Belépési ponthoz
Fejrész ki
 
Híreink
Bemutatkozás Kapcsolatok Híreink Események
adó, adótörvények Adózás, helyi adók AJKP AJKSZP AJTP Alkalmazás Alkotóház Államigazgatás Állatbarát Állattartás Belföld Beruházás Biztosítás Civil hírek Család Dél-Alföldi Régió Egészség Egészségügy / szociális intézmények Egészségügyi ellátás egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség Egyenlő esélyek Egyházak Elektronikus ügyintézés Életminőség Életmód Építési ügyek Építészet Érdekességek Érzelmek EU EU pályázatok Európa jövője e-ügyintézés Fejlesztés Felhívás Fiatalok Foglalkoztatás Gasztronómia Gazdasági és kereskedelmi potika Gazdasági hírek Gazdaságpolitika Hazai sport Helyi önkormányzat Helyi szolgáltatások Ifjúság Információ Informatika Innováció Interjú Internet Internet / multimédia Intézmény Jegyzet Jótékonyság Jótékonysági rendezvények képviselő-testület Kiállítások, konferenciák Kitüntetés Koncert Konferencia Konferencia Könyvismertető Környezet Környezetvédelem Közbiztonság Közérdekű információk Közlekedés Közlekedési információk Közösség Közvélemény Kultúra Kulturális programok Megvalósult fejlesztések Miniszterelnök Munkaerőpiac Műsorok Nemzeti Fejlesztési Terv Nemzetiségi ügyek Nyilatkozat Nyugdíjasoknak Oktatás Oktatás és képzés Önkormányzat Pályázat Pályázatok Politika, közélet Portré Programajánló Rendezvény Rendőrségi hírek Sport / fittness / szabadidő Sportrendezvény Szabadidő Szociális ügyek Szociálpolitika Társadalmi kirekesztés Társadalom Távközlés Történelem Tudás Tudósítás Turizmus Ünnepi híradások Vállalkozások, cégek WRC-európai hálózat
Társasjáték kitaláló gimnazisták az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiumban

Gyerekkorunk egyik meghatározó élménye a játékgyőzelem felemelő, mindent elsöprő öröme, a versenyszellem féktelensége.

Nagy valószínűséggel már az őskorban is játszottak elődeink. Az idő előrehaladtával a játékok száma gyarapodott, s kialakultak a társasjátékok is - küldte a tudósítást Klubert Dóra Noami, Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulója...

A táblásjátékoknál a játék tere- a négyzet vagy téglalap alakú tábla- a teljes világot jelképezi, amiben mindannyian élünk, és aminek törvényszerűségeit a saját életünkben is szeretnénk megvalósítani.
Egyik ilyen legősibb játékunk a malom, melynek ábrája könnyen elkészíthető néhány, a négyzetet felosztó függőleges és vízszintes vonal segítségével. Minden bizonnyal ez az egyik legegyszerűbb, mégis népszerű játékszabállyal rendelkező, társsal játszható játék.

Modern korunkban hasonló népszerűséget talán az a Monopoly tudhat magáénak, melynek eredete a II. világháború előtti időre nyúlik vissza. Mára ennek már legalább hatféle változata ismert. Ezért nem meglepő, hogy ha megkérdezem szüleimet a társasjátékokról, az elsők között eszükbe jut az előbbi magyar változata: a „Gazdálkodj Okosan!”. Kiadásai hűen tükrözik a magyar politikai élet, társadalom változásait: a jelen generáció már euróval fizet a játék során a banknak.
A társasjátékok reneszánszukat élik, újabb és újabb változatokkal találkozunk a játékboltokban. A velük való játék mellett, a játékalkotás is érdekes feladat.
Egy országos szervezettségű történelmi vetélkedő feladatai között is ott találtuk ezt: a Nemzeti Tankönyvkiadó és a budapesti Németh László Gimnázium történelmi-, műveltségi versenyén. Ennek regionális fordulóját 2009. szeptember 26-án Miskolcon rendezték, ahol megmérette magát az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium csapata is, akik Tudós Baglyok néven versenyeztek.

A játékot készítő diákok Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám.
A játékot készítő diákok
Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám

A középkori ismeretekre épülő hosszú feladatsortól érdekesebb kihívás volt számukra egy társasjáték elkészítésére szóló felhívás. Iskolánk AJTP-s diákokból álló csapata „Követ” címmel készítette el játékát. Az ötletes szabályzatban az olvasható, hogy a játékosok sorsolással, országkártyák kihúzásával döntik el, hogy ki melyik középkori birodalmat képviseli. Követi feladatuk ellátásához megkapják fizetőeszközüket, a fejenkénti 5 érmét, s egy útlevelet. A követek saját maguk „kövezik” ki azt az utat, melyen eljutnak a rájuk bízott hírrel a végső állomásig. Útjuk során érinteniük kell az útlevélen szereplő városokat, s ott jártukat egy zászló lehelyezésével bizonyítják. Ha a játékos a katapult mezőre lép, nem támadhatja szövetségesét, viszont más követek úti célját kitalálhatja, így ellenfelét kiiktathatja a játékból. A játékban az győz, aki a leghamarabb kézbesíti a rábízott üzenetet.
A követek útjuk során a középkor kiemelkedő személyiségeivel is találkozhatnak.
A játékot készítő diákok Patvaros Renáta, Arató István és Kavecsánszki Ádám voltak, akik tudásukkal s kreatív játékalkotó tevékenységükkel a verseny országos döntőjébe jutottak (a Földes Ferenc Gimnázium csapatával együtt), melyre 2009. november 28-án kerül sor. A felkészülésben mentoruk Remeczki Imre tanár úr.

Mi is adja a versenyzés, s közben egy társasjáték-készítés értékét? Az ismeretszerzés és az információ-felhasználás új útjait járják be a diákok, előhívják kreativitásukat, gyakorolják az együttműködést, a gyors döntéshozatalban tréningezik magukat. S persze ne feledjük, a játékkészítést mindig követi a játékkipróbálás feszültségoldó, pihentető élménye is.

Klubert Dóra Noami,
Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tanulója