Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Bemutatkozás Kapcsolatok Híreink Események
adó, adótörvények Adózás, helyi adók AJKP AJKSZP AJTP Alkalmazás Alkotóház Államigazgatás Állatbarát Állattartás Belföld Beruházás Biztosítás Civil hírek Család Dél-Alföldi Régió Egészség Egészségügy / szociális intézmények Egészségügyi ellátás egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség Egyenlő esélyek Egyházak Elektronikus ügyintézés Életminőség Életmód Építési ügyek Építészet Érdekességek Érzelmek EU EU pályázatok Európa jövője e-ügyintézés Fejlesztés Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Gasztronómia Gazdasági és kereskedelmi potika Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Hazai sport Helyi önkormányzat Helyi szolgáltatások Ifjúság Információ Informatika Innováció Interjú Internet Internet / multimédia Intézmény Jegyzet Jótékonyság Jótékonysági rendezvények képviselő-testület Kiállítások, konferenciák Kitüntetés Koncert Konferencia Konferencia Könyvismertető Környezet Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közösség Közvélemény Kultúra Kulturális programok Megvalósult fejlesztések Miniszterelnök Munkaerőpiac Műsorok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Nyilatkozat Nyugdíjasoknak Oktatás Oktatás és képzés Önkormányzat Pályázat Pályázatok Politika, közélet Portré Programajánló Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalmi kirekesztés Társadalom Távközlés Történelem Tudás Tudósítás Turizmus Ünnepi híradások Vállalkozások, cégek WRC-európai hálózat
Traktorok a közutakon – régi jogszabály, erősödő ellenőrzés

Az utóbbi hónapok közúti ellenőrzései alkalmával a rendőrség több gazdát is megbüntetett, akik túlméretes, lassú járműveikkel hajtottak a közutakra anélkül, hogy az előírt engedélyeket beszerezték volna. A meglepetésre okot csak az ellenőrzések szaporodó száma adhat, hiszen az útvonalengedély kiváltását már régóta jogszabály írja elő, s a túlméretes járművek bírságolását tartalmazó rendelet is csaknem két éve van hatályban.

A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedését a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet szabályozza. A KRESZ 51. § (1) bekezdése szerint a túlsúlyos, túlméretes járművek a közúti forgalomban csak útvonalengedéllyel, az engedélyben meghatározott útvonalon és feltételek megtartásával vehetnek részt. Az érvényben lévő szabályozás szerint a 2,55 méter szélességet meghaladó járművek útvonalengedély-kötelesek. A méretadatoknál azt a méretet kell figyelembe venni, amellyel a jármű (vagy járműszerelvény) ténylegesen közlekedik, mivel előfordulhat, hogy a vontatóhoz szerelt tartozék, illetve munkagép révén válik túlméretessé egy jármű – mondta el Légrádi Veronika, a Magyar Közút Kht. szóvivője.

A túlméretes mezőgazdasági járművek közlekedésének biztonsága érdekében a közút kezelője előírja azokat a napszakokat, amelyekben e járművek a forgalom legkisebb akadályozása mellett a legcsekélyebb baleseti kockázatot jelentik: az egy, két és három számjeggyel jelölt országos főutakon éjjel 19–6 óra, illetve nappal 10–15 óra között közlekedhetnek. A mellékutakra vonatkozóan nincs napszakkorlátozás. A túlméretes járművek közlekedésének biztonsága érdekében az út típusa és a jármű mérete függvényében akár autós kíséretet is előírhat a közútkezelő, illetve minden esetben figyelmeztető jelzéseket – sárga villogót és piros-fehér harántsávos fényvisszaverő táblákat – kell a járművön elhelyezni.

Közös érdekünk, hogy ezeket a mindannyiunk számára fontos szabályokat minden termelő betartsa – hívta fel a figyelmet Pirityi András, a Magyar Közút Kht. útvonal-engedélyező osztályvezetője. – A túl széles mezőgazdasági járművek könnyen átlóghatnak a szemközti sávba, amivel – a nagy sebességkülönbség miatt – akár komoly balesetek okozói is lehetnek. Meggyőződésem, hogy a gazdák számára nem maguk a rendelkezések, illetve a méltányosnak tekinthető eljárási díjak, hanem a közúti hatósági ellenőrzések megszigorodása és a kivetett bírságok mértéke okozta a meglepetést.