöz, mint az egyéni gondoskodásra szavazó attitűdhöz. A régió országai közül hasonlóan gondolkodnak Szlovéniában, Lengyelországban és Szlovákiában. A munkanélküliek munkavállalásával (5. ábra) kapcsolatos kijelentéspárnál egyértelműen a skála középértékénél alacsonyabb értékeket választották az európai országok állampolgárai. A balkáni országokban nem kérdezték ezt a kérdést. Magyarországon ez az átlag 1999-ben (WVS) 4,29, 2003-ban 5,29 (Értékmonitor), először a skála középértéke alatt. A régió állampolgárai hasonlóan a magyar attitűdhöz, úgy vélik, hogy a munkanélkülieknek minden munkát el kell vállalniuk a munkanélküli segély folyamatossága érdekében. Az ötödik ábrán (A verseny ártalmas vs. a verseny jó) a versennyel kapcsolatos megítéléseket mutatjuk be. Minden országban közelebb vannak a vélemények a „verseny jó” attitűdhöz, de a nyugat-európai jóléti országokban ezt viszonylag kevésbé gondolják így az állampolgárok, mind máshol. A WVS kutatási adatai szerint Magyarországon az átlag 3,75, míg az Értékmonitor kutatás négy év elteltével 4,63 átlagpontot mért. A régió országai között csak Lengyelországban (3,99) magasabb az átlag a magyar 1999-es mérésnél. Több politológiai elemzés is jelezte, és ezek az adatok is bizonyítják, hogy az attitűdök már nem különíthetők el egyértelműen a standard bal-jobb skála alapján. A tradicionális bal-jobb skálát gazdasági dimenziónak tekintve még működhet ez az oppozíció, de a megbízható politikai elemzésekhez emellett szükség van még egy másik dimenzióra is, a társadalmi dimenzióra. Ez a társadalmi dimenzió lehet például az autoriter-libertariánus dimenzió. A következő ábrán (7. ábra) ezt a két dimenziót próbáljuk megragadni a WVS 1999–2001 kutatása előbb elemzett kérdéseinek a segítségével. A gazdasági „bal-jobb” dimenziót a vállalatok feletti állami kontroll, illetve nagyobb szabadság biztosítása kijelentéspárral definiáltuk, a társadalmi „autoriter-libertariánus” dimenziót pedig az állami, illetve egyéni gondoskodás kijelentéspárral. Európai országok a gazdasági és társadalmi értéktérben Az ábrán a vizsgált országok szépen elkülönülnek az e két dimenzió által határolt térben. A nyugat-európai jóléti országok többsége a gazdasági „jobb” és a társadalmi „libertariánus” álláspontok között határolt térben található. A „jobboldali”–„autoriter” országok között található Spanyolország és Olaszország, valamint Ukrajna és Belorusszia, de ezek az országok inkább a koordinátarendszer középpontjában helyezkednek el, semmint valamelyik tengely végpontján. A „baloldali”–„autoriter” tengelyek között található a második legnagyobb elemszámú országcsoport, olyan posztszocialista országokkal, mint Lettország, Szlovákia, Magyarország, Lengyelország és Észtország, valamint Törökország. A gazdasági „bal” és társadalmi „libertariánus” országok Luxemburg mellett még Románia és Csehország (Portugália és Belgium szintén a koordinátarendszer közepén helyezkedik el, nem a tengelyek végénél). A fenti adatok azt tükrözik, hogyan gondolkoznak az egyes európai országok állampolgárai ezekről a kérdésekről. Az adott országokban lévő kormányok összetétele pedig azt jelzi, hogy kiket választottak meg érdekeik, értékeik képviselőiként. Hogy az állampolgári attitűdök és a parlamenti választásokon megválasztott kormányok által képviselt attitűdök összhangban vannak-e egymással, itt nem áll módunkban tovább elemezni, de kíváncsian követjük, hogyan alakulnak az egyes országokban a parlamenti választások, kiket választanak meg és milyen arányban az állampolgárok, és pontosan milyen elveket követnek a megválasztottak. Források: R. Inglehart: Modernization and Postmodernization. Cultural, Economic and Political Change in 43 Societies. Princeton University Press. Princeton, New Jersey, 1997. World Value Survey A szerző szociológus. Szerző: Szabó Laura |