adó, adótörvények
Adózás, helyi adók
AJKP
AJKSZP
AJTP
Alkalmazás
Alkotóház
Államigazgatás
Állatbarát
Állattartás
Belföld
Beruházás
Biztosítás
Civil hírek
Család
Dél-Alföldi Régió
Egészség
Egészségügy / szociális intézmények
Egészségügyi ellátás
egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Egyenlő esélyek
Egyházak
Elektronikus ügyintézés
Életminőség
Életmód
Építési ügyek
Építészet
Érdekességek
Érzelmek
EU
EU pályázatok
Európa jövője
e-ügyintézés
Fejlesztés
Felhívás
Fiatalok
Foglalkoztatás
Gasztronómia
Gazdasági és kereskedelmi potika
Gazdasági hírek
Gazdaságpolitika
Hazai sport
Helyi önkormányzat
Helyi szolgáltatások
Ifjúság
Információ
Informatika
Innováció
Interjú
Internet
Internet / multimédia
Intézmény
Jegyzet
Jótékonyság
Jótékonysági rendezvények
képviselő-testület
Kiállítások, konferenciák
Kitüntetés
Koncert
Konferencia
Konferencia
Könyvismertető
Környezet
Környezetvédelem
Közbiztonság
Közérdekű információk
Közlekedés
Közlekedési információk
Közösség
Közvélemény
Kultúra
Kulturális programok
Megvalósult fejlesztések
Miniszterelnök
Munkaerőpiac
Műsorok
Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetiségi ügyek
Nyilatkozat
Nyugdíjasoknak
Oktatás
Oktatás és képzés
Önkormányzat
Pályázat
Pályázatok
Politika, közélet
Portré
Programajánló
Rendezvény
Rendőrségi hírek
Sport / fittness / szabadidő
Sportrendezvény
Szabadidő
Szociális ügyek
Szociálpolitika
Társadalmi kirekesztés
Társadalom
Távközlés
Történelem
Tudás
Tudósítás
Turizmus
Ünnepi híradások
Vállalkozások, cégek
WRC-európai hálózat
|
Traktorok a közutakon – régi jogszabály, erősödő ellenőrzés
Az utóbbi hónapok közúti ellenőrzései alkalmával a rendőrség több gazdát is megbüntetett, akik túlméretes, lassú járműveikkel hajtottak a közutakra anélkül, hogy az előírt engedélyeket beszerezték volna. A meglepetésre okot csak az ellenőrzések szaporodó száma adhat, hiszen az útvonalengedély kiváltását már régóta jogszabály írja elő, s a túlméretes járművek bírságolását tartalmazó rendelet is csaknem két éve van hatályban. A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedését a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet szabályozza. A KRESZ 51. § (1) bekezdése szerint a túlsúlyos, túlméretes járművek a közúti forgalomban csak útvonalengedéllyel, az engedélyben meghatározott útvonalon és feltételek megtartásával vehetnek részt. Az érvényben lévő szabályozás szerint a 2,55 méter szélességet meghaladó járművek útvonalengedély-kötelesek. A méretadatoknál azt a méretet kell figyelembe venni, amellyel a jármű (vagy járműszerelvény) ténylegesen közlekedik, mivel előfordulhat, hogy a vontatóhoz szerelt tartozék, illetve munkagép révén válik túlméretessé egy jármű – mondta el Légrádi Veronika, a Magyar Közút Kht. szóvivője. A túlméretes mezőgazdasági járművek közlekedésének biztonsága érdekében a közút kezelője előírja azokat a napszakokat, amelyekben e járművek a forgalom legkisebb akadályozása mellett a legcsekélyebb baleseti kockázatot jelentik: az egy, két és három számjeggyel jelölt országos főutakon éjjel 19–6 óra, illetve nappal 10–15 óra között közlekedhetnek. A mellékutakra vonatkozóan nincs napszakkorlátozás. A túlméretes járművek közlekedésének biztonsága érdekében az út típusa és a jármű mérete függvényében akár autós kíséretet is előírhat a közútkezelő, illetve minden esetben figyelmeztető jelzéseket – sárga villogót és piros-fehér harántsávos fényvisszaverő táblákat – kell a járművön elhelyezni. Közös érdekünk, hogy ezeket a mindannyiunk számára fontos szabályokat minden termelő betartsa – hívta fel a figyelmet Pirityi András, a Magyar Közút Kht. útvonal-engedélyező osztályvezetője. – A túl széles mezőgazdasági járművek könnyen átlóghatnak a szemközti sávba, amivel – a nagy sebességkülönbség miatt – akár komoly balesetek okozói is lehetnek. Meggyőződésem, hogy a gazdák számára nem maguk a rendelkezések, illetve a méltányosnak tekinthető eljárási díjak, hanem a közúti hatósági ellenőrzések megszigorodása és a kivetett bírságok mértéke okozta a meglepetést. |